Måste lägga till tangentslayout varje gång jag loggar in

familjen
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Måste lägga till tangentslayout varje gång jag loggar in

Inlägg av familjen »

Hej alla lärda
Jag har ett underligt problem som jag inte vet hur jag skall få att gå iväg.

Varje gång jag loggar in har jag problem med teckenuppsättningen, åäö fungerar utmärkt även @[{ men inte ]} (det blir bara 90). Men om jag går till System->Inställningar->Tangentbord, fliken layout och (tar bort "Sverige Eliminera stumma tangenter" om den ligger där) sedan lägger till "Sverige Eliminera stumma tangenter" så fungerar det utmärkt. Jag behöver faktiskt inte ens markera den som default utan det fungerar ändå.

Iaf det är lite irriterande att behöva göra detta innan varje gång man skall programmera så är det någon som har en ide hur man kan lösa det?

Övrigt information är att jag kör "Allmän 104-tangenters PC" och jag vet att jag hade teckenuppsättningsproblem under feisty efter det att jag avinstallerade ubuntustudios (tangenterna @{[]} fungerade ej) och jag löste det tillfälligt via någon tyskhemsideshjälp med att lägga till @-tecknet på något klurigt vis som jag inte kommer ihåg var det var.
/familjen
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Måste lägga till tangentslayout varje gång jag loggar in

Inlägg av mcNisse »

Har du verkligen ett 104 tangenters tangentbord? De flesta tangentbord brukar vara 105 som säljs i sverige.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
familjen
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Måste lägga till tangentslayout varje gång jag loggar in

Inlägg av familjen »

Det gör ingen skillnad om jag har inställningen 105 eller 104 jag måste ändå ta bort samt lägga till "Sverige Elimin..." för att få ]} till att fungera.
/familjen
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"