Grub: ERROR 18, efter installation av kubuntu-desktop. Kan ej starta datorn!
Grub: ERROR 18, efter installation av kubuntu-desktop. Kan ej starta datorn!
Efter tips här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg146688 installerade jag kubuntu-desktop. Jag följde den här guiden: http://www.debianadmin.com/install-kde- ... buntu.html .
Min avsikt var bara att testa KDE, och eftersom jag inte gillade det så tänkte jag ta bort det. Jag avinstallerade alltså aldrig Gnome. När jag startade om datorn så fick jag felmeddelandet:
Error 18: Selected Cylinder exceeds maximum supported by BIOS.
Jag vet inte om felet är relaterat till installationen av kubuntu-desktop, men det är den ända stora förändringen jag kan komma på. Innan omstarten flöt allting på fantastiskt bra och jag har lagt ner mycket tid på att få till en bra konfiguration. Andra saker som jag tror jag gjorde innan den här omstarten var installation av recordmydesktop och några ändringar i compiz-fusion.
Jag har sett denna tråd angående detta problem: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... 93288.html och testat att via live-cdn köra sudo fdisk -l i terminalen enligt tråden. Det blir så här:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x000e8fcd
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 19080 153260068+ 83 Linux
/dev/sda2 19081 19457 3028252+ 5 Extended
/dev/sda5 19081 19457 3028221 82 Linux swap / Solaris
ubuntu@ubuntu :~$
Detta är ingenting som jag själv kan tolka. Ser det okej ut?
I tråden tipsas också om att köra: sudo e2fsck -f /dev/hda1 för att reparera partionen. Vad betyder det?
Men det skall göras efter en backup av home. Men från live-cdn kommer jag inte ens åt home. Alla andra mappar går bra, men när jag försöker öppna mappen med mitt namn på i home så får jag meddelandet: The folder contents could not be displayed. You do not have the permissions necessary to view the contents of "simon".
Hur gör jag för att ta backup av mina filer från live-cdn?
Om jag lyckas ta backup av allt, finns det då hopp om att jag kommer kunna återställa systemet till det det en gång var?
Tacksam för all hjälp jag kan få. Den information jag hittar när jag söker är mest relaterade till nya hårddiskar och ominstallationer vilket inte är aktuell information för mig.
EDIT: Finns det några logg-filer någonstans som kan hjälpa mig tolka vad som hänt? Jag har hittat mappen /media/disk/var/log via live-skivan. Kan det eventuellt finnas något där?
EDIT2: Går det att via live-cd återställa alla filer till ett tidigare datum? För det är ju nån fil någonstans som ställer till det. Jag ser på vissa sidor att det rekommenderas att uppgradera BIOS. Men jag har ju inte gjort någon stor ändring (eller är en installation av kubutu-desktop det?) så det känns fel. Dessutom är väl en BIOS-uppgradering rätt så riskabel?
Min avsikt var bara att testa KDE, och eftersom jag inte gillade det så tänkte jag ta bort det. Jag avinstallerade alltså aldrig Gnome. När jag startade om datorn så fick jag felmeddelandet:
Error 18: Selected Cylinder exceeds maximum supported by BIOS.
Jag vet inte om felet är relaterat till installationen av kubuntu-desktop, men det är den ända stora förändringen jag kan komma på. Innan omstarten flöt allting på fantastiskt bra och jag har lagt ner mycket tid på att få till en bra konfiguration. Andra saker som jag tror jag gjorde innan den här omstarten var installation av recordmydesktop och några ändringar i compiz-fusion.
Jag har sett denna tråd angående detta problem: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... 93288.html och testat att via live-cdn köra sudo fdisk -l i terminalen enligt tråden. Det blir så här:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x000e8fcd
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 19080 153260068+ 83 Linux
/dev/sda2 19081 19457 3028252+ 5 Extended
/dev/sda5 19081 19457 3028221 82 Linux swap / Solaris
ubuntu@ubuntu :~$
Detta är ingenting som jag själv kan tolka. Ser det okej ut?
I tråden tipsas också om att köra: sudo e2fsck -f /dev/hda1 för att reparera partionen. Vad betyder det?
