[quote="decar"]Har en Amd opteron 165 processor. Ska jag då köra 64versionen eller är det bättre med 32versionen när det gäller drivrutiner osv?[/quote]
Har hört att det finns folk som har installerat 64-bitars, som sedan har fått installera 32-bitars versionen eftersom att de inte fick flash och dylikt att fungera, men jag har dock inga egna erfarenheter.
[quote="decar"]Sen undrar jag om man kan få en så liten installation som möjligt. Vill nämligen inte ha alla program som följer med ubuntu. Kanske ni kan komma med förslag på program också?
Program jag behöver: Musikspelare[gärna som foobar2000], Filmspelare[gärna som Vlc], Ircklient[xchat är nog bra?], Msnklient, Firefox, Thunderbird och Openoffice.[/quote]
Det borde fungera att göra en server-installation och sedan installera de paket du vill ha, men detta har jag heller ingen erfarenhet av eftersom att jag var fullt nöjd med det som följde med.
Hade jag suttit med din dator och dina kunskaper (det lät som att du var ganska ny på linux) så tror jag att jag hade valt att göra en helt vanlig 32-bitars installation eftersom att det är lättast och förmodligen kommer att ge minst strul. Men det gör jag inte, så det är helt upp till dig.