Nu lägger jag ner Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
matzas

Nu lägger jag ner Ubuntu

Inlägg av matzas »

Lägger ner det här nu.

Efter två år med Ubuntu har jag fått nog. Går över till Windows XP istället.
Det är alldeles för krångligt med Ubuntu. Det tar för mycket tid att fixa allt som inte fungerar.

Gutsy Gibbon var droppen.
När det trådlösa nätverket slutade fungera, eller fungerar med starkt nedsatt hastighet och det tar fem minuter innan förbindelsen alls finns, ja då ids jag inte längre hålla på med skräpet.

En bidragande orsak är att man på detta forum så ofta möts av halvreligiösa personer som ifrågasätter att man har problem tack vare att deras mostrars systrars bekanta jo visst fått det att fungera. Kvaliteten på supporten har meao sjunkit på de här åren.

Så nu lämnar jag Ubuntu. 
Säga vad man vill om Windows, det fungerar ialla fall ...
(Fast Vista vete katten ...)
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Nu lägger jag ner Ubuntu

Inlägg av Ulsak »

ok, jag har ett tips. installera Debian stable 4.01 Etch..
det går som tåget, och välj desktopmiljö som du är van vid så blir inlärningströskel så gott som noll

Jag tror faktiskt inte att det är Ubuntu det är fel på , utan på hårdvaran som är anpassad till M$
En bidragande orsak är att man på detta forum så ofta möts av halvreligiösa personer som ifrågasätter att man har problem tack vare att deras mostrars systrars bekanta jo visst fått det att fungera. Kvaliteten på supporten har meao sjunkit på de här åren.
edit: ehh, jag hoppas att jag inte tillhör de halvreligiösa...Jag är fullblodsubuntist;D

..i alla händelser...lycka till Matzas!
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

matzas skrev: Lägger ner det här nu.

Det är alldeles för krångligt med Ubuntu. Det tar för mycket tid att fixa allt som inte fungerar.

När det trådlösa nätverket slutade fungera, eller fungerar med starkt nedsatt hastighet och det tar fem minuter innan förbindelsen alls finns, ja då ids jag inte längre hålla på med skräpet.

Så nu lämnar jag Ubuntu. 
Ledsen att du försvinner. Jag har tittat lite på de trådar där du har varit tidigare och jag förstår att man blir frustrerad när man har problem och ingen verkar vilja ta notis om problemet. Som jag förstått det är det största problemet för dig ditt ralink-chipset? Det var en smäll för mig eftersom jag länge väntat på att ubuntu skulle dumpa de buggiga drivrutinerna som de hade förut (de som gav upphov till ra0) och ersätta dem med nya (de med wlan0).

Vidare så är det alltså så att du installerat om hela datorn när du böt till gutsy? Det skulle alltså vara så att det inte finns något från det gamla nätverkskortet kvar i någon bortglömd inställning för systemet.

Det finns alltför många gånner jag önskar att vi kunde sätta igång "install-fests" där man kan komma med sin dator och det finns en samling kunniga och dedikerade "religiösa" fanatiker i närheten som kunde banka på saken till den funka. :P
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

matzas skrev: Lägger ner det här nu.

Så nu lämnar jag Ubuntu. 

Tycker också det är tråkigt, men man ska vara nöjd framför skärmen.

Jag har gjort missen vid ett par tillfällen att köpa hårdvara först och sen försöka leta upp drivisar och försöka få det till att fungera istället för att kolla upp först och sen köpa. Men man ska väl lära sig nån gång.
lord

Inlägg av lord »

Synd att du försvinner. Själv är jag ny med ubuntu och tror inte jag kommer släppa det i första taget (passar mig bättre än både windows och mac).

Kommer inte att försöka få dig att ändra dig. Man får sitta vid den plattform man tycker bäst om, eller som passar ens behov bäst. Windows är inte så farligt, när man lärt känna det. Tycker i alla fall inte jag.

För om det är något jag är fanatisk på, är det att respektera andra när det kommer till sådant här. Lycka till. Och hoppas du trivs bättre med windows än ubuntu.

