Svart skärm vid installation

Fearnox

Svart skärm vid installation

Inlägg av Fearnox »

Hej!

Skulle prova ubuntu nu tänkte jag :)

-Jag sätter i skivan och den autostartar(boot installation av 7,10 64-bit)
-Väljer Installation eller start av ubuntu(tror jag det hette)

Då kommer problemet att först så flashar lite text förbi längst ner på skärmen och sen blir
det bara svart!
Jag har provat att starta skivan från annan dator och då funkar det i alla fall så man kommer längre fram i
installationen.

Sitter med 3700+, 1,5gb RAM, X850XT och Sata2 hdd(Western digital)

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Svart skärm vid installation

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen!

Du skulle kunna pröva den s.k. alternate-versionen. Den är textbaserad, jag tror nämligen det är ditt grafikkort som jäklas lite med dig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Fearnox

Inlägg av Fearnox »

Jo men nu när installationen är klart så kan jag bara starta ubuntu i felsäkert textläge :p
Hur löser jag det?

Tack för tipset i alla fall
Fearnox

Inlägg av Fearnox »

Hehe jo det här med linux ger väl inte världens bästa första intryck :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Helt omöjlig fråga att svara på rakt av. Men vi måste börja någonstans för att kunna felsöka: Vad händer om du försöker starta som vanligt då? Varför fungerar det inte? Får du några felmeddelanden?

Om mätaren bara stannar, och du inte vet vad som händer kan du göra följande: Starta datorn, vänta tills det står "Loading grub..", och tryck då Esc så att du kommer in i en boot-meny. Välj den vanliga kärnan, tryck på e, välj raden med "vmlinuz", tryck på e igen och ta bort ordet "splash" (alternativt även "quiet"), tryck sedan på enter och efter det på b för att starta.

Detta bör ge dig en hel del mer information om vad som har gått fel, så att det är lättare att felsöka.

Det kan också vara värt att testa 32-bitarsversionen, eftersom jag vet att det historiskt sett har varit lite struligt med 64-bitars Ubuntu.

Lycka till! :D

F.ö. tror jag att det är viktigt att hålla isär begreppen: Ubuntu är Ubuntu, vilket i sin tur är en GNU/Linux-distribution bland många andra (några vanliga: Fedora, SuSE, Mandriva, Debian, Slackware, Gentoo, RedHat). Linux är bara en (liten men viktig) del av Ubuntu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
alexbriss

Inlägg av alexbriss »

Hejsan jag har samma problem. Jag tankade Cd:n (32-bit) och bootade upp den. Jag väljer "starta eller installera ubuntu" och det börjar ladda, men precis i det skedet när skrivbordet ska ploppa fram så blir skärmen svart, så jag antar att det är grafikdrivrutinen som spökar till det. Har testat på min laptop och då fungerar det fint.

Finns det något sätt att aktivera någon annan drivrutin eller något? Grafikkortet är ett Ati x1800xl.  ???

Jag är helt ny med ubuntu så jag vet inte hur man gör någonting.  :D
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att det skall gå att välja "Starta i grafiksäkert läge" eller något sådant. Annars får man ta och göra installationen med alternate-cdn

Dock finns det en annan sak som kanske kan fungera:
När det blir svart, tryck Ctrl-Alt-F1 så bör en terminal dyka upp. Skriv då sudo nano /etc/X11/xorg.conf och leta upp Section "Device", och i den sektionen finns det en rad som börjar med Driver. Se till så att det står: Driver    "vesa" istället för det som står nu. Spara och kör sedan:
sudo /etc/init.d/gdm stop

Följt av:
sudo /etc/init.d/gdm start

Eventuellt kan du behöva trycka Ctrl-Alt-F7

Jag rekommenderar alternate-skivan.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
alexbriss

Inlägg av alexbriss »

Hejsan. Jag har redan testat grafiksäkert läge o.s.v.  :D

När jag går in och kollar i xorg.conf står det redan "vesa"?  ???
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"