Men det skall göras efter en backup av home. Men från live-cdn kommer jag inte ens åt home. Alla andra mappar går bra, men när jag försöker öppna mappen med mitt namn på i home så får jag meddelandet: The folder contents could not be displayed. You do not have the permissions necessary to view the contents of "simon".
Hur gör jag för att ta backup av mina filer från live-cdn?
Om jag lyckas ta backup av allt, finns det då hopp om att jag kommer kunna återställa systemet till det det en gång var?
Tacksam för all hjälp jag kan få. Den information jag hittar när jag söker är mest relaterade till nya hårddiskar och ominstallationer vilket inte är aktuell information för mig.
EDIT: Finns det några logg-filer någonstans som kan hjälpa mig tolka vad som hänt? Jag har hittat mappen /media/disk/var/log via live-skivan. Kan det eventuellt finnas något där?
EDIT2: Går det att via live-cd återställa alla filer till ett tidigare datum? För det är ju nån fil någonstans som ställer till det. Jag ser på vissa sidor att det rekommenderas att uppgradera BIOS. Men jag har ju inte gjort någon stor ändring (eller är en installation av kubutu-desktop det?) så det känns fel. Dessutom är väl en BIOS-uppgradering rätt så riskabel?
Senast redigerad av 1 djoser, redigerad totalt 18 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Grub: ERROR 18, efter installation av kubuntu-desktop. Kan ej starta datorn!
Det var många frågor...
Jag hittade en wiki sida som beskrev error 18. Det verkar bero på att kärnan har hamnat på ett block som bios inte kan läsa. Verkar som om det skulle gå att lösa genom att skapa en boot bartition som ligger rätt.
För att skapa en boot partition måste du minska din sda1. Jag vet inte hur detta görs. Men se till att ha backup på viktiga filer.
Jag hittade en wiki sida som beskrev error 18. Det verkar bero på att kärnan har hamnat på ett block som bios inte kan läsa. Verkar som om det skulle gå att lösa genom att skapa en boot bartition som ligger rätt.
Starta nautilus med root privilegier. Alt-F2 gksudo nautilus.Hur gör jag för att ta backup av mina filer från live-cdn?
För att skapa en boot partition måste du minska din sda1. Jag vet inte hur detta görs. Men se till att ha backup på viktiga filer.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
SV: Grub: ERROR 18, efter installation av kubuntu-desktop. Kan ej starta datorn!
Jag lyckas att se filerna i home-mappen när jag använder gksudo nautilus, men jag lyckas inte kopiera några till en annan disk. De filer jag tar bort hamnar inte i papperskorgen och verkar inte heller göra någon skillnad på ledigt utrymme.
Länken jag fick var för teknisk för mig. Jag förstår att en liten boot partion kanske är vägen att gå. Men hur gör man? Och varför behövs det just nu? Är det för att jag nyligen passerade 100 GB-gränsen med data på disken som BIOS börjar strula?
Och förstås: Du ska ha ett stort tack för hjälpen!
Länken jag fick var för teknisk för mig. Jag förstår att en liten boot partion kanske är vägen att gå. Men hur gör man? Och varför behövs det just nu? Är det för att jag nyligen passerade 100 GB-gränsen med data på disken som BIOS börjar strula?
Och förstås: Du ska ha ett stort tack för hjälpen!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det här problemet kan man undvika genom att vid installationen skapa en partition för /boot som ska ligga FÖRST på disken, inom den yta som BIOS klarar av att läsa.
Nu vet jag inte om det går att krypa en partition så att de flyttar sig längre "ut" på disken. Det är där som /boot behöver ligga.
djoser, funkade det bra i Gnome?
Nu vet jag inte om det går att krypa en partition så att de flyttar sig längre "ut" på disken. Det är där som /boot behöver ligga.
djoser, funkade det bra i Gnome?
Tack för ditt svar!
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på med "funkade det bra i Gnome", men allting fungerade strålande innan jag startade om datorn sista gången. Och då fungerade både Gnome och KDE bra.
Angående det här skapa-partions-snacket. Finns det något hopp om att mitt problem ska gå att lösa utan att installera om allt från början?
