.iso fil?? [LÖST]

KanineN

.iso fil?? [LÖST]

Inlägg av KanineN »

Hej! Jag har en .iso men när jag vill bränna den till en cd säger att den inte är in skivavbild. Och jag kan inte packa upp den för den säger att det uppstod ett fel. Jag har försökt ladda hem en som kan bränna men den stannar hela tiden. Blir så lack!!  >:(
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: .iso fil??

Inlägg av Hund »

Vad är det för ISO-fil? Har du möjlighet att kolla så det inte är fel på den? Vad använder du för program när du försöker bränna den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
KanineN

Inlägg av KanineN »

jag försöker bränna med cd/dvd skaparen. Sen .iso filen så är det en vanlig .iso fil, tror jag...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Starta en terminal och kör kommandot file. Detta kommandot läser lite i början av filen och skriver ut vad det är för fil.

Kod: Markera allt

file dinpunktisofil.iso
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

vad är det för fil?
om det är typ en hel cd-skiva borde det finnas någon information om t ex md5-summa för HELA filen ... k3b bl a räknar fram det värdet själv när du startar och försöker bränna filen till cd - om summorna INTE är lika är det tecken på att filen är trasig ...

i kde finns program som KISO som kan testköra iso-filer utan kommandoradspill, det kanske finns något liknande i gnome med?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
KanineN

Inlägg av KanineN »

Partymusik.iso: ERROR: cannot open `Partymusik.iso' (No such file or directory)

är det fel på filen??

EDIT: När jag söker på någon fil överhuvudtaget så funkar det inte..
Senast redigerad av 1 KanineN, redigerad totalt 7 gånger.
KanineN

Inlägg av KanineN »

Varför funkar det inte att bränna det?? Eller kan jag öppna det utan att bränna det till en skiva??
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

KanineN skrev: Varför funkar det inte att bränna det?? Eller kan jag öppna det utan att bränna det till en skiva??
Om filen inte är trasig ska du kunna öppna den som om det vore en zip-fil eller en rar-fil. Högerklicka och välj "öppna med arkivhanteraren".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad använder du för program när du försöker bränna den?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

KanineN skrev: Partymusik.iso: ERROR: cannot open `Partymusik.iso' (No such file or directory)
Anledningen är att filen ligger i någon annan katalog, kommandot nedan struntar i vilken katalog filen ligger, men var nogrann med att skriva .iso, punkten är viktig, det finns nämligen en massa filer med iso i namnet, och ska datorn gå igenom alla dem tar det en stund. (Kommandot nedan är INTE farligt på något vis).

Gör så här: skriv file $(locate .iso) i en terminal. du bör få en rad typ: /home/mekapelsin/Desktop/Adm0200_3_3.iso: ISO 9660 CD-ROM filesystem data UDF filesystem data (unknown version, id 'NSR0
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 10 gånger.
KanineN

Inlägg av KanineN »

Det här får jag fram

Usage: file [-bcikLhnNrsvz0] [-f namefile] [-F separator] [-m magicfiles] file...
      file -C -m magicfiles
Try `file --help' for more information.

Sen när jag skrev med stor bokstav i början

/home/pedro/blandad:        ERROR: cannot open `/home/pedro/blandad' (No such file or directory)
musik/400:                  ERROR: cannot open `musik/400' (No such file or directory)
partyhitzen/Partymusik.iso: ERROR: cannot open `partyhitzen/Partymusik.iso' (No such file or directory)

sen när jag flyttade den till skrivbordet;

Usage: file [-bcikLhnNrsvz0] [-f namefile] [-F separator] [-m magicfiles] file...
      file -C -m magicfiles
Try `file --help' for more information.
Senast redigerad av 1 KanineN, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

KanineN skrev: /home/pedro/blandad:        ERROR: cannot open `/home/pedro/blandad' (No such file or directory)
musik/400:                  ERROR: cannot open `musik/400' (No such file or directory)
partyhitzen/Partymusik.iso: ERROR: cannot open `partyhitzen/Partymusik.iso' (No such file or directory)
:D glömde att du kunde ha konstiga tecken i filen och katalogera :P

Gör  så här istället: börja med en terminal skriv file /home/pedro/bland tryck sedan på tabb-knappen ett par gånger, den kommer fylla i resten av texten tills den hittar flera val och inte vet vilket tecken den ska fylla ut, då får du hjälpa till med en bokstav och sedan kan du använda tabb igen.

Men hur går det omdu försöker öppna isofilen med arkivhanteraren som jag nämnde tidigare?
KanineN

Inlägg av KanineN »

/home/pedro/Desktop/Partymusik.iso: RAR archive data, v1d, os: Win32

Är det där jag har felet?? Att man måste ha windows??
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Snarare verkar det som någon döpt en rar-fil som iso, prova att installera paketen rar och unrar i synaptic, och sedan öppna den i arkivhanteraren (högerklicka på filen, välj "öppna med arkivhanteraren")
KanineN

Inlägg av KanineN »

unrar installerade jag men jag när jag sökte efter rar fick jag upp jättemånga. Någonting som jag kan begränsa det med??

EDIT: hittade det. Ska kolla om det fungerar nu! Det funkade!! Tack så mycket alla som har hjälpt mig.

Någon som kan göra tråden löst??
Senast redigerad av 1 KanineN, redigerad totalt 10 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"