GG 7.10 går INTE att stänga av på normalt sätt. [LÖST]

Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

GG 7.10 går INTE att stänga av på normalt sätt. [LÖST]

Inlägg av super_nollan »

Nu när jag har installerat 7.10 så förväntade jag mig att det problemet jag hade med 7.04, att datorn inte stänger av sig när jag klickar på ´stäng av knappen´på skrivbordet skulle ha försvunnit (bara så där..) men INTE!Nu verkar det som om det inte bara är jag ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=589374 ) som har den glitchen men det udda i det hela är att när jag hade 6.10 installerat så fungerade det utmärkt (dvs som det ska).

Är det någon som har några ideer om vad jag kan prova med eller vad jag skall göra för att ev få en normal avstängning? Har ingen lust att sitta o trycka på strömbrytaren varenda gång jag skall stänga av burken...

s_n
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 1 gånger.
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: GG 7.10 går INTE att stänga av på normalt sätt.

Inlägg av slaptap »

Mm, sitter faktiskt i samma sits här...både vad det gäller 7.04 och 7.10. Måste stänga av maskin fysiskt med "on-knappen" genom att hålla in den 3 sek. Dessutom måste jag dra ut nätkabeln annars går maskin igång av sig själv efter 10-15min... ???
Wicke

Inlägg av Wicke »

Har samma problem med min compaq, fick det att fungera i Edgy med att lägga till acpi=force i kernel (. Men detta fungerar inte i GG 7.10. Någon som har en ide.
slaptap

Inlägg av slaptap »

Har faktiskt åxå en gammal Compaq i mer eller mindre modifierat skick. Det här är kanske något som är relaterat till just Compaq... :-\
Men det funkade faktiskt som det skulle med både WinMe, Xandros och Fedora... ???
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Det här är en PIII 600MHz räser Puckad Bell.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Loggen säger inget intressant?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Hund skrev: Loggen säger inget intressant?
Kanske?Jag vet inte,kan jag be att få hjälp med att lära mig hur jag kollar så kan jag posta den här så får väl någon förståndig tyda den åt mig och förklara....

;D

s_n
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Kan någon av dessa guider hjälpa? Iofs för Feisty men compaq med gammalt bios. och ASPI nedstängning.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10550.0.html

Jag såg iofs att du testat det men... några tips till hur du löser det iaf.  :D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det har med ati-drivrutinen att göra.
Efter en viss version av den properitära drivrutinen så hade dom fixat till detta. Efter jag gjorde en ominstallation häromdagen så valde jag den properitära drivrutinen som fanns inbyggd i Ubuntu (8.37.6) och då fick jag också problem med omstart av datorn.
Vågar inte svara på vilket versionsnummer som gällde för att avskaffa problemet, men misstänker att det var i övergången till v8.40
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
KiAnKo
Kontakt:

Inlägg av KiAnKo »

super_nollan skrev: Det här är en PIII 600MHz räser Puckad Bell.
*ler* jag sitter också m Puckad Bell - en P2 @ 450 MHz... problemet uppstod när jag bytte från 6.10 till 7.04...
Senast redigerad av 1 Kim, redigerad totalt 19 gånger.
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
KiAnKo
Kontakt:

Inlägg av KiAnKo »

super_nollan skrev: Nu när jag har installerat 7.10 så förväntade jag mig att det problemet jag hade med 7.04, att datorn inte stänger av sig när jag klickar på ´stäng av knappen´på skrivbordet skulle ha försvunnit (bara så där..) men INTE!Nu verkar det som om det inte bara är jag ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=589374 ) som har den glitchen men det udda i det hela är att när jag hade 6.10 installerat så fungerade det utmärkt (dvs som det ska).

Är det någon som har några ideer om vad jag kan prova med eller vad jag skall göra för att ev få en normal avstängning? Har ingen lust att sitta o trycka på strömbrytaren varenda gång jag skall stänga av burken...

s_n

Problemet startade med UBUNTU 7.04... eller om det var med 2.6.20-15 kernel men kom tillbaka med 2.6.20-16 kernel.

Se tex:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bugs?field.searchtext=shut+down+power+off&orderby=-importance&search=Search&field.status%3Alist=NEW&field.status%3Alist=INCOMPLETE_WITH_RESPONSE&field.status%3Alist=CONFIRMED&field.status%3Alist=TRIAGED&field.status%3Alist=INPROGRESS&field.status%3Alist=FIXCOMMITTED&field.assignee=&field.bug_reporter=&field.omit_dupes=on&field.has_patch=&field.has_no_package=

Kolla dessa loggar om du ska meddela LAUNCHPAD:
$ lspci -vv > /tmp/lspci-vv.log
$ lspci -vvn > /tmp/lspci-vvn.log
$ dmesg > /tmp/dmesg.log
$ sudo dmidecode > /tmp/dmidecode.log

Läs även:
the full description of procedures for kernel-related bug reports is available at https://wiki.ubuntu.com/KernelTeamBugPolicies
There has been a long running bug with shutdown for several releases now. I used to think it was kubuntu only but certainly in feisty it affected gnome as well. Some people have and others don't so I assume it is a hardware problem but no one seems to have really identified what causes it. I don't know whether yours is the same problem but try logging out and then shutting down from the gdm/kdm screen rather than shutting down directly. It might not be the same problem as mine has always gone to a black screen and then hung.
Ubuntu 6.06 på Mac PowerBook G4 samt Pentium 2 @ 450MHz.
Ubuntu 6.10 AMD 64 Acer Ferrari 3400 @ 3000+.
Ubuntu 7.10 @ BroadBandBox (Pentium 4, 2.6 GHz)
* Vill få UBUNTU på min nya FSC Amilo Xa 2528/24P!!!
slaptap

Inlägg av slaptap »

ehnar skrev: Kan någon av dessa guider hjälpa? Iofs för Feisty men compaq med gammalt bios. och ASPI nedstängning.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10550.0.html

Jag såg iofs att du testat det men... några tips till hur du löser det iaf.  :D
Sven tipsar i den tråden om följande:

$ sudo gedit /etc/modules
och skriva in raden:
apm power_off=1
spara och starta om.

...och dra mig på en liten vagn! Nu funkar det för mig... ;D

Tack Sven... ;)
Wicke

Inlägg av Wicke »

Fungerade för mig med. :)
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Bild

Det fungerade alldeles utmärkt för mig också!!Tack!

-Kan någon förklara för mig vad jag precis gjort och samtidigt någon markera den här tråden som löst ,Tack?!
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: GG 7.10 går INTE att stänga av på normalt sätt. [LÖST]

Inlägg av fedor »

jag hade också problem med en gammal compaq och det visade sig bero på att jag  hade server kernnel istället för desktop kernel(Det var dock xubuntu 6.06). Idag har jag problem med min HP laptop som inte vill starta om :(
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"