Mus problem!

PeterC

Mus problem!

Inlägg av PeterC »

.Jag har precis börjat använda Ubuntu 7.10 , första dagen idag :)

Iaf, jag har ett "litet" problem med min mus!
När jag scrollar uppåt så svarar datorn som att jag högerklickar, mycket irriterande:P någon som skulle kunna hjälpa mig med det här :P?

\\PeterC
Användarvisningsbild
Beer

SV: Mus problem!

Inlägg av Beer »

Vad har du för mus?
PeterC

Inlägg av PeterC »

en MX 518 :)
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Samma som min då. Underlättar ju lite :-)

Gör som så att du öppnar terminal (finns i program/tillbehör) och skriver

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Leta upp raden
Identifier "Configured Mouse"

Ändra värdena så att de ser ut såhär:

Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "auto"
Option          "Buttons"              "7"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "false"
Option          "ButtonMapping"        "1 2 3 6 7 4 5 6"
EndSection

Stäng & spara och logga sedan ut och in igen.
PeterC

Inlägg av PeterC »

Okej :)

såhär står det för mig nu :

Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulat

e3Buttons" "true"
EndSection

ska jag bara kopiera det du skrev och sedan klistra in det över det gamla ?  Tack för svaret iaf :)
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Ja, pröva så får vi se hur det slutar  :P :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen PeterC!

Jag forskade lite i det här med muskonfiguration förut idag, för att se om det (äntligen) fanns något sätt att verkligen få fullt stöd för min mus (MX510). Tyvärr, måste jag meddela att jag inte hittade något 100%-igt sätt att få precis alla knappar att fungera tillfredställande[1]. Det finns dock ett sätt att få de flesta knapparna att fungera tillräckligt bra. Den knapp som strular för mig är scroll uppåt-knappen (inte hjulet, utan den lilla knappen) som visserligen scrollar uppåt, men i Firefox passar den även på att gå bakåt. Samt att jag inte använder knappen på toppen till något just nu (även om jag tror att den fungerar). Jag tror att Beers lösning fungerar utmärkt (var på väg att skriva samma, men såg att det redan var postat ;)).

Beer: fungerar alla knappar som de skall med din MX518 och den konfigurationen?

[1] Jo, jag tror att det finns ett sätt att få full funktionalitet, men det krävs väldigt mycket pillande för att få igång det, och dessutom fungerar det inte för mig som har laptop eftersom jag inte har musen inkopplad hela tiden (och dessutom inte har PS/2-port).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

DT: Nja, inte till 100%. Det som fungerar är sidknapparna (firefox framåt & bakåt och spel hittar dem som button4 och button5), scroll upp & ner samt nedtryckt scrollhjul, + och - knapparna är väl vad jag förstått enbart för DPI (Har aldrig försökt använda dem till något annat heller) och till sist den lilla knappen med två fönster på är samma som nedtryckt scrollhjul. Skulle gärna vilja ha den till Scale-funktionen i Compiz  :-\.
PeterC

Inlägg av PeterC »

Jag testade det du skrev beer, olyckligt vis så fick jag upp felmedelande på skärmen av någon konstig anledning och det kom upp en ruta där jag kunde ändra min upplösning, jag valde det jag hade innan jag loggade ut och in som du sa, klickade OK och då stog det att jag var tvungen att starta om , jag startade om datorn och när jag loggade in blev skärmen svart och sedan kom bilden upp, i 640 * något! jag öppnade skärmupplösnings inställningarna för att ändra till det för mig normala men jag kunde bara välja det där 640 * bla och 800 * 600, och jag kunde bara använda 61 hertz, skit skumt! sen var jag tvungen att åka hem till flickvännen men nu när jag kom hem så startade jag "linux-burken" och bytte dator på min KVM-Switch för att logga in på min andra dator med windows, loggade in osv och bytte dator igen men då var skärmen helt svart, jag väntade en stund men det hände ingenting! så jag startade om datorn och det blev samma sak igen :(, vad ska jag göra nu :S?

låter mer som en liten berättelse :P!

Hej och tack DeepThought :)

Som du ser nu har jag stött på lite nya problem, men när man testar något nytt måste man få några problem, right ;)?
På min mus är det bara scroll-upp som strular för mig, lyckligtvis! + och - använder jag sällan, blev mest när man spelade förut :P

Tack för att ni tar er tid grabbar :) det uppskattas av en nybörjare :)
PeterC

Inlägg av PeterC »

Mycket svar man fick :/! får gå en annan väg!

Thanks anyway dudes :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"