Hej..
Jag sitter och tittar på synaptic..
Där visare det att jag har GnuPG-1 installerat per default. Efter som det har kommit GnPG-2 satt jag fundera på om jag ska installera det. När jag väl trycker på avinstallera GnuPG-1 så kommer det upp att andra paket påverkas och att dessa paket kommer att tas bort:
gnome-app-install
pyton-gnupginterface
pyton-software-propirties
software-propirties-gtk
ubuntu-minimal
ubuntu-keyring
update-manger
update-manager-core
Då blir jag lite nervös.. kommer det att göra så att uppdateringar med mera kommer att strula?
Eller kommer det att funka och kommer de packet (ovan) bli återinstallerade? Jag hänger inte riktigt med vad som händer..
Jag har läst i Realsen att man kan ha båda installerade och att det är ju bra.. fast jag har ju inte största utrymmet och vill hellre bara ha en..
Är det ngn här som använt båda och kan tala om det är en märkbar förändring i användar vänlighet, användandet kopplat till olika progam med mera..
time to go to bed..
blir det strul att byta GnuPG1 mot GnuPG2
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: blir det strul att byta GnuPG1 mot GnuPG2
gnupg2 tar numera och har gnupg som en rekommenderat paket, till skillnad från tidigare. De paket du visar är VÄLDIGT bra att ha kvar, de har dessutom inte utbytt beroende (dvs de vill verkligen ha gnupg och gnupg2 ersätter det inte). Det finns än så länge varken behov eller egentligen användning av gnu privacy guard v2.X.Y. Jag rekommenderar dig slutligen att börja använda ett grafiskt gränsnitt som seahorse, kgpg eller gpa.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Faie
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
SV: blir det strul att byta GnuPG1 mot GnuPG2
tackar för svaret..
Då håller jag mig till det som redan är installerat
Ska prova gpa känns som det har uppdaterat sedan sist jag joxa runt med detta..
kom just på varför jag inte orka pilla på gpa .. då den stanna upp vid att skapa nyckel nu / senare .. när jag valde senare (eftersom som jag har nyckar redan.. i .gpg mappen..) så jag är tvungen att via processmanager 'döda' gpa. Men seahorse funderar jag på lite nu Dock säger det i synaptic att den har 'Gedit plugin, can handle files using Nautilus' och jag använder xubuntu med thunar.. finns det ngt 'front ended' som mer anpassad för xubuntu eller kan man fixa till så att seahorse kan göra samma saker på thunar osm mned nautilus?
Då håller jag mig till det som redan är installerat

Ska prova gpa känns som det har uppdaterat sedan sist jag joxa runt med detta..
kom just på varför jag inte orka pilla på gpa .. då den stanna upp vid att skapa nyckel nu / senare .. när jag valde senare (eftersom som jag har nyckar redan.. i .gpg mappen..) så jag är tvungen att via processmanager 'döda' gpa. Men seahorse funderar jag på lite nu Dock säger det i synaptic att den har 'Gedit plugin, can handle files using Nautilus' och jag använder xubuntu med thunar.. finns det ngt 'front ended' som mer anpassad för xubuntu eller kan man fixa till så att seahorse kan göra samma saker på thunar osm mned nautilus?
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 15 gånger.