Någon annan som har problem med 7.10 - ati - deluge?

Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Någon annan som har problem med 7.10 - ati - deluge?

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu är vi tre stycken som har problem med grafiken i Ubuntu.
För mig innebar problemet att Ubuntu fungerar sämre och sämre efter hand.
Av vad jag kan se så har vi tre denna kombination:
  • Ubuntu version 7.10
  • Ati-kort
  • Deluge
Någon mer som kör med denna kombination och som också får ränder nere till höger i Ubuntu ovanför papperskorgen emellanåt?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
soda

SV: Någon annan som har problem med 7.10 - ati - deluge?

Inlägg av soda »

Vilken version av ATIs drivrutin kör du på?
(kolla med "fglrxinfo" i terminalen)

Har själv ett ATI-kort och får grafikfel på muspekaren emellanåt.
Har inte Deluge installerat så jag kan inte testa där.
Ibland dör X-servern när jag öppnar en video-fil också, händer dock inte särskilt ofta.

När du säger att det fungerar sämre och sämre, är det tills du har startat om datorn, eller är det lika dåligt trots omstart?

ATIs drivrutiner är dessvärre inte särskilt lysande på Linux. Hoppas dom blir bättre snart.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag kör med den senaste properitära drivrutinen.
Ibland får jag fel på grafiken vid muspekaren också. Det blev aldrig så med 7.04.

Angående att Ubuntu fungerar dåligt så kan jag inte gå in i Ubuntu alls nu utan hela alltet har kraschat.
Försökte ominstallera ikonerna (gnome-icon-themes) och det innebar att jag bara kan komma till inloggningsskärmen.
Innan dess så kunde jag inte öppna terminalen eller aktivitetshanteraren plus att jag inte kunde lägga in nya torrents i Deluge.
Strecken över papperskorgen kom dit ganska så omgående.
Dessutom så fryste datorn helt när skärmsläckaren kom igång så det var bara att trycka på reset-knappen.

....så nu blir det en ominstallation när jag hinner. Kör med WinXP så länge.
Senast redigerad av 1 ZX Spectrum, redigerad totalt 13 gånger.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
docce
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av docce »

Även jag har ungefär samma problem fast allting hackar när jag startar upp webbläsaren och delvis när kuben snurrar.. Innan jag körde med glx/aiglx gick allt mjukt till men efter installation av ATI-drivrutiner kom problemet fram hela tiden.. (Installerade drivrutiner via Envy, alltså de senaste)

Mvh DoCCe
Användarvisningsbild
soda

Inlägg av soda »

Det verkar som att den senaste drivrutinen från ATI blivit mer instabil och opålitlig än vad föregångarna någonsin varit, åtminstone så länge jag har haft mitt ATI-kort.
Kan vara därför vi upplevde att det fungera bättre med 7.04.

Vet faktiskt inte vad vi kan göra åt det, mer än invänta nästa version och se om det blir bättre då.
NVIDIA får gratis reklam när det strular så mycket för oss med ATI-kort.

En tillfällig lösning om man har mycket problem, kan möjligtvis vara att avinstallera den senaste properitära drivrutinen och använda den som finns i Ubuntus paketförråd istället.

Mvh, Daniel.
docce

Inlägg av docce »

Vill också be om ursäkt om man spårar ur lite tanken på rubriken här.

Tror lika mycket som Daniel ovan att ATI kommer ut med förbättrade drivrutiner snart efter AMD och ATI börjat samarbeta med varandra har det hänt rätt mycket, Nvidia må ligga steget före men ATI kommer ifatt kan jag gärna spekulera..

Men frågan är hur villiga och motiverade ATI är och släppa ut förbättrade drivrutiner så snart som möjligt och visa för oss brukarna att dom verkligen är något att räkna med, många gånger vid drivrutininstallation har man stönat och svurit att byta till nvidia-kort så fort som möjligt... men efter man lugnat sig lite och återgått till sunda förnuft och köra med xgl/aiglx istället (även fglrx via properitära drivrutin som är något bättre tycker jag).

Mvh DoCCe
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

docce skrev: men efter man lugnat sig lite och återgått till sunda förnuft och köra med xgl/aiglx istället (även fglrx via properitära drivrutin som är något bättre tycker jag).

Mvh DoCCe
kör du aiglx ska du inte behöva köra xgl. kör själv med fglrx o xgl.
men det e för aiglx drivarn sänker fps med ca 3000 för med.
den verkar bara väldigt seg i allt. installerar med envy.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Är den properitära drivrutinen som följer med Ubuntu xgl eller aiglx?
Kan så dåligt om dessa. Ska i alla fall inte installera den senaste drivrutinen från ati igen.
Bild
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

om man installerar genom hanterare för proprietära drivar
så är det väl fglrx, fsat stängda? ska inte säga för mycket där,
för ja kör aldrig med dem.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag ser nu att det är ati:s lite äldre version som man kan välja i Ubuntu efter installation.
Versionsnumret är 8.37.6
Bild
docce

Inlägg av docce »

zenbios skrev:
docce skrev: men efter man lugnat sig lite och återgått till sunda förnuft och köra med xgl/aiglx istället (även fglrx via properitära drivrutin som är något bättre tycker jag).

Mvh DoCCe
Hrm...

