Två Ubuntu OS på två diskar, Hardy + Gutsy !?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- WilhelmBerg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Två Ubuntu OS på två diskar, Hardy + Gutsy !?
Funderar lite på att testa och experimentera lite med Alfa versionen av Hardy Heron.
Tanken är att installera det på en helt separat disk så att den är helt skild och inte kan påverka Gutsy, som då ligger den andra disken.
Vad finns det för risker med att testa Hardy?
Finns det något särskilt som jag måste tänka på vid denna installation ? Eller är det bara att lägga in CD-n och ange på vilken disk jag vill ha den på ?
(för det går väl att bränna alfa versionen på en CD ??)
Ska man ha diskarna som master eller slav ?
Skulle vara spännande att experimentera lite men jag vill förstås inte riskera något.
Tanken är att installera det på en helt separat disk så att den är helt skild och inte kan påverka Gutsy, som då ligger den andra disken.
Vad finns det för risker med att testa Hardy?
Finns det något särskilt som jag måste tänka på vid denna installation ? Eller är det bara att lägga in CD-n och ange på vilken disk jag vill ha den på ?
(för det går väl att bränna alfa versionen på en CD ??)
Ska man ha diskarna som master eller slav ?
Skulle vara spännande att experimentera lite men jag vill förstås inte riskera något.
Senast redigerad av 1 WilhelmBerg, redigerad totalt 16 gånger.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Två Ubuntu OS på två diskar, Hardy + Gutsy !?
Inget av dem ska utgöra något problem.
Jag tror tyvärr att du måste installera gutsy och sedan uppdatera till hardy.
Jag tror tyvärr att du måste installera gutsy och sedan uppdatera till hardy.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det problem jag har stött på när jag blandar ubuntu & kubuntu är att den senast gjorda installationen ställer till det lite för den första. UUID verkar ändras så jag får pilla lita i fstab för att den första installaionen skall gå igång.
Kan inte det virtuella viset vara något? VMware eller VirtualBox?
Jag körde Ubuntu, Ubuntu och Kubuntu samtidigt på min dator som inte är lika bra som din utan problem.
Jag körde Ubuntu, Ubuntu och Kubuntu samtidigt på min dator som inte är lika bra som din utan problem.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Installerade du på samma hårddisk då? Var det swap-partitionen som klagade?trixon skrev:UUID verkar ändras så jag får pilla lita i fstab för att den första installaionen skall gå igång.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- WilhelmBerg
Det fanns en liten pryl på Kjell & Co som bestod av en liten switch som man kunde koppla till två diskar. Sedan kunde man välja vilken disk som skulle vara aktiv.
Vet inte om denna pryl forfarande finns. Kanske funkar den bara på IDE diskar, vet inte.
Men de hade varit idealiskt i detta fallet.
Vet inte om denna pryl forfarande finns. Kanske funkar den bara på IDE diskar, vet inte.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Jag installerade båda på samma disk. Kommer inte ihåg direkta felmeddelanden, men har för mig att det såg ut som om menu.lst försökte köras som ett skript. Dvs. timeout 10 unknown command etc.Mekaniserad Apelsin skrev:Installerade du på samma hårddisk då? Var det swap-partitionen som klagade?trixon skrev:UUID verkar ändras så jag får pilla lita i fstab för att den första installaionen skall gå igång.
Kollade just i fstaben och insåg lite pinsamt vad det var frågan om. Jag tror att det beror på den andra installationens / den formatteras, och får nytt? uuid. I min första installations fstab monteras den partitionen, med sitt gamla? uuid.
- Xappe
jag har haft två ubuntuversioner och en debian på samma dator. Det som jag tycker är smidigast när alla systemen använder samma starthanterare (grub) är att ha grub för den stabilaste disten (eller den du använder mest) i mbr, och sen när du installerar fler system välja att installera grub på just det systemets rootpartition.
Gör du så kan du sedan kör chainload (på ungefär samma sätt som när man lägger till windows i grubmenyn) från din huvudgrub till de andra systemen som då får egna helt oberoende grubmenyer.
Detta är extra bra när man kör en utvecklingsversion vid sidan av det stabila systemet. När kärnan uppdateras läggs den automatiskt till det aktuella systemets grubmeny utan att det blir rörigt på den vanliga menyn.
Det här belv lite rörigt, men jag hoppas du fattar vad jag menar
Gör du så kan du sedan kör chainload (på ungefär samma sätt som när man lägger till windows i grubmenyn) från din huvudgrub till de andra systemen som då får egna helt oberoende grubmenyer.
Detta är extra bra när man kör en utvecklingsversion vid sidan av det stabila systemet. När kärnan uppdateras läggs den automatiskt till det aktuella systemets grubmeny utan att det blir rörigt på den vanliga menyn.
Det här belv lite rörigt, men jag hoppas du fattar vad jag menar

