Techworld - "Lång väg kvar för Linux"

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
upnorth

Techworld - "Lång väg kvar för Linux"

Inlägg av upnorth »

http://www.idg.se/2.1085/1.130059
Det har börjat röra på sig i Linuxvärlden. Red Hat och Suse har länge varit bra på användarvänlighet, men än når de inte upp till Windows nivå. Om Linux ska nå fler krävs bättre grafiska administrationsgränssnitt.
Istället för att ifrågasätta huruvida Windows faktiskt är användbart snarare än en (o)vana fyllde jag igen lite av hålen i artikeln med bl.a. bristen av tredje-parts utvecklare :)

Vad sägs om att vi försöker föra den här debatten (bland IDG's ökända kommentarer) helt utan påhopp av Windows som system? En liten utmaning om ni så vill ;)

Ta också hänsyn till den här kommentaren av författaren, det är alltså enbart GUI som gäller:
Vi vill poängtera att genomgången gäller grafiska administrationsgränssnitt. Vi vet att många konfigurationsuppgifter som inte har ett gui också kan utföras på klassiskt manér i terminalen, och att terminalen är effektivare och/eller bättre.Detsamma gäller faktiskt även för Windows, där en rad i kommandotolken många gånger är effektivare än klickandet i gui:et.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Techworld - "Lång väg kvar för Linux"kvar för Linux

Inlägg av CryingFreeman »

Jag tycker att det här testet var jättebra. :) Det visar om inte annat på hur windows-administratörer upplever Linux-administration. Att Windows får 71/100 och Suse får 58/100 visar ju bara att båda operativen har gott om rum att växa till sig uppåt.

Kan tyvärr inte gå in och kommentera nu, det verkar vara lite tjall på linjen hos  IDG.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
CryingFreeman

SV: Techworld - "Lång väg kvar för Linux"

Nu går det visst att kommentera igen. :)
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

det enda testet i princip säger, som jag ser det iaf, är att windows är bäst för windows-vana användare ... dvs att för någon som vill göra ALLT i gui - och på M$ sätt - så är windows enda logiska lösningen ...

och vad säger det? egentligen?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Är inte så dumt att gå in i debatten och försöka styra upp alla meningslösa kommentarer.
Finns några kommentarer som är otroligt vettiga så dom måste komma härifrån Ubuntu-forumet ;)
Exempelvis PRobie, Gentooer och vår alldeles egna cryingFreeman. ;D (Finns kanske några fler som jag har missat) 
Jag går in där jag känner att jag behärskar ämnet.
Vi borde vara fler som kommenterar på idg.se för det behövs fler vettiga kommentarer.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
CryingFreeman

PRobie är ju också vår alldeles egen. ;D Lite konsekvens om jag får be, upnorth. ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev: PRobie är ju också vår alldeles egen. ;D Lite konsekvens om jag får be, upnorth. ;)
Haha, inte mitt fel att jag precis fått det smeknamnet i PR-laget för Kårhusrestaurangen när jag reggade mig på IDG.se ;D
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Om det är någon som orkar införa "rättningar" så var det ett inlägg från... ett av dom största MS-trollen som förklarade att ALLA linuxforum är aggressivt fientliga mot nybörjare... Det känner jag inte riktigt igen!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Om det är JW du menar så har jag redan gjort ett försök. :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

alatariel skrev: det enda testet i princip säger, som jag ser det iaf, är att windows är bäst för windows-vana användare ... dvs att för någon som vill göra ALLT i gui - och på M$ sätt - så är windows enda logiska lösningen ...

och vad säger det? egentligen?
Det enda du säger är ju att du föraktar GUI ;D

Artikeln handlar ju om administration ur en nybörjares synvinkel. Även om en person kan terminologin och tekniken som används för administration kräver ju CLI att man även känner till kommandon vilket i sin tur kräver att man plöjer någon form av referenslitteratur. Det kräver inte GUI.

Huruvida GUI är effektivt eller inte inte poängen här. CLI har ju funnits mycket längre och därmed utvecklats mycket mer än sin konkurrent, så klart är det tacksamt att arbeta i när man väl lärt sig :)

Jag kan numera kopiera filer via Terminalen, tog bara 5 månader att vänja sig! ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Favorit i repris:

http://www.linuxportalen.se/node/332

Be careful out there  ;)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"