Nätverksåtkomst mellan ubuntu & ubuntu.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
coldhem

Nätverksåtkomst mellan ubuntu & ubuntu.

Inlägg av coldhem »

Hej!

Jag vill dela mina filer mellan laptoppen och den stationära. Jag har valt en mapp i min Home som ska delas ut. jag ser datorerna i nätverket, men det finns inget utdelat på dom.

Om jag bootar XP på någon av dom så ser jag mapparna och filerna, Det går utmärkt att dela från Ubuntu - XP och tvärt om, men inte ubuntu - ubuntu. Hur ska jag göra?

Några råd?.

Och jag får svar via ping, redan testat!

/Coldhem
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Nätverksåtkomst mellan ubuntu & ubuntu.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Prova platser - anslut till server, peta i rätt uppgifter och voila.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

har du testat att skriva in i nautilus "smb://ipadress"
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Jag prukar använda mig av NFS när jag delar mellan två linuxmaskiner, har du lite koll på terminalen så ta en kik på http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=3763.0
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du kör en sambaserver på båda Ubuntudatorerna?

Vad händer om du öppnar ett terminalfönster och skriver

Kod: Markera allt

smbclient -L datornamn_eller_IP
Får du upp något som är utdelat då?
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

som sagts tidigare i denna tråd. använd NFS. mycket snabbare än samba som har prestanda problem. går att få ok hastigheter i det dock. men det krävs mycket kunnande och en hel del sltet hår efter många timmar för att få det att prestara någorlunda. NFS är bara så mycket bättre.

det finns till och med en skiva till XP som heter "UNIX tools for windows" där finns NSF-stöd till windows.
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Sork skrev: som sagts tidigare i denna tråd. använd NFS. mycket snabbare än samba som har prestanda problem. går att få ok hastigheter i det dock. men det krävs mycket kunnande och en hel del sltet hår efter många timmar för att få det att prestara någorlunda. NFS är bara så mycket bättre.
Har inte läst så mycket om det här problemet på något år. För något år sedan var i alla fall läget precis tvärt om. Man avrådde från NFS därför att det var så otroligt långsamt. På det lilla jag har prövat NFS här hemma så märker jag nu ingen större skillnad mot Samba.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

vi kör NFS på våra gentoo servrar. funkar hur bra som helst. samba däremot får man bara 1-2 MB throughput med standard conf utan handpåläggning och tweakning. Däremot kan NFS vara osäkert om du inte kör "NOSUID". å andra sidan får inte root tillgång till filer mountade över NFS om man använder det.
Gotus sum, Cave cornua
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"