vanum est vobis ante lucem surgere
Jodå, den finns nog kvar, jag har två st tror jag.WilhelmBerg skrev: Det fanns en liten pryl på Kjell & Co som bestod av en liten switch som man kunde koppla till två diskar. Sedan kunde man välja vilken disk som skulle vara aktiv.
Saken är det att det endast gäller P-ATA diskar. Saken/nyckeln gör så att du växlar diskarna från Master till Slave - Slave till Master, på så sätt så "startar" olika diskar beroende på vilket håll nyckeln står åt.
Då S-ATA diskar inte behöver byglas så funkar inte den på just S-ATA diskar.
Men har du IDE så borde det gå utmärkt.
- WilhelmBerg
Ja.. jag misstänkte att det var något i den stilen.Tompalaz skrev: Saken är det att det endast gäller P-ATA diskar. Saken/nyckeln gör så att du växlar diskarna från Master till Slave - Slave till Master, på så sätt så "startar" olika diskar beroende på vilket håll nyckeln står åt.
Då S-ATA diskar inte behöver byglas så funkar inte den på just S-ATA diskar.
Men har du IDE så borde det gå utmärkt.
Kunde väl ha funnits något liknande till SATA, att man bryter matnings spänningen all switchar SATA anslutningen. Men det anses väl som enklare att göra det mjukvarumässig.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lite synd att det inte funkar/finns något till S-ATA (vad jag vet om)
Finns massa gånger det skulle vara till nytta.
Gjorde en nyckelswitch till att starta datorn med, kopplar man om den borde det kunna gå att välja till vilken disk strömmen ska gå, men jag har inte de kunskaperna att leka i molex kontakterna sen tror jag väl att det kanske inte är nyttigt för disken. eller, ja, det skulle väl vara om man kom åt nyckeln eller liknande när disken är igång.
Kanske ett litet projekt?

Finns massa gånger det skulle vara till nytta.
Gjorde en nyckelswitch till att starta datorn med, kopplar man om den borde det kunna gå att välja till vilken disk strömmen ska gå, men jag har inte de kunskaperna att leka i molex kontakterna sen tror jag väl att det kanske inte är nyttigt för disken. eller, ja, det skulle väl vara om man kom åt nyckeln eller liknande när disken är igång.
Kanske ett litet projekt?

Man kan skruva fast flera HD diskar.
De nya datorerna kan enkelt öppnas och man flyttar sladdar till
den hårddisk man vill använda.
Ett annat alternativ är att tillverka eller skaffa en HD-Swap.
I botten på skenan finns kontakterna. Datorn har öppning framtill.
Man trycker bara in den HD man vill köra med. ATA-Swap är lätt att få tag på.
Enkel version av SATA-Swap är svår att hitta. En Ata Swap kan kosta
200 SEK. Det är en fläktförsedd låda dit HD:n stoppas. Lössladden monteras
för hand.
Uttag finns på moderkortet för flera SATA . De skall väl kunna köras som en enda stor HD, som två separata eller som två paralella, går en sönder har man allt på den andra.
Utan problem kan man ha Ubuntu på varje HD. De kan ju inte störa varandra.
Det är bara problem med att hålla alla uppdaterade.
Är inte Kubuntu ett slags surrogat ? Man skall väl ha SuSE 10.3 istället ?
De nya datorerna kan enkelt öppnas och man flyttar sladdar till
den hårddisk man vill använda.
Ett annat alternativ är att tillverka eller skaffa en HD-Swap.
I botten på skenan finns kontakterna. Datorn har öppning framtill.
Man trycker bara in den HD man vill köra med. ATA-Swap är lätt att få tag på.
Enkel version av SATA-Swap är svår att hitta. En Ata Swap kan kosta
200 SEK. Det är en fläktförsedd låda dit HD:n stoppas. Lössladden monteras
för hand.
Uttag finns på moderkortet för flera SATA . De skall väl kunna köras som en enda stor HD, som två separata eller som två paralella, går en sönder har man allt på den andra.
Utan problem kan man ha Ubuntu på varje HD. De kan ju inte störa varandra.
Det är bara problem med att hålla alla uppdaterade.
Är inte Kubuntu ett slags surrogat ? Man skall väl ha SuSE 10.3 istället ?
- WilhelmBerg
Har satt i den extra disken och installerat Hardy på den. Den disken liggas som slav, så jag måste välja vilken disk jag vill boota från vid uppstart. Så det funkar ganska bra. Rätt kul att testa men man märker snabbt att det är första alfa den har sina nycker, men kul ändå.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04