Annars är det väl bara att försöka lösa det här med backupen (som inte fungerar från live-skivan), kopiera allting, och försöka återställa så mycket som möjligt efter en ominstallation. Men det vore ju väldigt skönt att slippa.
Och angående backup vid live-cd-användning. Går det att snabbt kopiera filer mellan diskar, eller är allting segt när man kör från skivan?
Hoppas att någon kan svara på mina frågor i första inlägget också.
EDIT: En fråga till. Kan det vara farligt att som jag, installera kubuntu-desktop? Går det härleda mitt problem dit, eller är det troligare att det är något helt annat som hänt?
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på med "funkade det bra i Gnome", men allting fungerade strålande innan jag startade om datorn sista gången. Och då fungerade både Gnome och KDE bra.
Angående det här skapa-partions-snacket. Finns det något hopp om att mitt problem ska gå att lösa utan att installera om allt från början?
Annars är det väl bara att försöka lösa det här med backupen (som inte fungerar från live-skivan), kopiera allting, och försöka återställa så mycket som möjligt efter en ominstallation. Men det vore ju väldigt skönt att slippa.
Och angående backup vid live-cd-användning. Går det att snabbt kopiera filer mellan diskar, eller är allting segt när man kör från skivan?
Hoppas att någon kan svara på mina frågor i första inlägget också.
EDIT: En fråga till. Kan det vara farligt att som jag, installera kubuntu-desktop? Går det härleda mitt problem dit, eller är det troligare att det är något helt annat som hänt?
Senast redigerad av 1 djoser, redigerad totalt 18 gånger.
- maths57
Jag menar att om du hade en fungerande installation av Ubuntu så är det konstigt om du får upp Error 18 när du "bara" har installerat ett program. KDE och Gnome är ju bara program. kubuntu-desktop har ju ingenting med hur datorn startar, vad jag v et. Om felet kom efter en nyinstallation, då kunde jag förstå problemet (jag hade det själv en gång).
Vad hade du tänkt att göra en backup till? En annan hårddisk eller en annan dator?
Vad hade du tänkt att göra en backup till? En annan hårddisk eller en annan dator?
Mm, det är konstigt.
Jag tänker så här:
1) Vänta och se om någon inom en snar framtid kommer med ett fantastiskt förslag på åtgärd för att direkt återställa till fungerande läge. Detta är väl snarare regel än undantag i detta grymma forum.
- Då behöver jag backupen för att vissa åtgärder som inte är helt testade kan vara ganska riskabla. Jag vill inte förlora några filer.
2) När jag tröttnat på att vänta, dvs gissningsvis ganska snart. Då kommer jag att installera om allting från noll och se till att det blir rätt från början med partioner osv.
- Då behöver jag backupen för att direkt efter ominstallationen kunna återställa allt i så stor grad som möjligt. Jag vill ju behålla program som jag gillar och dess inställningar, rent grafiska konfigurationer, dokument/personliga filer, mm. Är det möjligt att göra en nära total återställning av mitt system så kommer jag göra det. Mycket tid kan sparas!
Hm, nu när jag skrivit detta ganska självklara läste jag ditt inlägg en gång till. *Dumförklarar mig själv* Du syftar förstås på vilket medium jag vill kopiera filerna till, inte i vilket syfte jag vill göra backupen. Rätt svar: en extern hårddisk.
Jag lyckas kopiera de flesta filerna. Men alla i home-mappen samt några andra filer kan jag ej kopiera eftersom jag inte har rättigheten till detta. Trots alt+f2 gksudo nautilus. Och när jag högerklickar på skyddade filer för att ändra rättigheterna hänger sig datorn och tvingar mig att starta om.
Det ända jag kan komma på som gjort att problemet uppstått (om det är som du säger angående kubuntu-desktop) är att jag passerat 100 GB-gränsen (eller nån annan kritisk gräns i närheten) som gör att BIOS inte hänger med. Såg att någon annan hade haft problem med detta i ett annat forum. Utan lösning tyvärr.
