..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ZX Spectrum skrev:
Du kan ju alltid använda dig av skivorna Sveriges befolkning 1970 och 1980. Där står var dina föräldrar är födda om du inte är invandrare vill säga.
Jag har haft stor nytta av Sveriges Dödbok 1947-2003 (den nya är visst tom 2006).
Många bibliotek har Sveriges befolkning och Sveriges dödbok tillgängliga.
Släktforskarföreningar har också mycket inlagt på nätet. T.ex. JönköpingsBygdens Genealogiska Förening har det mesta från Jonköpingbygden inlagt, se http://www.jbgf.se.
Föreningen DIS http://www.dis.se har också bra info.
Själv använder jag Disgen och har ett Genline-abonnemang. Kan köra allt via Wine.
scrav skrev:
Försökte få över farsan genom att visa GRAMPS men han är inbiten Minsläktare .
Jag fick en utskrift från MinSläkt en gång. Var en avlägsen släkting som skickade uppgifterna, och det slutade med att jag fick forska i vad som stod i utskriften.
Tycker gott att det räcker att forska på landsarkivet.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Testade Gramps. Är det det som gäller på Linux-fronten eller?
Och hur gör man det "bäst" egentligen. Dela in i i familjer med Mamma, Pappa, barn osv såklart...
Men ni lär väl ha några tips för att det ska gå smidigare, snyggare, enklare?
Har svårt för Gramps. Allt är bra utan utskrifterna som suger.
Lite synd för programmet har potential att bli bra. Jag kör med Disgen genom Wine eftersom inställningarna är oändliga i det programmet.
Kostar dock pengar. Jag började med att skriva in mitt egna namn och sen rullade det på med mamma, mormor osv.
Det finns en trevlig standard som heter gedcom som alla släktforskarprogram använder sig av. Blir lätt att konvertera till ett annat program om man nu skulle vilja detta i framtiden.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Emil.s skrev:
Sådär! Nu är det dags för en själv att börja.
Testade Gramps. Är det det som gäller på Linux-fronten eller?
Och hur gör man det "bäst" egentligen. Dela in i i familjer med Mamma, Pappa, barn osv såklart...
Men ni lär väl ha några tips för att det ska gå smidigare, snyggare, enklare?
Välkommen in i gänget, EmilS !
Jo det är Gramps som gäller på linuxfronten .
Jag själv kör med programmet "Min släkt" som jag kör via Wine.
Min släkt kan du tanka hem från http://www.dannbergsdata.se/
Gratisversionen är något begränsat men duger för att testa.
Jag håller på så smått jag med. Jag fick ärva en diger släkthistoria av min mor när hon gick bort 1999. Hon hade i sin tur fått den av sin bror på 60-årsdagen. Den går tillbaks till 1510 och är på min morfar & mormors sida. Börjar med en vallon-släkt från Belgien vid namn Grenier som invandrade till Uppsala, sen har den släkten växt till ofantliga proptioner. Jag har också använt Min Släkt men inte via Wine. Nu på sistone har jag haft den här http://smultronet.org/wedin/ men det verkar vara nåt knas sedan jag gjorde en uppgradering, har inte hunnit att fixa det. phpGedview går ju att köra lokalt om man vill det med apache/phpadmin/mysql, inget jag har provat dock. I början körde jag programmet Holger men lessnade på det på grund av utseendet.
//Tobbe
Senast redigerad av 1 TobbeT, redigerad totalt 19 gånger.
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Disgen har det överlägset bästa användargränssnittet. Man kan alltid hoppas att någon tar efter och gör en linuxvariant på programmet.
Dessutom så finns det flest utskrivningsalternativ där. Lite synd bara att programmet är så buggigt och ett enda lapptäcke av buggfixar m.m.
ZX Spectrum skrev:
Disgen har det överlägset bästa användargränssnittet. Man kan alltid hoppas att någon tar efter och gör en linuxvariant på programmet.
Dessutom så finns det flest utskrivningsalternativ där. Lite synd bara att programmet är så buggigt och ett enda lapptäcke av buggfixar m.m.
Jag har inte några svårigheter med buggar i Disgen, men det kommer en ny version 8.2 nästa år, då är nog de buggar du talar om åtgärdade. Båge MinSläkt och Disgen fungerar utmärkt med Wine, så enda problemet är väl att de inte är Fria.
ZX Spectrum skrev:
Jag har inte några svårigheter med buggar i Disgen, men det kommer en ny version 8.2 nästa år, då är nog de buggar du talar om åtgärdade. Båge MinSläkt och Disgen fungerar utmärkt med Wine, så enda problemet är väl att de inte är Fria.
Är en bugg att man inte kan scrolla i söklistan genom att dra i klossen till höger utan man måste scrolla ner om man ska till ex. efternamn som börjar på K. Hade velat att man kunde dra klossen till hälften ungefär. Skulle spara mycket tid.
Sen har det varit mycket strul med att inte alla giften har kommit med under utskrift av släktmatrikel.
djävulen är inte i graven utan på jorden just nu , överallt å ger er och mig spöken i huvet dagligen... bästa djävulen vet när man mår dåligt, enda man kan göra är att säga till sig själv "bort bort du djävul där "
Är en bugg att man inte kan scrolla i söklistan genom att dra i klossen till höger utan man måste scrolla ner om man ska till ex. efternamn som börjar på K. Hade velat att man kunde dra klossen till hälften ungefär. Skulle spara mycket tid.
Sen har det varit mycket strul med att inte alla giften har kommit med under utskrift av släktmatrikel.
Jag klassar inte detta som en bugg, snarare som en begränsning i användargränssnittet.
Men likafullt så kan det vara irriterande. Det finns ett antal sådana problem med Disgen. Det bästa man kan göra är att skriva till någon av faddrarna, se http://www.dis.se/disgen_support.htm och berätta om problemet.
Jag klassar inte detta som en bugg, snarare som en begränsning i användargränssnittet.
Men likafullt så kan det vara irriterande. Det finns ett antal sådana problem med Disgen. Det bästa man kan göra är att skriva till någon av faddrarna, se http://www.dis.se/disgen_support.htm och berätta om problemet.
Jag har påtalat detta flera gånger, men enligt programmerarna så går det inte att göra något åt problemet eftersom Disgen är felkonstruerat redan från början.
Alltså får vi dras med detta tills dess någon bygger om hela Disgen från grunden. Vad jag förstår så använder dom sig av Delphi för programmeringen.
Har nu 75 namn i Gramps. Gramps verkar fungera väldigt bra. Statistik, trädet och bokrapporten fungerar. Men var finns filen databasen med tabellerna och hur läser man dem utan Gramps? I mitt Home bland dolda finns .gramps / grampsdb / 4b4df2e4/ massor med tabeller med bekanta namn som person.dbkp, person.db, family.db, family.dbkp, events.db, events .dbkp osv Sparar jag dessa filer på något annat ställe kan jag inte öppna dem och än värre dela med mig. Hur fungerar detta filsystem och hur kan jag få öppen kontroll över varena tabell eller fil ?