[quote="zero gravity"]Det tog mig åtskilliga år innan det ens kändes som jag hade någon koll på windows.
I Ubuntu har det tagit mig några månader och jag har djupare insikt än jag någonsin drömt om var möjligt med ett os.[/quote]
Windows XP körde jag från det släpptes till i mars i år (också sommarjobbat med XP). Alltså omkring 6 år. Ubuntu har jag kört i 7 månader (helt utan Linuxerfarenhet). Gissa vilket jag har bäst kontroll i och där jag vet mest?
Har installerat Úbuntu många gånger, kanske 10, och jag vet inte riktigt när, men det kan ha varit två eller tre gånger de första veckorna (Antalet gånger jag installerat XP vill jag inte ens försöka uppskatta). Efter bara några veckor (kanske 3) var jag säker på detta: Att få XP att se ut och bete sig som jag ville tog en vecka, i Ubuntu tog det för mej 1 dag.
Nu 6 månader senare känner jag att mina kunskaper i Ubuntu är avsevärt mycket högre än i XP, fastän det logiskt borde vara tvärtom för den tid jag spenderat i XP och med datortidningar. Något som jag tror påverkar är den insikt jag får i systemet i Ubuntu men något som jag inte vill underskatta är friheten, jag känner nu att pyssla om min dator är riktigt kul!
[quote="Rookie"]Linux är ett nätverkssystem, det lämpar sig bäst till olika nätverksapplikationer.
Visst kan man även använda linux (ubuntu) till skrivbordet men det grundläggande med linux/unix/ubuntu är att det är ett system som gör sig mest rätt med nätverk.
Med Red Hat så blev det lite användarvänligt, sedan följde Suse efter och blev ännu mer användarvänligt - och nu finns ubuntu som gör det så användarvänligt så vem som helst kan använda linux idag.
Jag tycker verkligen att ubuntu är användarvänligt, det mesta är som i microsofts värld, man trycker på "ok-knappen" och allt fungerar - sen om det är det rätta systemet är en annan sak.[/quote]
Om det nu är så användarvänligt, varför skulle de då inte lämpa sig riktigt för skrivbordsanvändare.. något jag inte riktigt förstår eller håller med om bara.. :/
[quote="Rookie"]Vill man ha något gratis så .... men visst kan man få det ännu enklare än ubuntu, men då kostar det pengar ...[/quote]
Jag tänker att det kanske är Linuxsystem med tex mp3 inbyggt som du menar, stämmer det?.. men i sånna fall vill jag säga att grejen med Ubuntu vad jag förstår inte bara är att det inte laglig får distribueras med tex formatet mp3 förinstallerat utan att betala licenser, utan att det går emot Ubuntufilosofin..
http://ubuntu-se.org/Wiki/Filosofi?high ... ilosofi%29
[quote="matzas"]Men uppriktigt sagt har jag nästan aldrig haft problem att använda windows senare versioner (läs XP), utom de allra tidigaste versionerna sv windows såklart. De var verkligen primitiva. XP är lätt att använda, och de tillfällen jag behövt formatera om hårddisken är få. Med Linux (Kubuntu) har jag redan behövt formatera om hårddisken fyra gånger sedan jag startade. Det hade jag garanterat inte behövt som ny användare av Windows XP. Även om vissa justeringar av installationen hade behövts oxå där.[/quote]
Jag blir nyfiken på vad det var som gjorde att du behövde formatera..
[quote="matzas"]Men när jag ska installera den drivrutinen i Linux visar det att jag måste kunna en del programmering i Linux för att få det att fungera. Fast då vet jag ju inte om det kommer att fungera, eller om jag måste installera om Linux igen, som förut. Det påminner litegrann om windows 3.1. ATT det är så komplicerat att lägga in en skräddarsydd Linuxdrivrutin tillhandahållen av en av de största tillverkarna av grafikkort uppfattar jag ensidigt vara ett problem hos Linux.[/quote]
Skulle tro att du med programmering menar de kommandon man kan behöva skriva i den vita runtan och trycka på enter (Terminal), eller kanske jag har fel? Är det så berättar jag gärna att det inte är att programmera, utan ett sätt att använda det som redan har programmerats, bara att man inte gör det grafiskt. Men valet av ord berättar skulle jag tro om hur du upplever det, och jag förstår dej, det var samma för mej och känner fortfarande lite så faktiskt.
Tar vi exemplet med drivrutiner till grafikkort så är varken drivrutinerna eller installationen för dessa lika välutvecklade som i windows och har inte grafiska program eller skript för allt som gör saker med automatik. Vad jag tror (rätta mej gärna om jag har fel) så hade att lösa dessa saker utan dessa grafiska program och automatiska skript i de flesta fall inte varit möjligt i Windows. Där, upplever jag, är man begränsad till det programmakare och hårdvartillverkare erbjuder för installationeprogram, och att man i Ubuntu (Linux), har en helt annat åtkomst till sitt system.. ?
Jag ser då att dessa saker främst beror på Linux marknadsandelar, men att det ändå finns många saker Vi kan göra i Ubuntu, och det gäller att ha fler grafisk program, och bättre hjälp och anvisningar.
matzas: Om du en dag vill köra Kubuntu eller Ubuntu får du gärna vara med och arbeta med det som går att förbättra! Om du känner för det