Hur flyttar man /home
Hur flyttar man /home
Hejsan.
Har förstått att det kan vara en bra idé att ha sin /home katalog på en egen partion. Min tanke är att flytta min /home till en egen disk. Har letat runt på div. forum men inte hittat något som verkar passa.
Mvh
Dashiva
Har förstått att det kan vara en bra idé att ha sin /home katalog på en egen partion. Min tanke är att flytta min /home till en egen disk. Har letat runt på div. forum men inte hittat något som verkar passa.
Mvh
Dashiva
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Hur flyttar man /home
denna guiden använde jag en gång i tiden:
http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome
me2ThinLizzy skrev: denna guiden använde jag en gång i tiden:
Tack, det fungerar nu som jag tänkt mig.
En följdfråga nu. Min /home ligger nu på /dev/sdb1, kvar har jag nu /dev/sdb2 som jag har mountat som /home/hemma/Publikt. Mappen Publikt behöver jag nu ändra rättigheter till så att jag kan använda den för min vanliga användare. Denna mapp är tänkt att ha som utdelad samba disk för att användas av både min stationära (Ubuntu) och bärbara (WinXP) maskin att ha musik, mm på.
Alltså vilka flaggor använder jag tillsammans med chmod?
Mvh
Dashiva
En följdfråga nu. Min /home ligger nu på /dev/sdb1, kvar har jag nu /dev/sdb2 som jag har mountat som /home/hemma/Publikt. Mappen Publikt behöver jag nu ändra rättigheter till så att jag kan använda den för min vanliga användare. Denna mapp är tänkt att ha som utdelad samba disk för att användas av både min stationära (Ubuntu) och bärbara (WinXP) maskin att ha musik, mm på.
Alltså vilka flaggor använder jag tillsammans med chmod?
Mvh
Dashiva
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kod: Markera allt
chmod 666 din_mapp
första siffran är ägarens rättigheter
andra siffran är gruppens rättigheter
tredje siffran är övrigas rättigheter ( om du inte vill ha inlogg i ditt samba nätverk är det denna som gäller för övriga datorer )
vilken siffra man ska använda kommer man fram till genom lite adderande
4 read
2 write
1 execute
read+write=6
Detta hjälpte inte riktigt som jag tänkt mig.
Kan det bero på att jag har mountat sdb2 via terminalen till min mapp Publikt? Efter att jag gjort detta så står nämligen Root som ägare till mappen istället för min vanliga användare...
Kan det bero på att jag har mountat sdb2 via terminalen till min mapp Publikt? Efter att jag gjort detta så står nämligen Root som ägare till mappen istället för min vanliga användare...

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nej. En mapp har följande egenskaper för läs , skriv och exekvera:MrT skrev:ger alla tillgång till mappen med läs o skriv rättigheter men låter inte någon exekviera något i mappen.Kod: Markera allt
chmod 666 din_mapp
Läs: En lista över vilka filer som finns i katalogen får hämtas
Skriv: Man tillåts ändra listan på något vis, t.ex. skapa filer, ta bort filer och byta namn på filer. Man kan alltså sakna skrivrättigheter på en mapp men ha skrivrättigheter på en fil i mappen, då får man ändra i filen, men inte ta bort den eller byta namn på den.
Exekvera: Man har "access" till mappen, dvs man kan göra den till aktiv mapp (man kan köra cd mapp)
Dessutom är siffertalen ganska jobbiga att komma ihåg, det är lättare att köra sudo chmod -R u+rwX,g=rX,o-w mapp.
I det här fallet så går man igenom alla filer innanför mappen oxå -R
ägaren får skriv och läsrättigheter (Det stora X'et gör att saker som är exekverbara för någon blir exekverbara för ägaren, bra för mappar).
gruppen får exakt och bara läsrättigheter och exekverrättigheter på filer som går att köra plus mappar. (Främst gör man så för mapparnas skull)
alla andra förlorar skrivrättigheter.
Dashiva: Är du inte redan ägare till alla filerna är det bra om du kör: sudo chown -R $USER:$USER mapp på mappen oxå så att du verkligen står som ägare.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Tack, nu funker detta som jag tänkt mig.
Återkommer med ev. Samba problem..
Återkommer med ev. Samba problem..