Jag tänkte installera ATI propertiära drivrutiner, kan det vara farligt?

jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Jag tänkte installera ATI propertiära drivrutiner, kan det vara farligt?

Inlägg av jansson »

Hej. Jag har problem med compiz. När jag kör det (med AIGLX) så låser sig hela systemet några ggr per dag. Så jag testade att slå på dom propertiära: System -> Administartion -> Hanterare för propertiära drivrutiner och klicka i ATI grafik...

Men då fungerade det inte alls.

Så såg jag att på ATI.com finns det en drivrutin för mitt kort(x600) som är släpt för bara någon vecka sedan.
Är det någon som vet om det är samma som installeras med Administartion -> Hanterare för propertiära drivrutiner eller om det här är en nyare version, och i så fall...

Det står en massa dryga saker i installeringsinstruktionerna på ati.com, typ en massa program som ska vara installerade osv. Men jag har ingen aning om vad de är för program och hur jag kollar om dom är installerade osv.

Kan det vara så att det bara är och testa och se vad som händer eller finns det risk för att typ x inte startar lr nått sånt efter det? För jag har inga direkta terminalkunskaper så jag orkar inte hålla på med det i en vecka.
Senast redigerad av 1 jansson, redigerad totalt 2 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Jag tänkte installera ATI propertiära drivrutiner, kan det vara farligt?

Inlägg av TicToc »

jansson skrev: ... Så jag testade att slå på dom propertiära: System -> Administartion -> Hanterare för propertiära drivrutiner och klicka i ATI grafik...

Men då fungerade det inte alls.
Om du skall använda dig av de gamla drivrutinerna i "Hanterare för propertiära drivrutiner" måste du installera xserver-xgl för att compiz skall fungera. Själv kör jag de gamla drivrutinerna då jag tycker att de funkar bäst för mig och mitt kort. (x1600)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"