Virtualbox och nätverk
Virtualbox och nätverk
Jag har en dator med Ubuntu 7.10 med Virtuabox 1.5 installerat. I Virtualbox har jag skapat en virtuell maskin med Windows 2000. I denna virtuella maskin har jag för tillfället NAT som nätverk vilket gör att Windows 2000 kommer åt internet via Ubuntu. Men jag vill att Windows 2000 skall komma åt hela mitt nätverk precis som Ubuntu gör, den skall alltså få en ip-adress av min router och sen komma åt resten av datorerna och min nätverksskrivare. Någon som har koll på om det går att fixa? Hur gör man det i sådana fall?
Tack på förhand.
Tack på förhand.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Virtualbox och nätverk
Du är tvungen att göra ett virtuellt nic i ubuntu och sedan få virtualbox att börja använda det. Det står i manualen till virtualbox (tryck F1 i det fönster som startar virtuella maskiner). De föreslår och går igenom bryggning.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Lite OT, men fick du igång Vitrualbox utan vidare från synaptic/apt-get eller.... Jag fick strula en del med det, men vet inte om det är en bugg som borde rapporteras eller om det bara är min maskin som jag lagat sönder på något vis.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- HenrikAn
Vad är det som inte fungerar?Urban Anjar skrev: Lite OT, men fick du igång Vitrualbox utan vidare från synaptic/apt-get eller.... Jag fick strula en del med det, men vet inte om det är en bugg som borde rapporteras eller om det bara är min maskin som jag lagat sönder på något vis.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- Urban Anjar
- Kontakt:
Kommer inte håg detaljerna, en massa felmeddelanden, slutade med att jag laddade ner virtualbox från deras hemsida och då funkade det. Inget sådant hos dig?HenrikAn skrev:Vad är det som inte fungerar?Urban Anjar skrev: Lite OT, men fick du igång Vitrualbox utan vidare från synaptic/apt-get eller.... Jag fick strula en del med det, men vet inte om det är en bugg som borde rapporteras eller om det bara är min maskin som jag lagat sönder på något vis.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Hade du lagt till användaren i gruppen vboxusers och startat om?Urban Anjar skrev: Kommer inte håg detaljerna, en massa felmeddelanden, slutade med att jag laddade ner virtualbox från deras hemsida och då funkade det. Inget sådant hos dig?
Tack för ditt svar, jag får ta och titta lite mera på det.Mekaniserad Apelsin skrev: Du är tvungen att göra ett virtuellt nic i ubuntu och sedan få virtualbox att börja använda det. Det står i manualen till virtualbox (tryck F1 i det fönster som startar virtuella maskiner). De föreslår och går igenom bryggning.
Konstigt nog så verkar inte hjälpen komma upp med varken F1 eller via menyn, men det fanns ju dokumentation på hemsidan.
Jag hade inga problem med att installera via Synaptic.Urban Anjar skrev: Lite OT, men fick du igång Vitrualbox utan vidare från synaptic/apt-get eller.... Jag fick strula en del med det, men vet inte om det är en bugg som borde rapporteras eller om det bara är min maskin som jag lagat sönder på något vis.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Kan det vara så att du använder virtualbox-ose? Den innehåller kanske inte hjälpfilerna...larsk skrev:Tack för ditt svar, jag får ta och titta lite mera på det.Mekaniserad Apelsin skrev: Du är tvungen att göra ett virtuellt nic i ubuntu och sedan få virtualbox att börja använda det. Det står i manualen till virtualbox (tryck F1 i det fönster som startar virtuella maskiner). De föreslår och går igenom bryggning.
Konstigt nog så verkar inte hjälpen komma upp med varken F1 eller via menyn, men det fanns ju dokumentation på hemsidan.