Ominstallationen är lockande nära. Om jag gör den och skapar en liten boot-partion, finns det då stort hopp om att jag kan återställa ubuntu till 100% det läge som var innan Error 18 dök upp? Förutsatt att jag lyckas med att ta backup på alla filer alltså.
Jag tänker så här:
1) Vänta och se om någon inom en snar framtid kommer med ett fantastiskt förslag på åtgärd för att direkt återställa till fungerande läge. Detta är väl snarare regel än undantag i detta grymma forum.

- Då behöver jag backupen för att vissa åtgärder som inte är helt testade kan vara ganska riskabla. Jag vill inte förlora några filer.
2) När jag tröttnat på att vänta, dvs gissningsvis ganska snart. Då kommer jag att installera om allting från noll och se till att det blir rätt från början med partioner osv.
- Då behöver jag backupen för att direkt efter ominstallationen kunna återställa allt i så stor grad som möjligt. Jag vill ju behålla program som jag gillar och dess inställningar, rent grafiska konfigurationer, dokument/personliga filer, mm. Är det möjligt att göra en nära total återställning av mitt system så kommer jag göra det. Mycket tid kan sparas!
Hm, nu när jag skrivit detta ganska självklara läste jag ditt inlägg en gång till. *Dumförklarar mig själv* Du syftar förstås på vilket medium jag vill kopiera filerna till, inte i vilket syfte jag vill göra backupen. Rätt svar: en extern hårddisk.
Jag lyckas kopiera de flesta filerna. Men alla i home-mappen samt några andra filer kan jag ej kopiera eftersom jag inte har rättigheten till detta. Trots alt+f2 gksudo nautilus. Och när jag högerklickar på skyddade filer för att ändra rättigheterna hänger sig datorn och tvingar mig att starta om.
Det ända jag kan komma på som gjort att problemet uppstått (om det är som du säger angående kubuntu-desktop) är att jag passerat 100 GB-gränsen (eller nån annan kritisk gräns i närheten) som gör att BIOS inte hänger med. Såg att någon annan hade haft problem med detta i ett annat forum. Utan lösning tyvärr.
Ominstallationen är lockande nära. Om jag gör den och skapar en liten boot-partion, finns det då stort hopp om att jag kan återställa ubuntu till 100% det läge som var innan Error 18 dök upp? Förutsatt att jag lyckas med att ta backup på alla filer alltså.
- mcNisse
När jag läser dina inlägg får jag känslan av att du kanske har hårdvaru problem, eftersom datorn låser sig vid disk operationer.
Därför ska jag försöka svara på din fråga om e2fsck.
För att göra backupen kan du använda terminalen.
sudo cp -r /home/simon DitDuVillKopieraDinHemkatalog
Därför ska jag försöka svara på din fråga om e2fsck.
Det är ett program för att kontrollera filsystemet, ext2 och ext3. /dev/hda1 är oftast första partitionen på en första IDE disken. Du har sata (eller möjligtvis scsi) disk i din dator. Därför heter dina partitioner /dev/sdaX. Kommandot blir för din dator sudo fdisk -f /dev/sda1. -f betyder bara att kontrollen ska göras oavsätt filsystemets status.I tråden tipsas också om att köra: sudo e2fsck -f /dev/hda1 för att reparera partionen. Vad betyder det?
För att göra backupen kan du använda terminalen.
sudo cp -r /home/simon DitDuVillKopieraDinHemkatalog
Eller att kärnan hamnade på en för sektor som bioset inte kan läsa. Bytte du kärna?Det ända jag kan komma på som gjort att problemet uppstått (om det är som du säger angående kubuntu-desktop) är att jag passerat 100 GB-gränsen (eller nån annan kritisk gräns i närheten) som gör att BIOS inte hänger med. Såg att någon annan hade haft problem med detta i ett annat forum. Utan lösning tyvärr.
Va betyder det? Det är iaf inget jag gjort medvetet, men jag vet å andra sidan väldigt lite om kärnan.mcNisse skrev: Bytte du kärna?
- mcNisse
Det kommer updateringar hela tiden. Så du kanske fick en ny kärna med uppgraderingen till kde. Jag kör inte gutsy så jag har ingen koll på vilka uppdateringar som kommer...
