Att konfigurera panelerna

Pizzapuker

Inlägg av Pizzapuker »

Jag har just instalerat Ubuntu, vilket är den första kontakten jag haft med linux. Två problem jag inte klarat lösa har dock dykt upp.

1. Högst upp på skärmen finns en panel. Från början var innehållet vänstercentrerat men av någon anledning har innehållet nu blivit högercentrerat. Alltså är det en lång oamvänd sträcka panel på vänster sida av skärmen innan Ubuntusymbolen och "Applications" syns. Går det att få tillbaks detta till vänster sida av panelen?

2. På många screenshots av ubuntusystem har jag sett att användarna haft en kort ganska hög panel i botten på skärmen, centrerad i mitten. Jag skapade en sådan panel för att lägga genvägar till de huvudsakliga programen jag tänkt använda. Det jag inte räknat med är att detta var väldigt störande då jag surfar, panelen äter upp en bra bit av skärmbotten eftersom nedre delen av browsern slutar där panelen börjar. Det är även störande med att se min bakgrundsbild på sidorna av panelen. Hur löser andra användare dilemmat med en knubbig liten panel i mitten av skärmboten?

Mycket tacksam för svar

/Martin
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Angående 1:an: Högerklickar du på de olika sakerna på panelen ser du att de har ett alternativ för om de ska vara låsta eller inte. Är de inte låsta kan du flytta runt dem hur du vill i panelen och sedan låsa dem.

EDIT: Slarvfel...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

2. Högerklicka panelen > Egenskaper > Dölj automatiskt? Den panelen är också ett fält där aktiva program syns... heter det aktivitetsfältet då? :) Jag valde att göra min panel genomskinlig. Var ett helsike att lyckas högerklicka rätt :rolleyes:
Pizzapuker

Inlägg av Pizzapuker »

Jag får tacka så hemskt mycket för svaren, Mina "startmenyer" ligger i vänster kant som de ska och min bottenpanel med genvägar är inte ivägen lika mycket.

[quote="petri0"]2. Högerklicka panelen > Egenskaper > Dölj automatiskt? Den panelen är också ett fält där aktiva program syns... heter det aktivitetsfältet då? :) Jag valde att göra min panel genomskinlig. Var ett helsike att lyckas högerklicka rätt :rolleyes:[/quote]
Aktivitetsfält ger snabba associationer hos en gammal windiwsanvändare >.< Dock är det ej det fältet jag åsyftade. Jag skapade en extra panel i botten av skärmen.

http://img286.imageshack.us/img286/6835 ... ot3hz1.png

Att dölja den ger fortfarande en störande rans längst ner i skärmkanten. Det är väl bara att köra på med det kanske.

http://img265.imageshack.us/img265/9503 ... ot2vz3.png

Dock skulle jag önska en ultimat lösning; att webläsaren lägger sig över den och att panelen hoppar fram av ren tankekraft när jag känner för att använda den :P
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

använder man gdesklets finns det en ganska cool meny för programstartare som påminner om den används av mac (ikonerna blir större när man drar musen över dem), finns säkert andra än just denna men jag tycker den fungerar bra.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Högerklicka på panelen>egenskaper>visa döljknappar
Sen trycker du bara på döljknapparna när du vill dölja den.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"