Jo det är ose-versionen. Det står lite om det på följande sida men inget om att hjälpen inte ingår: http://www.virtualbox.org/wiki/EditionsMekaniserad Apelsin skrev:Kan det vara så att du använder virtualbox-ose? Den innehåller kanske inte hjälpfilerna...larsk skrev:Tack för ditt svar, jag får ta och titta lite mera på det.Mekaniserad Apelsin skrev: Du är tvungen att göra ett virtuellt nic i ubuntu och sedan få virtualbox att börja använda det. Det står i manualen till virtualbox (tryck F1 i det fönster som startar virtuella maskiner). De föreslår och går igenom bryggning.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ja, ja, det är nog bara jag som lagat sönder min maskin. Den har varit med och uppgraderats, labbats med och uppgraderats igen. Ska testa på en fräsch installation.
Jag har testat lite nu men det gick inte så bra. Hittade en guide på följande sida som jag följde: http://www.virtualbox.org/wiki/Advanced ... king_Linux
När jag försöker starta den virtuella maskinen så får jag följande felmeddelande:
Jag skapade tap1 och br0 enligt de instruktioner som fanns längst upp på sidan. Sen sparade jag undan de kommandon som skulle köras för konfiguration och avslutning av nätverksavslutningen för virtualbox precis som följer:
För konfigurering:
För avslutning:
Så här säger ifconfig:
I VirtualBox angav jag sen under "Inställningar för värdgränssnitt" gränssnittet tap1 och sen de filerna som jag sparat ovanstående kodstycken i.
Någon som har någon aning om vad som är fel och tips som kan fixa det?
Är jag på rätt väg? Gör jag rätt typ av nätverk för att fixa det jag vill?
När jag försöker starta den virtuella maskinen så får jag följande felmeddelande:
Kod: Markera allt
Unknow error creating VM (VERR_HOSTIF_INIT_FAILED).
VBox status code: -3100 (VERR_HOSTIF_INIT_FAILED).
Resultatkod: 0x80004005
Komponent: Console
Gränssnitt: IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}
För konfigurering:
INTIF="br0"
EXTIF="wlan0"
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
# clear existing iptable rules, set a default policy
iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -F INPUT
iptables -P OUTPUT ACCEPT
iptables -F OUTPUT
iptables -P FORWARD DROP
iptables -F FORWARD
iptables -t nat -F
# set forwarding and nat rules
iptables -A FORWARD -i $EXTIF -o $INTIF -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i $INTIF -o $EXTIF -j ACCEPT
iptables -t nat -A POSTROUTING -o $EXTIF -j MASQUERADE
Setting will be do with
# clear existing iptable rules, set a default policy
iptables -P INPUT ACCEPT
iptables -F INPUT
iptables -P OUTPUT ACCEPT
iptables -F OUTPUT
iptables -P FORWARD DROP
iptables -F FORWARD
iptables -t nat -F
# disable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr
# remove NAT rule
iptables -t nat -F
# disable forwarding
echo 0 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
br0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:FF:F5:44:5E:BD
inet addr:10.1.1.1 Bcast:0.0.0.0 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::2ff:f5ff:fe44:5ebd/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:17 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:3249 (3.1 KB)
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:20 Base address:0x1800
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:560 (560.0 b) TX bytes:560 (560.0 b)
tap1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:FF:F5:44:5E:BD
inet6 addr: fe80::2ff:f5ff:fe44:5ebd/64 Scope:Link
TX packets:0 errors:0 dropped:17 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:500
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr xx:xx:xx:xx:xx:xx
inet addr:192.168.72.100 Bcast:192.168.72.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::20e:9bff:fe8d:4944/64 Scope:Link
RX packets:14876 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:12377 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:14832729 (14.1 MB) TX bytes:2800292 (2.6 MB)
Interrupt:19 Memory:c0005000-c0005800
Någon som har någon aning om vad som är fel och tips som kan fixa det?
Är jag på rätt väg? Gör jag rätt typ av nätverk för att fixa det jag vill?
