Mac eller PC, Ubuntu eller Leopard??

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
L-C

Mac eller PC, Ubuntu eller Leopard??

Inlägg av L-C »

Har precis börjat på ett nytt jobb och ska därför få en laptop inhandlad. Eftersom jag kan välja fritt så står jag nu och stampar. Har kört ubuntu ett år på hem pc'n och gillar det skarpt. Men ska man slå till på en Mac trots allt? Kommer mest programmera och köra en del specialprogram som jag kan installera i båda OS'n...

Har jättesvårt att bestämma mig och undrar därför. Går det att installera Ubuntu på en Mac om jag skulle ångra mig? Går det att köra båda OS paralellt, med tex grub som starthanterare? Vad tycker ni?

/P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Mac eller PC, Ubuntu eller Leopard??

Inlägg av Hund »

Emil.s kör Ubuntu på sin Macdator.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Så det går alltså lägga in ubuntu tillsammans med leopard på en mac och ha grub som starthanterare eller?

P
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Som sagt, triple-bootar Ubuntu, OS X Leopard och XP på min MacBook. Starthanteraren heter "rEFIt", och du lär installera bootcamp för att emulera BIOS och MBR (finns med i Leopard).
Det fixar du på under 5 min. :)

Har du pengarna så ska du absolut satsa på en Mac, även om man inte gillar OS X (vilket jag har svårt att tro), så är hårdvaran riktigt grymm!

rEFIt:
http://refit.sourceforge.net/screen.html
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Emil.s skrev: Som sagt, triple-bootar Ubuntu, OS X Leopard och XP på min MacBook. Starthanteraren heter "rEFIt", och du lär installera bootcamp för att emulera BIOS och MBR (finns med i Leopard).
Det fixar du på under 5 min. :)

Har du pengarna så ska du absolut satsa på en Mac, även om man inte gillar OS X (vilket jag har svårt att tro), så är hårdvaran riktigt grymm!

rEFIt:
http://refit.sourceforge.net/screen.html
Kan inte göra annat än att hålla med Emil. Kan man välja mellan en Macbook/Generisk PC-laptop så väljer man Macbooken... Hårdvaran är bra, OSX är bra, och man kan boota upp ytterligare valfria operativsystem... You ain't got no choice, bwoy!  ;D
Användarvisningsbild
L-C

Inlägg av L-C »

Okej, var nästan det jag misstänkte! Har ju aldrig använt Mac men är van linuxanvändare så antagligen kommer jag väl bli frälst av Leopard ganska så snart....

tackar för tipsen... det blir en Mac
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Mac äger :D
Försöker själv få igång mitt Apple-tangentbord..
Men som sagt: Självklart kör man Dualbootat: OS X + Gutsy Gibbon
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag frågade i nån annan tråd ang. ATI-drivisarna & Compiz på Macarna & huruvuda det var strul - men fick nada svar... Så hur är det med den saken? Funderar ju på att shoppa den nya iMac'en - för den e så snygg, hehe...
jkrx

Inlägg av jkrx »

ska väl inte vara något problem med compiz... vad jag vet iaf
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

farmfield skrev: Jag frågade i nån annan tråd ang. ATI-drivisarna & Compiz på Macarna & huruvuda det var strul - men fick nada svar... Så hur är det med den saken? Funderar ju på att shoppa den nya iMac'en - för den e så snygg, hehe...
Inga problem med nya ATI drivrutinen och mitt Radeon X1600. Nya macarna (3e generationen) har Nvidia kort, så det bör väl inte heller strula.
Annars är det intelkort som gäller.
Och då är det ju aldrig några problem. :)
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Emil.s skrev: även om man inte gillar OS X (vilket jag har svårt att tro)
Önskar verkligen att Apple kunde licensiera hela OSX under Apple Public Source License, förstår inte varför de inte går hela vägen utan bara släpper darwin under en fri licens. *dreglar över tanken*
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
lord

Inlägg av lord »

Tillhör dom som över huvud taget inte gillar mac. Men man vet inte förän man har testat, så mitt råd är att om du har pengar, köpa en mac, och testa osx. Om det inte klickar, kan du utan problem dualboota med ubuntu. För även om osx inte är min grej, vet jag mycket väl att mac har bra hårdvara.

Och en sak till. Som jag uppfattat behövs inte bootcamp för att det ska gå att köra operativ som windows eller ubuntu på en mac. BIOS emulering är en av den grej de har istället för BIOS features. Men bootcamp underlättar en hel det (om jag fattat det rätt).
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

lord skrev: Tillhör dom som över huvud taget inte gillar mac. Men man vet inte förän man har testat, så mitt råd är att om du har pengar, köpa en mac, och testa osx. Om det inte klickar, kan du utan problem dualboota med ubuntu. För även om osx inte är min grej, vet jag mycket väl att mac har bra hårdvara.

Och en sak till. Som jag uppfattat behövs inte bootcamp för att det ska gå att köra operativ som windows eller ubuntu på en mac. BIOS emulering är en av den grej de har istället för BIOS features. Men bootcamp underlättar en hel det (om jag fattat det rätt).
Ska du köra Windews (XP) behövs det. Men som sagt. Det underlättar oavsett OS.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"