Xubuntu startar ej efter att ha haft två skärmar.

Allden

Xubuntu startar ej efter att ha haft två skärmar.

Inlägg av Allden »

Jag hade tvn inkopplad till min laptop i helgen. Men efter att ha ändrat upplösningen (vilket jag ångrar nu) så såg jag inget och kunde inte ändra tillbaks (skärmen "flimrade" bara) Om jag startar utan tvn ikopplad startar den inte upp alls, utan stannar i uppstarten. Och om jag kopplar i tvn startar xubuntu men jag kan inte se något. Så finns det något smidigt sätt att lösa det här?

Peter
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Xubuntu startar ej efter att ha haft två skärmar.

Inlägg av DeepThought »

Vad har du för grafikkort? Hur ställde du in skärminställningarna (vilket program?)? Det kan nämligen vara så att en gammal kopia av din xorg.conf finns kvar, och då är det bara att kopiera in den över den nya (som inte fungerar så bra).

Börja med att trycka Ctrl-Alt-F1 så att du kommer ifrån den grafiska miljön, och logga in så att du får tillgång till en terminal. Väl där borde du kunna kopiera tillbaka din gamla xorg.conf (om den finns kvar). Börja med att byta till katalogen /etc/X11 genom att köra:
cd /etc/X11

Kör sedan följande:
ls -l xorg.conf*

Då skall du få en utförlig lista över alla filer som börjar på "xorg.conf", och förhoppningsvis finns det någon som heter något i stil med "xorg.conf.backup" och som är daterad ungefär samtidigt som du bytte skärm. Låt oss anta att den filen finns (och heter just "xorg.conf.backup"). Då kan du köra följande för att kopiera den till "xorg.conf", så att den används istället:
sudo cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf

Sedan är det bara att trycka Ctrl-Alt-F7 så att du kommer tillbaka till [där] den grafiska miljön [borde vara]. Tryck sedan Ctrl-Alt-Backspace för att starta om din X-server så att de nygalma inställningarna kan läsas in.

Om detta inte fungerar kan du testa att konfigurera om din X-server genom att köra följande kommando när du loggat in i terminalen (enligt ovan):
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Lycka till, och säg till om det är något som är oklart, eller om det inte fungerar!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Allden

Inlägg av Allden »

tack! ska kolla om jag lyckas med det.
Allden

Inlägg av Allden »

Nej, det funkade inte tyvär.. enda skilnaden är att jag nu iallafall ser hyffsat när jag har tvn inkopplad. Men så fort jag kopplar ur tvn och startar datorn så kommer inte datorn igång, utan stannar i uppstarten. Jag använde inget program för att få två skärmar utan gick på "grafik occ skärmar" i xubuntu. Grafiken på både datorskärmen och tvn är också väldigt kornig, inte alls som när jag först kopplade in det... då såg det bra ut.

När jag följde instruktionerna du gav och tryckte ctrl-alt-F7  kom jag inte heller till den grafiska miljön, utan bara ett blinkande understräck på svart skärm,,,
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"