lord skrev:
1. Flikar i vanliga fönster grejen.
Det skulle vara nice med flikar, som i Firefox när man surfar på internet, i den där fönster grejen som man navigerar igenom mappar och sånt i datorn (kommer inte på vad den kallas, men ubuntus motsvarighet till windows explorer och osxs finder).
Har hört eller sett eller något att mac osx kanske har detta, men jag är inte säker på det. Var dock inte därifrån jag fick idén.
Du tänker på nautilus. Det finns en bugg rapporterad om detta i gnomes bugzilla:
http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=48034
lord skrev:
2. Unlocker till ubuntu.
Egentligen är det här programmet inte nödvändigt. Det är ett litet praktiskt gratis program som finns till windows, som löser problemet med att man inte kan t ex radera vissa filer för att de används i någon process. Unlocker kommer man åt i menyn man får när man högerklickar på en fil, och då kan man se vilka processer som använder filen ifråga och stänga av dem om man vill. Skulle vara praktiskt med något liknande till ubuntu.
Finns redan, se
man lsof
lord skrev:
4. Systemmanipuleringsverktyg.
Så att man slipper sitta och mixtra i systemfiler, så kan man ha ett program (som helst är intuitivt och användarvänligt) som sköter så stora delar av detta som möjligt. Med detta sagt menas förstås inte att man inte ska få mixtra i t ex xorg.config, men att man har en GUI som underlättar allt detta arbete ordentligt, genom att låta en ändra olika inställningar med en GUI och inte i en texteditor. Speciellt avsett för nyburjare och de som inte är laggda åt mixtra-i-systemfiler hållet.
Det finns ju en mängd under System > Administration. De kanske inte täcker in allt. Om man är nybörjare, varför ska man in och mixtra i systemfiler?
lord skrev:
6. Lägg samman fönster.
Hänger ihop med punkt 1 och punkt 5. Att om man navigerar i flera mappar i olika fönster, kan man trycka någon knappkombination så läggs de markerade fönstren ihop till ett och varje fönster blir en egen flik. Fungerar dock bara på fönster som man navigerar i mappar med, d v s inte på vlc eller Firefox.
Låter som ett väldigt bra sätt att tappa bort fönster, när skulle detta hjälpa?
lord skrev:
7. Film-preview system.
Typ att man i någon sido meny eller något på mappnavigeringsfönstret kan se en preview på en film, som man markerat med musen, i en liten fyrkant/rektangel där man kan spola frammåt, bakåt, spela vanligt, pausa och stoppa filmen. Men utan ljud, för det är bara meningen att det ska fungera som ett system för att se till att man hittat rätt film (om man glömt namnet, t ex). Sedan kan det också vara så att om man dubbelklickar på preview-stället, så startas filmen i en filmvisare. Dessutom, om det går att dubbelklicka på preview-stället för att starta filmen, så skulle det vara bra om man kunde bestämma själv vilket filmvisninga program man ska använda. Det ska finnas ett defult, såklart.
Det finns lite tankar om att stödja detta i nautilus, dock så finns det inget klart än.
lord skrev:
10. Optimering med flerkärniga processorer.
Det skulle vara bra om man kunde styra i vilken kärna program startas och så, i flerkärniga processorer. Eller att man kunde flytta mellan kärnor. Nu vet jag inte om kärnor fungerar så, men om de gör det, skulle detta kunna vara ett användbart verktyg.
Linux är nog det operativsystem som har bäst stöd för SMP, varför skulle du vilja manuellt kunna flytta jobb mellan olika kärnor? Jag tror att operativsystemet är bättre på att avgöra den saken.
lord skrev:
11. Stöd för rpm paket, och andra typer av paket.
Har haft problem med ett program som jag behöver. Det är nämligen av formatet rpm, så jag kan inte installera det klokt (behandlar det i en annan tråd, så ni behöver inte förklara för mig hur man konvererar en rpm fil). Det skulle vara bra om det fanns stöd för andra paket format, och därbland rpm, andra än deb, d v s.
Du kan alltid konverta paket med hjälp av alien.
http://www.packagekit.org/ är ett projekt som arbetar med att abstrahera pakethanteringen
lord skrev:
11. Bättre hårdvarustöd.
Mitt trådlösa nätverk fungerar fortfarande inte. Så det skulle vara bra om det i framtidens ubuntu fanns fler och bättre drivrutiner till olika hårdvara.
Det är självklart och en naturlig utveckling av att linuxkärnan för stöd för ny maskinvara.
lord skrev:
Ok, det var nog. Men bara en sak till. Det skulle vara bra om ubuntu inte försökte ta efter osx och windows, utan försökte hitta egna lösningar på olika saker. Så att det blir ett helt unikt os. Med det sagt menar jag förståss inte att man inte kan bli inspirerad från de andra eller att man kan använda en riktigt god idé från dem (fast då i en egen tappning, tycker jag), utan att man ska försöka vara just unik och hitta egna lösningar och vägar. Ni förstår vad jag menar. Och att mina idéer tyvärr är inspirerade från andra os beror på att jag har lite dålig fantasi. Ubuntu är ett bra os, och jag skulle inte vilja att det blev som vilket annat som helt. Mainsteamat, helt enkelt. Det vill jag inte.
Alla operativsystem kopierar varandra, skrivbordsmetaforen är över 30 år gammal och det finns oftast en naturlig lösning på många problem vilket gör att olika GUIn liknar varandra.
Hoppas mina svar hjälpte dig!