halloj !
Nu har jag satt upp en dansguardian och ska nu tvinga alla att sluta porrsurfa på jobbet.
Server är uppe och den funkar du jag ansluter med firefox till den.
Men nu vill jag ju tvinga så att alla användare också surfar till den.
Kör ju edu terminal server så då ska det gå att göra så att man om dirgerrar all trafik från den från port 80 till min dansguardian port 8080
har testat an massa olika iptables grejer men inte fåt det att funka.
vill alltså att datorn ska surfa ut på ip 10.0.2.2 och port 8080
Någon som har något förslag på regler till iptables ??
// matte
iptables surfa port 8080(webb filter)
SV: iptables surfa port 8080(webb filter)
inte säker men kanske något sånt här,
iptables -t nat -A OUTPUT -d localhost -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
iptables -t nat -A OUTPUT -d your hostname -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
iptables -t nat -A PREROUTING -d your hostname -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
eller
iptables -t nat -A PREROUTING -i ethX -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-port 8080
iptables -t nat -A OUTPUT -d localhost -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
iptables -t nat -A OUTPUT -d your hostname -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
iptables -t nat -A PREROUTING -d your hostname -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-ports 8080
eller
iptables -t nat -A PREROUTING -i ethX -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-port 8080
Senast redigerad av 1 Dexxa, redigerad totalt 14 gånger.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det låter som om du skulle ha användning av att köra en proxyserver: Squid och Privoxy. Tillsammans med en brandväggregel kommer inte de stackars
anställda att märka någonting, bara att visa platser inte kan nås. De kan inte heller ta sig förbi genom att ändra i webbläsaren.

Tja !!
Ja jävlar vad det ska blockas.
Är ju på en skola ska bara blocka vad elverna surfar på lärarna som vill ha det.
Det dom inte vet är dock att jag även ska blocka facebook som alla lärare sitter på.
Bara för att ge igen lite på dom :-)
Men tyvärr funka inte kommandorna nedan dom och bytte ut your hostname mot min squid server.
//matte
Ja jävlar vad det ska blockas.
Är ju på en skola ska bara blocka vad elverna surfar på lärarna som vill ha det.
Det dom inte vet är dock att jag även ska blocka facebook som alla lärare sitter på.
Bara för att ge igen lite på dom :-)
Men tyvärr funka inte kommandorna nedan dom och bytte ut your hostname mot min squid server.
//matte
Enligt någon guide jag såg, så ska iptables -t nat -A PREROUTING -i ethX -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-port 8080 funka, du byter ut ethX mot vad ditt nätverksinterface heter, men det visste du nog redan.
Lägger du in det i något script eller kör du det som ett kommando?
Lägger du in det i något script eller kör du det som ett kommando?