Finns det här loggat någonstans? Har ingen koll på vad som faktiskt uppdaterades.
Tack för tipset om kopiering. Fungerar utmärkt. Har inte testat e2fsck än.
- mcNisse
Bra fråga. Jag har ingen aning.djoser skrev: Finns det här loggat någonstans? Har ingen koll på vad som faktiskt uppdaterades.
Det finns en cache med .deb filer. Du kanske kolla om det finns en kärn deb fil där...
Kod: Markera allt
cd /var/cache/apt/archive
ls -lrt | grep kernel
- maths57
Ibland kommer det uppdateringar av kärnan. De finns med bland de andra uppdateringarna. Heter något med "image". Den nya kärnan lägger sig alltid först för att du ska ha den senaste och patchade kärnan. För att kolla om det finns fler kärnor, kan du gå till /boot/grub och öppna filen menu.lst. Längst ner kommer du att hitta en rad som innehåller något i stil med följande.
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
Har du flera sådan rader men där 2.6.22-14 är något annat, då har du fler kärnor. Det ska inte stå "recovery mode" efter. Tyvärr tror jag inte att de här löser dig problem.
Är du inte rädd för att använda terminalen, kan du alltid öppna den och gå till den plats där du har det du vill ta backup på men inte kan. Sedan skriver du något så här:
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
Har du flera sådan rader men där 2.6.22-14 är något annat, då har du fler kärnor. Det ska inte stå "recovery mode" efter. Tyvärr tror jag inte att de här löser dig problem.
Är du inte rädd för att använda terminalen, kan du alltid öppna den och gå till den plats där du har det du vill ta backup på men inte kan. Sedan skriver du något så här:
Kod: Markera allt
sudo cp -R mapp_du_vill_kopiera /sök/väg/till/backupPlats
Jag har bara en kärna. Och cachen verkar vara tömd.
Jag drar slutsatsen att det är rätt kört att lösa det här nu. Alltså kommer jag att göra en ominstallation.
När jag gör den ska jag skapa en partion för /boot som rekommenderat. Hur gör jag det?
Jag tänkte också skapa en egen partion för /home, för det är väl också bra? Är det något mer som bör ha en egen partion?
Jag såg att du maths57 (http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg93347) gjorde /boot till bara 1 GB. Om man då lägger /home på en egen partion, visst behövs det då också ytterligare en? För alla program osv. Vad ska den heta?
Nu har jag en exakt kopia av min nuvarande Ubuntu-disk på en extern hårddisk. Då bör det väl inte vara något problem med att återställa allt. Eller?
Jag drar slutsatsen att det är rätt kört att lösa det här nu. Alltså kommer jag att göra en ominstallation.
När jag gör den ska jag skapa en partion för /boot som rekommenderat. Hur gör jag det?
Jag tänkte också skapa en egen partion för /home, för det är väl också bra? Är det något mer som bör ha en egen partion?
Jag såg att du maths57 (http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg93347) gjorde /boot till bara 1 GB. Om man då lägger /home på en egen partion, visst behövs det då också ytterligare en? För alla program osv. Vad ska den heta?
Nu har jag en exakt kopia av min nuvarande Ubuntu-disk på en extern hårddisk. Då bör det väl inte vara något problem med att återställa allt. Eller?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
När du installerar så väljer du manuell partitionering. Där kan du välja var olika partitioner ska monteras, gör en partition som är 1gig och säg åt den att montera den på /boot (det viktiga här är att den ligger i början av hårddisken, det är därför du har problem nu, några delar av katalogen /boot ligger mot slutet och det tycker inte din bios om), gör en swap och säg åt den att agera swap (det räcker att välja att filsystemet skall vara av typen swap så löser den det av sig själv, ha gärna en swap som är liiite större än ditt ram), gör en partition som fungerar som / (det är här allt annat kommer hamna, gör den ca 10 gig stor) och resten /home.
En boot på en gig är egentlign overkill, det borde räcka gott och väl med 100meg.
En boot på en gig är egentlign overkill, det borde räcka gott och väl med 100meg.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Strålande svar. Tack!