Skulle gärna ha hjälpt dig om jag inte vore så ny och okunnig. Take care.
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Jag hade också stora problem med ralink men nu finns Rutilt och drivrutiner att installera via synaptic, funkar hur bra som helst. Det kan räcka med att installera rutilt eftersom t.ex. rt61 redan finns i gutsy.
Loke

Inlägg av Loke »

På engelska forumet är folk mindre fanatiska, fast även dar finns det en del knäppisar.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Loke skrev: På engelska forumet är folk mindre fanatiska, fast även dar finns det en del knäppisar.
Men, jag som är den mest fanatiska knäppisen bär ju upp forumet genom mitt svammel! :D
More Mekaniserad at http://blippe.se.
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Mekaniserad Apelsin skrev:Det finns alltför många gånner jag önskar att vi kunde sätta igång "install-fests" där man kan komma med sin dator och det finns en samling kunniga och dedikerade "religiösa" fanatiker i närheten som kunde banka på saken till den funka. :P
Jag skulle kunna tänka mig att köra en bra bit för att få vara med på en sådan "install-fests". Både för att få hjälp med en del funktioner som återstår för mig att klura ut och för att få veta sådant som jag inte har en aning om att jag inte vet.  ::)
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

matzas skrev: Så nu lämnar jag Ubuntu. 
Tråkigt, du har nog haft lite otur. För mig har det fungerat väldigt bra i jämförelse med Windows, men man ska ju köra det som fungerar bäst. Datorn är ett verktyg för att göra annat ( i alla fall för mig, även om det är ett verktyg jag är väldigt engagerad i ;) ).
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Lite sent att komma med detta inlägg kanske.. Men det är synd att du väljer att lämna Ubuntu pga att kortet inte fungerar.

Om det ändå är skräp som du nämner kan du väl lika gärna köpa nytt? Trådlösa nätverkskort är inte så dyra idag. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Mr Hund, nu blir jag lite sur. Hur kan du vara säker på att det är kortet som är orsaken?
Det kanske tom är ditt beteende som är orsak?

Jag säger inte att så är fallet, men du kan ju knappast veta att din självklara nästan skrävliga definition av situationen har något alls med verkligheten att göra.

Knip heller om du inte har nåt annat att komma med än att förhäva dig på andras bekostnad.

Gör lite basic support istället, det fattas verkligen nu.
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

matzas skrev: Mr Hund, nu blir jag lite sur. Hur kan du vara säker på att det är kortet som är orsaken?

Jag säger inte att så är fallet, men du kan ju knappast veta att din självklara nästan skrävliga definition av situationen har något alls med verkligheten att göra.

Knip heller om du inte har nåt annat att komma med än att förhäva dig på andras bekostnad.

Jag uppfattade det som att du menade att kortet var skräp?
Ubuntu är väldigt enkelt och fungerar väldigt bra, om du upplever det som problemfyllt så är det tyvärr bara att beklaga.

Jag försöker inte förhäva mig på någons bekostnad.

Dina påhopp kan du ist ta via PM. Uppenbarligen har du problem med mig och det vill jag gärna reda ut, dock privat.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Om du ändå har problem med ubuntu, så finns det andra distar man kan testa. Om man inte vill tillbaka till windows.
finns ett antal andra distar som kan kännas lika bra som ubuntu.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Ok.
Kanske om jag får mer tid.

Menar du att andra distar skulle vara mer stabila i basfunktioner som trådlösa nätverk? I alla fall Ubuntu verkar lägga mer krut på flashiga grafiska presentationer för de senaste häftiga grafikkorten, än på mer basala delar som trådlösa nätverk.

Det här är TREDJE trådlösa nätverkskortet som slutar att fungera i Ubuntu.
(OK. Ett fungerade inte alls i Ubuntu.)

I windows fungerar alla tre fortfarande.

Kommer jag inte ut på Internet så är en dator helt onödig. Och då behöver jag inte Ubuntu alls.
Därav följer; fixar man inte stabila nätverksfunktioner så kan man glömma sina marknadsandelar.

Jag vet inte. Kanske är det så att de nördar som leder utvecklingen av Ubuntu skaffar flashigare datorer, med de senaste nätverkskorten och anpassar Ubuntu till det. Gemene man har annan utrustning. Nördar ger inga stora marknadsandelar, de finns hos gemene man. 
Det säger en del om var man ska lägga krutet.

