Som sagt så får jag bara upp dessa två alternativ när jag kommer till partitioneraren och kan då inte spara windows eller hur??
Så jag undrar om någon har en lösning på hur man kan få tillbaka det tredje alternativet jag använde förra gången jag installerade...
Får bara upp guidad-använd hela disken och manuell när jag ska inst. från livecd
-
SV: Får bara upp guidad-använd hela disken och manuell när jag ska inst. från li
välj manuel bara, ingen fara. sen markerar du du win disken om det är den du vill ha ubuntu på med,
väljer edit nere till vänster, sen ändrar du storlek på den i rutan du fick upp.
så får du en till partion. av den gör du först en swap, sen en till med antingen ReiserFS eller
vad du vill ha för filsystem, välj edit på den igen o ändra monterings punkt till / bara.
sen var noga med att BARA partionen med / är i bockad för formatering.
något du funderar över ändå, fråga bara. gör alltid på det sättet när ja installerat.
väljer edit nere till vänster, sen ändrar du storlek på den i rutan du fick upp.
så får du en till partion. av den gör du först en swap, sen en till med antingen ReiserFS eller
vad du vill ha för filsystem, välj edit på den igen o ändra monterings punkt till / bara.
sen var noga med att BARA partionen med / är i bockad för formatering.
något du funderar över ändå, fråga bara. gör alltid på det sättet när ja installerat.
-
SV: Får bara upp guidad-använd hela disken och manuell när jag ska inst. från li
Ok visste inte att det var så lätt 
Men då återstår det bara lite annat att fråga:
Hur stor swap ska jag ha, har 512mb internminne?
Vilket filsystem är bäst?
Jag har läst att man ska göra en separat /home partition?

Men då återstår det bara lite annat att fråga:
Hur stor swap ska jag ha, har 512mb internminne?
Vilket filsystem är bäst?
Jag har läst att man ska göra en separat /home partition?
har 3 g minne, men kör bara med 1g swap, ändå är det lite stort.
inget som behövs. sätt något mellan 500mb o 1 gb.
ReiserFS är både snabbare o stabilare än ext3.
så det skulle ja rekomendera. det är oxå journalförande så.
inget som säger att man ska göra, folk som vill ha för det kan underlätta
om man installerar om nån gång för sina instaällningar o så.
vill du ha din home på en egen partion kan ja ta fram en svensk howto om du vill.
Edit: http://ubuntu-se.org/drupal/node/215
inget som behövs. sätt något mellan 500mb o 1 gb.
ReiserFS är både snabbare o stabilare än ext3.
så det skulle ja rekomendera. det är oxå journalförande så.
inget som säger att man ska göra, folk som vill ha för det kan underlätta
om man installerar om nån gång för sina instaällningar o så.
vill du ha din home på en egen partion kan ja ta fram en svensk howto om du vill.
Edit: http://ubuntu-se.org/drupal/node/215
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 14 gånger.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
För att "hibernate" (en version av att stänga av datorn där allt spars, dvs när du sätter igång datorn är exakt allt som när du stängde av den) ska fungera ör du ha större swap än ram. En ganska god tumregel har alltid varit 1-2 gånger så mycket som man har ram (regeln är "tidslös" på det sättet, den stämmer oavsett hur mycket bättre datorerna blir och kravet på dem).
Har man som zenbios, "extremt" mycket ram så behöver man mindre swap än tumregeln, har man väldigt lite ram mot "genomsnittet" så bör man ha mer. Det är egentligen bara att tumma till med något.
Har man som zenbios, "extremt" mycket ram så behöver man mindre swap än tumregeln, har man väldigt lite ram mot "genomsnittet" så bör man ha mer. Det är egentligen bara att tumma till med något.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 14 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
Ok det får bli bli en partition med reiserFS och en swap på 1gb, orkar inte köra /home på separat partition för det verkar inte så viktigt...?
Har också en till liten fråga:
Jag avinstallera ubuntu för ett tag sedan eftersom jag tröttna så på att ljudet inte funka som det skulle... och då radera jag alla ubuntu partitioner, men kvar fick jag en hel drös partitioner finns det något sätt jag kan dra över detta utrymme till min nya ubuntu partition?
Har också en till liten fråga:
Jag avinstallera ubuntu för ett tag sedan eftersom jag tröttna så på att ljudet inte funka som det skulle... och då radera jag alla ubuntu partitioner, men kvar fick jag en hel drös partitioner finns det något sätt jag kan dra över detta utrymme till min nya ubuntu partition?
ta bort dem partionerna nu då under installationen,
så kan du använda det utrymmet till den nya för ubuntu nu med.
så kan du använda det utrymmet till den nya för ubuntu nu med.