Vad skulle ni vilja se i framtidens Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

SV: Vad skulle ni vilja se i framtidens Ubuntu?

Inlägg av cattan »

lord skrev:den där fönster grejen som man navigerar igenom mappar och sånt i datorn
När jag började med Ubuntu i somras hittade jag en tråd på forumet som diskuterade filhanterare. Jag provade några olika som hastigast och valde PCMan File Manager som har funktionen med flikar. Den fungerar sådär halvbra. T ex går det inte att dra och släppa när jag vill flytta en fil eller mapp, inte heller fungerar Ctrl C, Ctrl X eller Ctrl V trots att det i Redigeramenyn anges att de ska kunna användas. Dessutom är det dåligt översatt: Katalogen istället för Katalog, Bytt namn istället för Byt namn o s v. Det jag saknar allra mest från Windows är filhanteraren.  :'(
Grön Göling skrev: Jag skulle vilja se mindre fikonspråk.
Det skulle jag å andra sidan vilja se rent generellt vad gäller prylar, så.... :-\
Där är vi helt eniga Grön Göling.  ;)

Dock kan komplicerade tekniska saker knappast beskrivas utan ett tekniskt språk, det inser jag. Men försök att skriva svenska när det finns svenska ord. T ex förekommer ordet "previewknapp" några gånger i den här tråden. Varför inte skriva "förvalsknapp"?
viggedi

Inlägg av viggedi »

Microsoft har lyckats få forms att se betydligt mycket bättre ut än vad de gör i Ubuntu. Det är en ytterst liten detalj jag gärna ser förbättras - dvs "göra skrivrutorna mjukare".
Man får gärna också se till att man kan ställa in tumknappen från början istället för att trixa. 
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hund skrev: En bild säger mer än 1000 ord. (Hoppas jag på) :D
[img width=500 height=313]http://johansundkvist.se/wp-content/ima ... sktop3.jpg[/img]
Ahh!  Lutande tornet i Pisa?  Är det bara jag som inbillar mig
att filerna kommer trilla ner på papperskorgen?
lord

Inlägg av lord »

Lol. Den var faktiskt ganske kul!
Dadido
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Dadido »

Jag skulle vilja ha ett program för att spela upp shockwave.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ett välskrivet episkt crpg, typ baldurs gate eller neverwinter nights  inte nödvändigtvis mmo, men snyggt och grafiskt.
Eskil Trivia

Inlägg av Eskil Trivia »

Automatisk montering av MTP-enheter, precis som det funkar med MSC idag.
Vad är det jag snackar om? http://en.wikipedia.org/wiki/Media_Transfer_Protocol http://en.wikipedia.org/wiki/USB_mass_storage_device_class
Embridioum
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Embridioum »

Detta är en bra tråd som jag ämnar återuppliva litegrann.

Jag skulle vilja få reda på vad ett program heter och var det lägger sig när man installerar det genom Synaptic eller "Lägg till/Ta bort...". Mitt senaste exempel är från när jag installerade Samba via Synaptic. Jag visste vad det handlade om så jag hittade det snabbt under Administration, men det kan väl inte vara så svårt att säga i slutet av installationen att "Programmet installerades som [namn] under [Plats. Exempel: System > Administration; eller Program > Ljud och video]"?

Är det någon mer än jag som stört sig på detta? Eller har jag bara missat något?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Embridioum skrev: Detta är en bra tråd som jag ämnar återuppliva litegrann.

Jag skulle vilja få reda på vad ett program heter och var det lägger sig när man installerar det genom Synaptic eller "Lägg till/Ta bort...". Mitt senaste exempel är från när jag installerade Samba via Synaptic. Jag visste vad det handlade om så jag hittade det snabbt under Administration, men det kan väl inte vara så svårt att säga i slutet av installationen att "Programmet installerades som [namn] under [Plats. Exempel: System > Administration; eller Program > Ljud och video]"?