- farmfield
- Kontakt:
Det är strul med V-Box om man plockar det från synaptyik, man får felmeddelanden & sånt, själv sket jag i att försöka lösa det eftersom om man tar bort det i synaptic och installerar Gutsy-deb-paketet från V-box hemsida får man version 1.5.2 samt att det fungerar direkt utan strul... Bara ett tips.Urban Anjar skrev: Lite OT, men fick du igång Vitrualbox utan vidare från synaptic/apt-get eller.... Jag fick strula en del med det, men vet inte om det är en bugg som borde rapporteras eller om det bara är min maskin som jag lagat sönder på något vis.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Hade du lagt till användaren i gruppen vboxusers och startat om?
[/quote]
Hej, hur kan man lägga till användaren i gruppen vboxusers? Vad är det för grupp och var finns den?
[/quote]
Hej, hur kan man lägga till användaren i gruppen vboxusers? Vad är det för grupp och var finns den?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Kör följande i en terminal sudo adduser $USER vboxusers och starta om datorn.chavash skrev: Hej, hur kan man lägga till användaren i gruppen vboxusers? Vad är det för grupp och var finns den?
- HenrikAn
Eller om man absolut vill göra det GUI-vägen:
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
Tack så jätte mycket. DET FUNKAR!!!!Mekaniserad Apelsin skrev: Kör följande i en terminal sudo adduser $USER vboxusers och starta om datorn.
Ett stort tack för png bilden också. Jag förstod principen med "users" i ubuntu.
p.s. efter experimenterandet med Virtualbox (att installera, avinstallera) slutade vboxdrv fungera. Jag ominstallerade virtualbox-ose-modules-2.6.22-14-generic med hjälp av Synaptic.
sen skrev jag i terminalen: sudo /etc/init.d/vboxdrv start
Sen funkade allt.
Senast redigerad av 1 chavash, redigerad totalt 23 gånger.
Hej
Jag kör 7.10 och har inte haft några problem direkt på ett tag nu, men i kväll installerade jag virtualbox via synaptic....installationen gick bra och datorn ville starta om efter det, jag blev lite förvånad då det var ett tag sedan man behövde göra det efter en installation :-)
Under omstarten tappar jag grafiken...hittar inte mitt nvidia 6200 kort, ok tänker jag, går säkert att lösa när man väl loggat in igen, via Envy eller något annat sätt. Men när jag loggat in har mitt trådlösa nätverskort (USB) tappat greppet och jag har ingen nätverkskontakt....suck....misstänker virtualbox starkt och avinstallerar det totalt och startar om, men skadan har redan skett....Har ni några tips, kanske skulle man installera virtualbox från deras sida, om man bara hade nätverk....hjälp!
/B
Jag kör 7.10 och har inte haft några problem direkt på ett tag nu, men i kväll installerade jag virtualbox via synaptic....installationen gick bra och datorn ville starta om efter det, jag blev lite förvånad då det var ett tag sedan man behövde göra det efter en installation :-)
Under omstarten tappar jag grafiken...hittar inte mitt nvidia 6200 kort, ok tänker jag, går säkert att lösa när man väl loggat in igen, via Envy eller något annat sätt. Men när jag loggat in har mitt trådlösa nätverskort (USB) tappat greppet och jag har ingen nätverkskontakt....suck....misstänker virtualbox starkt och avinstallerar det totalt och startar om, men skadan har redan skett....Har ni några tips, kanske skulle man installera virtualbox från deras sida, om man bara hade nätverk....hjälp!
/B
nästan samma problem, jag kan inte längre komma ut på internet under ubuntu 7.10 vettefan vad som är felet. det gick bra att installera allt, och testade att gå ut på internet, men när jag skulle starta datorn efter kvällen vägrar den att ansluta till mitt internet.. nga idéer,, misstänker starkt virtualbox då allt fungerade smärtfritt innanbengt__s skrev: Hej
/B
råd accepteras,,, stora som små

- farmfield
- Kontakt:
Jag trodde inte program kunde förstöra för andra program såsom programpaketen fungerar jämfört med hur t.ex. hur program installeras i Windows... Jag har själv klarat mig helt från dylikt i Ubuntu iaf (tack o lov)...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<