Jag hittade den här sidan som förklarar allt väldigt bra: http://www.psychocats.net/ubuntu/partitioning
Jag har valt att försöka partionera så här: http://img379.imageshack.us/my.php?imag ... ng7sa2.png med tillägget /boot på 500 mb (lät som en bra kompromiss
) i början.
Återkommer när jag vet hur det gick. Fick dock aldrig svar om mina chanser att lyckas återställa allt. Är det bara att kopiera allt från /home på den externa hårddisken till nya /home. Eller är det något som kommer att strula då? Är det några fler viktiga filer att kopiera, tex alla program? Var ligger de?
Jag hittade den här sidan som förklarar allt väldigt bra: http://www.psychocats.net/ubuntu/partitioning
Jag har valt att försöka partionera så här: http://img379.imageshack.us/my.php?imag ... ng7sa2.png med tillägget /boot på 500 mb (lät som en bra kompromiss

Återkommer när jag vet hur det gick. Fick dock aldrig svar om mina chanser att lyckas återställa allt. Är det bara att kopiera allt från /home på den externa hårddisken till nya /home. Eller är det något som kommer att strula då? Är det några fler viktiga filer att kopiera, tex alla program? Var ligger de?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är bättre och enklare att installera programmen igen som vanligt. Home-katalogen kan du egentligen kopiera över direkt, men det finns några fulingfiler som kan ställa in det. Är det dina programinställningar du vill få över?djoser skrev: Återkommer när jag vet hur det gick. Fick dock aldrig svar om mina chanser att lyckas återställa allt. Är det bara att kopiera allt från /home på den externa hårddisken till nya /home. Eller är det något som kommer att strula då? Är det några fler viktiga filer att kopiera, tex alla program? Var ligger de?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Precis, programinställningarna. Men eftersom jag gjort ganska stora förändringar från originalläget när det gäller massor av program så vore det skönt att få allt återställt. Och komma ihåg vilka program jag installerat. En välkonfigurerd dator 'bara fungerar' utan att man behöver tänka så mycket på vilka program som gör vad. Jag var väl inte riktigt där än. Men nästan.
En del av de problem som jag haft och löst, har tagit lång tid att lösa. Och i alla fall kommer jag nog inte ihåg hur jag gjorde/vad jag hittade lösningen.
EDIT: Exempel: Extremt långsam uppstart, att datorn låter konstigt när den kör på batteri, krånglande bluetooth mm...
EDIT2: Fulingfiler? Vilka?
En del av de problem som jag haft och löst, har tagit lång tid att lösa. Och i alla fall kommer jag nog inte ihåg hur jag gjorde/vad jag hittade lösningen.
EDIT: Exempel: Extremt långsam uppstart, att datorn låter konstigt när den kör på batteri, krånglande bluetooth mm...
EDIT2: Fulingfiler? Vilka?
Senast redigerad av 1 djoser, redigerad totalt 19 gånger.
Sådär, nu är datorn igång igen. Blev en ominstallation med en bättre partionering än tidigare. Just det känns iaf rätt bra, även om det är ganska mycket jobb att få till allting som det var innan.
Den partionering jag valde:
/boot 500 mb
/ 15 gb
/home 140 gb
/swap 1,5 gb
Tror jag har ganska stora marginaler överallt nu så att det inte ska bli mer strul på ett tag.
Mitt Error 18 problem löste sig dock aldrig, så just det problemet kan nog inte denna tråden hjälpa andra med.
Men tack vare alla som svarar så har jag iaf lärt mig väldigt mycket om backuper och partionering mm.
Tack!
Den partionering jag valde:
/boot 500 mb
/ 15 gb
/home 140 gb
/swap 1,5 gb
Tror jag har ganska stora marginaler överallt nu så att det inte ska bli mer strul på ett tag.
Mitt Error 18 problem löste sig dock aldrig, så just det problemet kan nog inte denna tråden hjälpa andra med.
Men tack vare alla som svarar så har jag iaf lärt mig väldigt mycket om backuper och partionering mm.
Tack!
- mcNisse
Har du fortfarande problem med error 18? Jag trodde att det skulle lösa sig med din boot partition i början av disken.