Är det någon mer än jag som stört sig på detta? Eller har jag bara missat något?
Funktionen ovan finns t.ex. under Program>Lägg till/Ta bort.
Där kommer det upp i slutet av en installation, på vilket plats programmet finns.
LJ
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

lord skrev:
1. Flikar i vanliga fönster grejen.

Det skulle vara nice med flikar, som i Firefox när man surfar på internet, i den där fönster grejen som man navigerar igenom mappar och sånt i datorn (kommer inte på vad den kallas, men ubuntus motsvarighet till windows explorer och osxs finder).
Har hört eller sett eller något att mac osx kanske har detta, men jag är inte säker på det. Var dock inte därifrån jag fick idén.
Du tänker på nautilus. Det finns en bugg rapporterad om detta i gnomes bugzilla: http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=48034
lord skrev:
2. Unlocker till ubuntu.

Egentligen är det här programmet inte nödvändigt. Det är ett litet praktiskt gratis program som finns till windows, som löser problemet med att man inte kan t ex radera vissa filer för att de används i någon process. Unlocker kommer man åt i menyn man får när man högerklickar på en fil, och då kan man se vilka processer som använder filen ifråga och stänga av dem om man vill. Skulle vara praktiskt med något liknande till ubuntu.
Finns redan, se man lsof
lord skrev: 4. Systemmanipuleringsverktyg.

Så att man slipper sitta och mixtra i systemfiler, så kan man ha ett program (som helst är intuitivt och användarvänligt) som sköter så stora delar av detta som möjligt. Med detta sagt menas förstås inte att man inte ska få mixtra i t ex xorg.config, men att man har en GUI som underlättar allt detta arbete ordentligt, genom att låta en ändra olika inställningar med en GUI och inte i en texteditor. Speciellt avsett för nyburjare och de som inte är laggda åt mixtra-i-systemfiler hållet.
Det finns ju en mängd under System > Administration. De kanske inte täcker in allt. Om man är nybörjare, varför ska man in och mixtra i systemfiler?
lord skrev:
6. Lägg samman fönster.

Hänger ihop med punkt 1 och punkt 5. Att om man navigerar i flera mappar i olika fönster, kan man trycka någon knappkombination så läggs de markerade fönstren ihop till ett och varje fönster blir en egen flik. Fungerar dock bara på fönster som man navigerar i mappar med, d v s inte på vlc eller Firefox.
Låter som ett väldigt bra sätt att tappa bort fönster, när skulle detta hjälpa?
lord skrev: 7. Film-preview system.
Typ att man i någon sido meny eller något på mappnavigeringsfönstret kan se en preview på en film, som man markerat med musen, i en liten fyrkant/rektangel där man kan spola frammåt, bakåt, spela vanligt, pausa och stoppa filmen. Men utan ljud, för det är bara meningen att det ska fungera som ett system för att se till att man hittat rätt film (om man glömt namnet, t ex). Sedan kan det också vara så att om man dubbelklickar på preview-stället, så startas filmen i en filmvisare. Dessutom, om det går att dubbelklicka på preview-stället för att starta filmen, så skulle det vara bra om man kunde bestämma själv vilket filmvisninga program man ska använda. Det ska finnas ett defult, såklart.
Det finns lite tankar om att stödja detta i nautilus, dock så finns det inget klart än.
lord skrev:
10. Optimering med flerkärniga processorer.

Det skulle vara bra om man kunde styra i vilken kärna program startas och så, i flerkärniga processorer. Eller att man kunde flytta mellan kärnor. Nu vet jag inte om kärnor fungerar så, men om de gör det, skulle detta kunna vara ett användbart verktyg.
Linux är nog det operativsystem som har bäst stöd för SMP, varför skulle du vilja manuellt kunna flytta jobb mellan olika kärnor? Jag tror att operativsystemet är bättre på att avgöra den saken.
lord skrev:
11. Stöd för rpm paket, och andra typer av paket.