På de hårdvaror som håller på att fasas ut.
Det fattar vännen Bill...

Men det var en utvikning.
Hardcore: har de distarna stöd för fler trådlösa nätverkskort?
KiviE

Inlägg av KiviE »

Brukar oftast vara de lite äldre grejerna som funkar bäst medan det nyare inte hunnits fixas drivrutiner etc till. Jag kör själv med ett draft-n kort som funkar rätt bra, och är det några kort som inte borde ha stöd så är det väl draft-n.

Vad de olika distarna har stöd för beror helt på vilka som utvecklar dem. Och har en dist inte stöd för något out of the box men det finns på en annan dist kan man själv installera det på sin dist.

Som alltid finns det alltid fanatiker, oavsett om det gäller ubuntu, gentoo, mandriva, windows, mac, openbsd eller någon annat OS.

För att OSS OS ska kunna växa behövs mer hjälp av tillverkare men tycker att OSS klarar det riktigt bra ändå.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

matzas skrev: Mr Hund, nu blir jag lite sur. Hur kan du vara säker på att det är kortet som är orsaken?

Hund är en av dom personer på forumet som ger mest basic support. Det är inte heller särskilt inspirerande att bli bemött som i inlägget ovan när man försöker hjälpa till. Visst är det trist att vi inte lyckats hjälpa dej att få din dator att fungera på avsett sätt med ubuntu, men det är många som försökt hjälpa dej och det finns ingen anledning att vara otrevlig mot någon av dessa.

I övrigt så kan hårdvarustödet variera lite mellan olika distar så även om du inte fått ubuntu att fungera riktigt på din dator så kan det finnas andra som fungerar bättre med din hårdvara. Det skadar i alla fall inte att försöka. Bla open suse, fedora, freespire och PC linux OS ska enligt uppgift vara enkla att komma igång med.

Om du provar nån annan dist så hoppas jag att du kommer hit och talar om hur det går.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jättebra vulfgar, det är ungefär som det brukar. Hund säger nåt bestämt men utan grund och när någon säger emot hoppar vulfgar fram och supportar honom. Men inget av vad ni säger leder mot sakfrågans lösning. Däremot framstår båda i strålande dager på bekostnad av den supportsökande.

Om det inte hjälper mig som sökte supporten, till vilken nytta är pratet då? I vilket syfte görs inläggen?

Det som är säkert är att hund aldrig någonsin givit mig sakhjälp. Bara käftat för att visa sin  ställning i communityt. Politik alltså. Och jag har sett åtskilliga fall av liknande beteende mot andra. 

Fast mina nätverkskort fungerar alla i Windows, inget i Ubuntu.

Vad ska jag med sån support till?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Snälla Matzas, lugna ner dig ett par hekto. Svårt att ha dom korrekta svaren, men hund försöker hjälpa andra så gott han kan.
Det är tur att vi har folk som vill hjälpa när man har problem. Ibland får man lösa dom själv eftersom andra inte har någon aning.
Sen det här med hunds ställning i communityt har jag inte heller haft problem med.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

matzas skrev: Jättebra vulfgar, det är ungefär som det brukar. Hund säger nåt bestämt men utan grund och när någon säger emot hoppar vulfgar fram och supportar honom. Men inget av vad ni säger leder mot sakfrågans lösning. Däremot framstår båda i strålande dager på bekostnad av den supportsökande.

Om det inte hjälper mig som sökte supporten, till vilken nytta är pratet då? I vilket syfte görs inläggen?

Det som är säkert är att hund aldrig någonsin givit mig sakhjälp. Bara käftat för att visa sin  ställning i communityt. Politik alltså. Och jag har sett åtskilliga fall av liknande beteende mot andra. 

Fast mina nätverkskort fungerar alla i Windows, inget i Ubuntu.

Vad ska jag med sån support till?

Nu är jag inte alls med, på vad sätt är allt som det brukar? På vilket sätt framstår vi i strälande dager på bekostnad av den supportsökande?

En hel del personer har försökt komma med förslag för att hjälpa dej, bla Hund, det är synd om inget hjälpt, men varför tror du att det ger dej rätt att vara otrevlig mot dom som försöker?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"