NX rättigheter [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bobba
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

NX rättigheter [LÖST]

Inlägg av bobba »

Tja, har fått igång NXfree på min ena burk som jag använder som filserver. Men jag har ett problem bara  ??? måste ändra grub, eftersom att det inte är rätt inställt. Så om datorn skulle av nån anledning starta om så kommer den inte längre en till grub menyn. Jag vill alltså få rättigheter så att jag kan ändra filer som tex grubs menu.lst, jag vet inte om det är NX som är problemet men jag provar att skriva här iaf. :P MVH bobba
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 10 gånger.
BildBildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: NX rättigheter

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

bobba skrev: Tja, har fått igång NXfree på min ena burk som jag använder som filserver. Men jag har ett problem bara  ??? måste ändra grub, eftersom att det inte är rätt inställt. Så om datorn skulle av nån anledning starta om så kommer den inte längre en till grub menyn. Jag vill alltså få rättigheter så att jag kan ändra filer som tex grubs menu.lst, jag vet inte om det är NX som är problemet men jag provar att skriva här iaf. :P MVH bobba
FreeNX skaunder inga omständigheter ändra på grub. Aldrig.

Vilket fel får du när du bootar efter grub? Du kan i grub ändra kommandona genom att trycka på 'e' istället för att trycka på enter, fast ändringarna gäller bara för just den booten.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
bobba

Inlägg av bobba »

jo precis så jag gjort innan hade läste det i en annan tråd där du hade skrivit. grub pekar på fel hårddisk (hd4,0 ist för hd0,0) och efter att läst ditt inlägg så satt jag och tänkte ett tag osso komma jag på att jag borde kunna göra det över ssh ist :P och det funka :D
Bara loggain:

Kod: Markera allt

sudo nano /boot/grub/menu.lst
ändra lite, spara, klar! :D fan va lätt det kan vara ibland :D

men om man sitter och kör via nx och kommer på att jag vill installera ett program måste man då oxå göra det via ssh lr finns det nått grafiskt alternativ lr direkt i terminalen vi nx?
BildBildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

bobba skrev: men om man sitter och kör via nx och kommer på att jag vill installera ett program måste man då oxå göra det via ssh lr finns det nått grafiskt alternativ lr direkt i terminalen vi nx?
Kör du nx så har du ju hela den grafiska miljön framför dig och kan starta synaptic på en gång, precis som om du satt lokalt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
bobba

Inlägg av bobba »

okej då har jag ett till probelm då :P jag har inte tillgång till synaptic
jag kan starta update manager men när jag ska bekräfta med lösen ord får jag felmeddelandet:

Kod: Markera allt

Failed to run /usr/sbin/synaptic '--hide-main-window' '--non-interactive' '--parent-window-id' '27262979' '--update-at-startup' as user root.

The underlying authorization mechanism (sudo) does not allow you to run this program. Contact the system administrator.
kan man logain med kontot man skapade under installationen av ubuntu igenom nx efter som att jag har ju skapat ett nytt konto som jag använder när jag logar in genom nx.
BildBildBild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

lägg till den ny användaren i gruppen "adm" annars får du inte använda kommandot "sudo"
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

bobba skrev: kan man logain med kontot man skapade under installationen av ubuntu igenom nx efter som att jag har ju skapat ett nytt konto som jag använder när jag logar in genom nx.
Ja, det går alldeles utmärkt. Du kan ansluta som vilken användare som helst.
bobba

Inlägg av bobba »

tack för hjälp allihopa :D har nu fått allt att funka som jag tänkt mig. ;D
BildBildBild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"