Installationen förstör mina partitioner

potte

Inlägg av potte »

Hej
Jag har försökt installera Ubuntu, för jag vill så gärna slippa köra windows och hade hoppats mycket på nån sorts linux-variant, men det går inget vidare.

Jag har en c-partition med windows xp och program på, och en d-partition med annat. Vid första installations-försöket så valde jag att ubuntu skulle minska d-partitionen och ta det lediga utrymmet. Nu minns jag inte exakt vad som stod, men jag kom till en varning att jag skulle förlora filer om jag fortsatte, så jag avbröt. Till min förskräckelse upptäckte jag att d-partitionen ändå var raderad. Efter mycket om och men så lyckades jag spara de viktigaste filerna, men förlorade en massa musik och filmer. Vilket iofs var rätt skönt, för jag behövde rensa ut en massa skit. =)

Sen vid mitt andra försök minskade jag d-partitionen i windows med partition magic, och skapade en linux-partition och en linuxswap-partition. Men dessa går inte att välja i ubuntus installationspragram. Inte heller när jag gjorde om de två linux-partitionerna till en ntfs-partition, likadan som d-partitionen fast mindre, så kunde den hitta den, utan föreslog bara att jag skulle använda d-partitionen. Och när jag väljer att redigera partitions-tabellen manuellt så hänger sig datorn.

Jag testade också att köra en partitionsredigerare i ubuntu, och det enda jag gjorde där var att formatera om linux-partionen som jag skapade i windows. Dock när jag startade om datorn så startade inte windows, för det stod att den inte kunde hitta hal.dll. Lyckades utan att riktigt förstå hur, få igång windows igen genom att köra windows installations-cd och i återställningskonsollen köra bootcfg och lägga till windows i en startmeny. Så nu när jag startar datorn får jag en meny där jag kan välja mellan ett fungerande och ett icke fungerande windows.

Vet nån vad som är fel?

Jag funderar på att skapa en ny partition och på den lägga över det jag har på d, och sen använda d-partitionen till ubuntu. Men jag tror inte jag vågar efter det som har hänt...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Få se om jag hängde med nu... :rolleyes: det gjorde jag inte.

I Live-session har du faktiskt tillgång till Gparted eller den kallas kanske Gnome-partitionsredigerare i System > Administration menyn. Om du formaterar med den så borde installationen fungera. Det är samma program i installationen också men ibland strular den där. Men det kanske du gjorde redan?

Backup är ju a & o i datorvärlden. Jag förlorade också mp3 och mpg :D och var inte gladare då heller.

Det finns en guide som är bra att ta och läsa innan partitionering, hade jag vetat det så skulle det nog gått smärtfritt: http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php kolla under just beginning.

Innan du minskar windows partitionen C: kom ihåg att defragmentera tills det är rent eller nästan rent, om du hade tänkt att göra det nån mer gång. Och C: får inte vara mindre än nuvarande GB + 20% men då kan du inte installera nåt mer på den.

Svåraste med partitionering är väl i början att förstå att första disken heter hda vars partitioner skrivs med en siffra och den andra disken heter hdb och inte cdrommen har tagit den i besittning då heter den hdc istället. Har du Cable select jumprade hårddiskar så första hårddisken är den som ligger längst bort i IDE1. Kontakten mellan IDE1 och längst bort i kabeln är hdb, den andra hårddisken eller cdrommen. Jag tror så för närvarande iaf :D

Du har första hårddisken som en enda partition idag? Varför inte behålla den så, minskar problem idag men nästa gång du måste installera om windows så ligger viktiga filer också där, hm. Men då kan du ju kopiera dem till Ubuntu, fast det går inte tvärtom sedan... Jag skulle köpa en hd till som kommer att användas som backup, det gjorde jag nämligen men den är full idag :rolleyes:
potte

Inlägg av potte »

Nu har jag lyckats installera ubuntu. Jag kopplade in en äldre mindre hårddisk och lade det där. Men nu är problemet att uppstarten tar 7 minuter och den mesta av den tiden går åt till "mounting root file system" och "waiting for root file system". Och sen när uppstarten är klar så kan jag inte komma åt partitionerna på den andra (första) hårddisken. Dom syns i filbläddraren, men när jag jag klickar på dom så står det:

Kan inte montera den valda volymen.
fel: enheten /dev/hda5 är inte löstagbar
fel: kunde inte köra pmount

Jag har alltså två hårddiskar, och på den första finns en windows-partition och två "data-partitioner" som är fat32. Och på den andra hd'n ligger ubuntu.