Har haft problem med ett program som jag behöver. Det är nämligen av formatet rpm, så jag kan inte installera det klokt (behandlar det i en annan tråd, så ni behöver inte förklara för mig hur man konvererar en rpm fil). Det skulle vara bra om det fanns stöd för andra paket format, och därbland rpm, andra än deb, d v s.
Du kan alltid konverta paket med hjälp av alien.
http://www.packagekit.org/ är ett projekt som arbetar med att abstrahera pakethanteringen
lord skrev:
11. Bättre hårdvarustöd.

Mitt trådlösa nätverk fungerar fortfarande inte. Så det skulle vara bra om det i framtidens ubuntu fanns fler och bättre drivrutiner till olika hårdvara.
Det är självklart och en naturlig utveckling av att linuxkärnan för stöd för ny maskinvara.
lord skrev:
Ok, det var nog. Men bara en sak till. Det skulle vara bra om ubuntu inte försökte ta efter osx och windows, utan försökte hitta egna lösningar på olika saker. Så att det blir ett helt unikt os. Med det sagt menar jag förståss inte att man inte kan bli inspirerad från de andra eller att man kan använda en riktigt god idé från dem (fast då i en egen tappning, tycker jag), utan att man ska försöka vara just unik och hitta egna lösningar och vägar. Ni förstår vad jag menar. Och att mina idéer tyvärr är inspirerade från andra os beror på att jag har lite dålig fantasi. Ubuntu är ett bra os, och jag skulle inte vilja att det blev som vilket annat som helt. Mainsteamat, helt enkelt. Det vill jag inte.
Alla operativsystem kopierar varandra, skrivbordsmetaforen är över 30 år gammal och det finns oftast en naturlig lösning på många problem vilket gör att olika GUIn liknar varandra.

Hoppas mina svar hjälpte dig!
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av super_nollan »

Jag skulle vilja se en "inloggnings" logga(?) som man kan göra själv....

Jag kan tänka mig att logga in till ett trasigt windowsljud och en logga som säger "Does  definitly NOT contain any Windows products whatsoever..." eller något liknande

:)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Ibland kunde det vara praktiskt med flikar vid ordbehandling. D v s ett sådant filksystem som finns i Calc men i Writer. Då skulle man t ex kunna börja varje nytt kapitel i en ny flik i ett större dokument.

Flikar skulle underlätta översikten vid arbeten där man gör mycket redigeringsarbete innan dokumentet är färdigt. Det skulle då finnas ett val "skriv ut samtliga flikar" vid utskrift.
Embridioum
Kontakt:

Inlägg av Embridioum »

Erik Andrén skrev:
lord skrev:
2. Unlocker till ubuntu.

Egentligen är det här programmet inte nödvändigt. Det är ett litet praktiskt gratis program som finns till windows, som löser problemet med att man inte kan t ex radera vissa filer för att de används i någon process. Unlocker kommer man åt i menyn man får när man högerklickar på en fil, och då kan man se vilka processer som använder filen ifråga och stänga av dem om man vill. Skulle vara praktiskt med något liknande till ubuntu.
Finns redan, se man lsof
Hur använder man det? Jag kan inte avmontera ett usb-minne för att det används i en process.
lord

Inlägg av lord »

