Backup men vad ? [LÖST]

pagu66

Backup men vad ? [LÖST]

Inlägg av pagu66 »

Hej

Jag håller på att sätta mig in i incrementell backup enligthttp://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4633.msg30665.html#msg30665

Men vad skall defenitivt göra backup på om vi talar om systembackup, är det allt under filsystem det?
Kan jag excludera någotför att spara utrymme,  som exempel ./trash ? Finns det mer som inte behövs göra en backup av.

Tack på förhand
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Backup men vad ?

Inlägg av Hund »

/home är viktigast, det är där alla inställningar sparas.

Vill du slippa installera om program så är det andra mappar som det lär tas backup på, jag är dock osäker på vilka det är.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Schlaffi

Inlägg av Schlaffi »

pagu66 skrev:
Men vad skall defenitivt göra backup på om vi talar om systembackup, är det allt under filsystem det?
Kan jag excludera någotför att spara utrymme,  som exempel ./trash ? Finns det mer som inte behövs göra en backup av.
sudo apt-get install sbackup

Under "include" och "exclude" kan du se vilka filer rekommenderas att spara:
/home
/var
/usr/local

Man behöver inte att spara:
/var/spool
/var/tmp
/var/cache

Om du vill använda sbackup glöm ej att lägga till en fil i "Regex" (t.x. /.nonono) annars fungerar programmet inte (en bug)

Hälsning,
S.
pagu66

Inlägg av pagu66 »

Sbackup bra tips , Tack .
Löste mitt behov av incrementell backup + kompremering med tar + schemaläggning.

Tack igen!
paingel

Inlägg av paingel »

Jag har en fråga när det gäller backup.

Jag använder mig av googles kalender och det verkar deffenitivt vara i beta stadiet ibland. För det har försvunnit möten ur den helt hux flux sådär. Så jag tänkte göra ett enkelt litet sciript som körs en gång om dagen för att ladda ner googles kalender och lägga det i en mapp med dagens datum eller liknande. Men frågan är nu, hur göra?

antar att man måste ha wget med och mkdir %date% eller liknande. För det är flera kalendrar som behöver sparas i samma mapp varje dag.

och sen har jag hört talas om cron, men som sagt, jag är ganska så rookie när det gäller det hela som om någon har lite tips kanske?

*tackar och bockar*
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Lulle »

Schlaffi skrev:
pagu66 skrev:
sudo apt-get install sbackup

Under "include" och "exclude" kan du se vilka filer rekommenderas att spara:
/home
/var
/usr/local

Man behöver inte att spara:
/var/spool
/var/tmp
/var/cache

Om du vill använda sbackup glöm ej att lägga till en fil i "Regex" (t.x. /.nonono) annars fungerar programmet inte (en bug)

Hälsning,
S.

Kan man inte kopiera följande mappar manuellt?
/home
/var
/usr/loca

Gillar inte program som gör backup åt en då dom ibland inte fungerar som dom ska.
Ubuntu Scripts:
http://www.tinicorp.se/
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Backup men vad ? [LÖST]

Inlägg av KiviE »

tar cvpzf /path/to/backupfile.tgz /home /var /usr/local    något sådant borde fungera bra.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"