Jag har försökt installera Ubuntu, för jag vill så gärna slippa köra windows och hade hoppats mycket på nån sorts linux-variant, men det går inget vidare.
Jag har en c-partition med windows xp och program på, och en d-partition med annat. Vid första installations-försöket så valde jag att ubuntu skulle minska d-partitionen och ta det lediga utrymmet. Nu minns jag inte exakt vad som stod, men jag kom till en varning att jag skulle förlora filer om jag fortsatte, så jag avbröt. Till min förskräckelse upptäckte jag att d-partitionen ändå var raderad. Efter mycket om och men så lyckades jag spara de viktigaste filerna, men förlorade en massa musik och filmer. Vilket iofs var rätt skönt, för jag behövde rensa ut en massa skit.

Sen vid mitt andra försök minskade jag d-partitionen i windows med partition magic, och skapade en linux-partition och en linuxswap-partition. Men dessa går inte att välja i ubuntus installationspragram. Inte heller när jag gjorde om de två linux-partitionerna till en ntfs-partition, likadan som d-partitionen fast mindre, så kunde den hitta den, utan föreslog bara att jag skulle använda d-partitionen. Och när jag väljer att redigera partitions-tabellen manuellt så hänger sig datorn.
Jag testade också att köra en partitionsredigerare i ubuntu, och det enda jag gjorde där var att formatera om linux-partionen som jag skapade i windows. Dock när jag startade om datorn så startade inte windows, för det stod att den inte kunde hitta hal.dll. Lyckades utan att riktigt förstå hur, få igång windows igen genom att köra windows installations-cd och i återställningskonsollen köra bootcfg och lägga till windows i en startmeny. Så nu när jag startar datorn får jag en meny där jag kan välja mellan ett fungerande och ett icke fungerande windows.
Vet nån vad som är fel?
Jag funderar på att skapa en ny partition och på den lägga över det jag har på d, och sen använda d-partitionen till ubuntu. Men jag tror inte jag vågar efter det som har hänt...