Det finns ju en mängd under System > Administration. De kanske inte täcker in allt. Om man är nybörjare, varför ska man in och mixtra i systemfiler?
Jag har, även som nybörjare, varit tvungen att mixtra i systemfilerna för att fixa lite saker. Då är det bättre om det finns en GUI för de inställningarna. Det finns sådana GUIs, fast de täcker inte allt, och skulle kunna göras mycket bättre. Med det är inte sagt att jag inte vill att man ska kunna lösa saker via att editera systemfilerna, utan att man ska kunna välja vilken lösning man vill ha.
Låter som ett väldigt bra sätt att tappa bort fönster, när skulle detta hjälpa?
Just denna funktion finns i Compiz Fusion, och jag älskar den. Eller snarare älskade den. Hade dock inga problem med att tappa bort fönster, utan det är Compiz Fusion buggar sig på min dator, så jag kan inte använda den funktionen :(. I vilket fall tycker jag att man ska ha den möjligheten, för det skulle vara en nice funktion i kombination med flikar (alla tycker ju olika, men om möjligheten finns kan de som tycker de blir virrigt strunta i det och de som gillar det använda det när de får för många fönster).
Alla operativsystem kopierar varandra, skrivbordsmetaforen är över 30 år gammal och det finns oftast en naturlig lösning på många problem vilket gör att olika GUIn liknar varandra.
Det var bara halvt om halvt detta jag menade. Om det finns en jättebra lösning så är det klart att man kan använda den, men jag tycker inte man ska kopiera andra os, och sedan sluta arbeta å innovationen. För innovation är viktigt, och jag tycker att det är bra om det finns stor variation på lösningar, eftersom jag gillar mångfald. Om alla kopierar varandra för mycket blir de dessutom nästan lika dana, och det vill jag inte. För om jag kör windows så vill jag köra windows och ingen mac. Och tvärtom. Eller om jag kör ubuntu så vill jag det och inte köra windows.
Hoppas mina svar hjälpte dig!
Hjälpte och hjälpte, det är bra att du vädrar dina åsikter ;). Uppskattar det och tyckte vissa av dem hade en bra poäng. Men inte alla, men så är vi två individer med två olika synsätt, så det är bara naturligt.

Fortsätt säga vad du tycker.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Normal, Hederlig, Vardaglig svenska!
Inget fikonspråk, eller fikonspråk med rediga och sansade förklaringar. Allt för att även blåbär som jag ska kunna begripa vad som åsyftas.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lord skrev:Om man byter login-ruta så får man samma problem som i bugg ett.
Att din dator bootar Windows? Fyf*n...

..."Bug #1" är ju windows marknadsandel... xD
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Grön Göling skrev: Normal, Hederlig, Vardaglig svenska!
Inget fikonspråk, eller fikonspråk med rediga och sansade förklaringar. Allt för att även blåbär som jag ska kunna begripa vad som åsyftas.
Jag tycker nog "språket" i terminalen är jättelogiskt, t o m mer rätt på än jag minns DOS. En annan sak som förvånade mig positivt var det direkta utbytet i UI:t, t ex när man ska bränna en CD, det bara händer utan en massa tjafs...
Ja, det är det som är bra med linux, det logiska språket. Lyssna till det bara... :-*
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Något som underhåller sambon samtidigt som jag sitter vid datorn :) "Ibland" tycker hon att jag sitter här lite för mkt :)
Hon förstår inte alls det här med att bara sitta och "pilla", vilket jag tycker är det sköna med linux.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

lord skrev: 7. Film-preview system.
Typ att man i någon sido meny eller något på mappnavigeringsfönstret kan se en preview på en film, som man markerat med musen, i en liten fyrkant/rektangel där man kan spola frammåt, bakåt, spela vanligt, pausa och stoppa filmen. Men utan ljud, för det är bara meningen att det ska fungera som ett system för att se till att man hittat rätt film (om man glömt namnet, t ex). Sedan kan det också vara så att om man dubbelklickar på preview-stället, så startas filmen i en filmvisare. Dessutom, om det går att dubbelklicka på preview-stället för att starta filmen, så skulle det vara bra om man kunde bestämma själv vilket filmvisninga program man ska använda. Det ska finnas ett defult, såklart.
Är inte det ett stort problem i WIndows, att Explorer låser filer & shoit just p.g.a. den funktionen... Iof verkar dom ha löst det (*10) i Finder (OS X) men en grej jag älskar med Ubuntu är att datorn aldrig låser upp sig när den gör "samtidiga saker med samband" (typ öppnar nero och matar in en cd hyfsat samtidigt = semi-total låsning av datorn i Windoze)...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Dadido skrev:Jag skulle vilja ha ett program för att spela upp shockwave.
Vi hade nån sån länk till nåt man skulle skriva på för just det - men det sker yyytterst lite utveckling av Shockwave-applikationer idag så det är väldigt tveksamt om den pluggen skulle komma tyvärr... Min son e rätt sur för att han måste dra igång XP i V-Box varenda gång han vill spela ett shockwavespel...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"