För varje ominstallationer jag installerat senaste Ubuntu och senaste fglrx (8.42.3) via Envy hackar fönstret något aning när jag flyttar fönstret på skrivbordet och kuben kan hacka då och då, även scrollar nedåt och uppåt på bägge webbläsare Firefox och Epiphany känns trögt...

Minns en gång för ca 1 månad sen installerade jag xgl och aiglx bums efter installation och lät properitära drivrutiner installera fglrx så gick allting fint och mjukt (under compiz gång) och allting slutade gå mjukt efter jag installerade senaste drivrutiner från ATI och började hacka igen.... Möjligen justeringar i xorg.conf?

Därefter testade jag och installera Ubuntu på en annan hårddisk och körde med ATI´s senaste via Envy direkt och där kom samma problem igen...

Mvh DoCCe
Användarvisningsbild
soda

Inlägg av soda »

DoCCe, använder du xserver-xgl tillsammans med den senaste fglrx?

Använder inte själv Compiz aktivt därför att Blender inte verkar gilla det. Har i alla fall provat aktivera det nu och tycker att det flyter på väldigt stadigt och mjukt här. Min upplevelse av den senaste drivrutinen är att jag faktiskt fått bättre FPS i till exempel Doom 3 motför den äldre versionen som finns i förrådet, med grafikfelen till trots.

"glxgears" snurrar på snabbare också jämfört med tidigare. Ligger på runt 5000 FPS nu med lite annat pågående i bakgrunden.

DoCCe, vad har du för kort i din maskin?
Har ett X1300 själv.

Kikade precis i min xorg.conf och har inga speciella inställningar vad jag kan se. Ser väldigt tomt ut måste jag säga.
Ett urklipp med det mest väsentliga...

Section "Module"
Load "GLcore"
Load "glx"
Load "dbe"
Load "v4l"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "fglrx"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Har alltså ingen Section "extensions" med "composite enabled" eller nåt annat mystiskt som jag använde mig av förut, minns dock inte om det var med mitt Nvidia- eller ATI-kort jag använde det till. Båda kanske.
Senast redigerad av 1 soda, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

docce skrev:
zenbios skrev:

Mvh DoCCe
Hrm...

För varje ominstallationer jag installerat senaste Ubuntu och senaste fglrx (8.42.3) via Envy hackar fönstret något aning när jag flyttar fönstret på skrivbordet och kuben kan hacka då och då, även scrollar nedåt och uppåt på bägge webbläsare Firefox och Epiphany känns trögt...

Minns en gång för ca 1 månad sen installerade jag xgl och aiglx bums efter installation och lät properitära drivrutiner installera fglrx så gick allting fint och mjukt (under compiz gång) och allting slutade gå mjukt efter jag installerade senaste drivrutiner från ATI och började hacka igen.... Möjligen justeringar i xorg.conf?

Därefter testade jag och installera Ubuntu på en annan hårddisk och körde med ATI´s senaste via Envy direkt och där kom samma problem igen...

Mvh DoCCe
allt hacker för mig med den nya drivarn, 8.40.4 kör ja med, o xgl. ligger runt 10000 o fps.
allt flyter bra, men inget funkar knappt med den nya drivarn med aiglx.
Bild
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag kör med den gamla ati-drivrutinen istället till Ubuntu nu. Än så länge så har jag inte sett några grafiska defekter på skrivbordet eller något annat.
Med glxgears så kommer jag upp i 2500 fps istället för tidigare 3500. Ändå bättre så här än innan.
Bild
Användarvisningsbild
soda

Inlägg av soda »

ZX Spectrum skrev: Med glxgears så kommer jag upp i 2500 fps istället för tidigare 3500. Ändå bättre så här än innan.
Det stämmer med min erfarenhet av det.
Fler FPS men instabil med senaste och stabil men färre FPS med gamla.
Däremot ser det ut att vara tvärtom gällande farten med nyare/snabbare kort. ATI har lite kvar att jobba på.
docce

Inlägg av docce »

soda skrev: DoCCe, använder du xserver-xgl tillsammans med den senaste fglrx?

Använder inte själv Compiz aktivt därför att Blender inte verkar gilla det. Har i alla fall provat aktivera det nu och tycker att det flyter på väldigt stadigt och mjukt här. Min upplevelse av den senaste drivrutinen är att jag faktiskt fått bättre FPS i till exempel Doom 3 motför den äldre versionen som finns i förrådet, med grafikfelen till trots.

"glxgears" snurrar på snabbare också jämfört med tidigare. Ligger på runt 5000 FPS nu med lite annat pågående i bakgrunden.

DoCCe, vad har du för kort i din maskin?
Har ett X1300 själv.

Kikade precis i min xorg.conf och har inga speciella inställningar vad jag kan se. Ser väldigt tomt ut måste jag säga.
Ett urklipp med det mest väsentliga...

Section "Module"
Load "GLcore"
Load "glx"
Load "dbe"
Load "v4l"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "fglrx"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Har alltså ingen Section "extensions" med "composite enabled" eller nåt annat mystiskt som jag använde mig av förut, minns dock inte om det var med mitt Nvidia- eller ATI-kort jag använde det till. Båda kanske.
Just nu har jag xserver-xgl och properitära drivrutin påslagen (ej ATI's senaste vilket fungerade ej smidigt) och allting går fint och mjukt i samband med compiz och allting, dock har man inte provat någon tyngre 3D-spel ännu.

Har Radeon X550 kort i burken just nu = ej gamerkort men duger gott när allting är enkelt.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"