Tacksam för all hjälp
Okänd

Inlägg av Okänd »

7 minuter och den mesta av den tiden går åt till "mounting root file system" och "waiting for root file system"
Kan bero på att du har en SATA hårddisk från början och kopplade in en gammal IDE hd? Ibland stoppar de t o m start av datorn. Lösning har inte jag sett än, har ingen SATA så har inte tänkt på det :rolleyes:

Har sett förklaringen* vad pmount är men uppenbarligen en IDE disk är inte löstagbar, denna gång. Varför Ubuntu tror det, vet jag inte. För att montera den klistra in i terminalen

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
och

gedit /etc/fstab
Jag skriver "klistra" så slipper jag förklara att -l i sudo fdisk -l är ett litet L, ok? :)

Klistra resultaten här.

*http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1372
potte

Inlägg av potte »

Hur vet man om en hårddisk är SATA?

Av kommandot sudo fdisk -l fick jag foljande svar:

Disk /dev/hda: 163,9 GB, 163928604672 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 19929 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/hda1   *           1        2103    16892316    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda2            2104       19929   143187345    f  W95 Utökad (LBA)
/dev/hda5            2104       17283   121933318+   b  W95 FAT32
/dev/hda6           17284       19929    21253963+  17  Dold HPFS/NTFS

Disk /dev/hdb: 17,3 GB, 17302134784 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 2103 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/hdb1   *           1        2013    16169391   83  Linux
/dev/hdb2            2014        2103      722925    f  W95 Utökad (LBA)
/dev/hdb5            2014        2103      722893+  82  Linux växling / Solaris
Och gedit /etc/fstab gav:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hdb1       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hdb5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
Är det till någon hjälp? hda kan fortfarande inte monteras.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om du hade SATA istället för IDE på första hårddisken då skulle
Disk /dev/hda: 163,9 GB
sett ut så här
Disk /dev/sda: 163,9 GB
Montera hda5 som är en FAT32 partition så här

sudo mkdir /media/windows
sedan monterar du den med

sudo mount /dev/hda5 /media/windows/ -t vfat -o iocharset=utf8,umask=000
och avmonterar med

sudo umount /media/windows/
Du kan skapa flera mappar till andra partitioner och montera dem med en titt på guiden: http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper#How_ ... _read_only
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag vill förtydliga lite i petri0:s skrivning.

I Linux måste man mounta en disk.
sedan monterar du den med
Men är den sedan mountad, så skall du inte därefter
och avmonterar med
med automatik. Det är bara om du någong gång vill/behöver ta bort den disken, som du skall använda dig av detta kommando.

Det var mao rätt skrivet, men kan lätt bli fel, om man inte förstår vad som skall göras. :|

Läs gärna på fölljande länkar, så får du lite mer kött på benen:

http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... iGuider%29

På engelska, men lite mer innehåll:

https://help.ubuntu.com/community/Autom ... Partitions

Jag hamnade i samma sits som du nu är, när jag kom till Linux. Trist, tråkigt, men likafullt värt det, tycker jag nu, när jag blickar i backspegeln. Hade jag bara varit smart nog :/ , så borde jag ha skapat kopior innan, men, men .... :rolleyes: :cool:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det har du rätt i Broder Tuck!

Måste tillägga också att detta var en tillfällig montering, när du startar om datorn så måste du montera hårddisken (partitionen) igen eller lägga till en rad i fstab och hur man gör det hittar man i Broder Tucks länkar. Efter det monteras disken vid start av datorn.
Isak
Kontakt:

Inlägg av Isak »

jag fattar ingenting??? hur gör man en fat32 hårddisk till ntfs?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Tux"]jag fattar ingenting??? hur gör man en fat32 hårddisk till ntfs?[/quote]
Vill du formatera till ntfs? Om inte så fick du svar tidigare här: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 664#p14664

P.S. Grattis för äåö! :)
Isak
Kontakt:

Inlägg av Isak »

tack ;)
Isak
Kontakt:

Inlägg av Isak »

står det ingenting om hur man gör fat32 till ntfs :O:|
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så du vill formatera om FAT32 till NTFS? Det gör du bäst med Windows verktyg.
Isak
Kontakt:

Inlägg av Isak »

hur? jag har ju ubuntu (linux) asså jag har inte windows här
Okänd

Inlägg av Okänd »

Varför vill du formatera till NTFS då? Linux egna format fungerar bättre och är säkrare.

Linux kan inte ens skriva till NTFS bara läsa.
Isak
Kontakt:

Inlägg av Isak »

ok då formaterar jag inte om det då men hur öppnar jag min 25.7gb volume disk den säger "unable to mount the voulume." fattar ingenting.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du fick svar här, men[quote="petri0"][quote="Tux"]jag fattar ingenting??? hur gör man en fat32 hårddisk till ntfs?[/quote]
Vill du formatera till ntfs? Om inte så fick du svar tidigare här: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 664#p14664

P.S. Grattis för äåö! :)[/quote]
... nu länkar jag dig från detta inlägg: se inläggen #6, 7, 8 i tråden http://ubuntu-se.org/forum/post.php?tid=2131&qid=14704

Mer om att montera partitioner finns att läsa på wikin: http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... rtition%29
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"