Inget surround ljud!
Inget surround ljud!
Jag har ett 5.1 ljud system (Cambridge Soundworks) men Ubuntu spelar inte upp surround ljudet! Faktum är att jag bara får ljud ur fronthögtalarna och subben, inte de 2 bakre... Detta gäller både i filmer och med mp3 musik. Finns det ngn inställning som jag inte hittat som kan lösa mitt problem?
- Konservburk
SV: Inget surround ljud!
Fungerar det med speaker-test?
Kod: Markera allt
speaker-test -Dplug:surround51 -c6 -twav -l1
Med ljud testet låter det bara ur det främre högtalarna...

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Skriv alsamixer i terminalen och kolla hur inställningarna ser ut. Jag var tvungen att ändra litet där för att få igång surround.
När jag kör:
"speaker-test -Dplug:surround51 -c6 -twav -l1" så funkar allt perfekt men inte när man kör filmer...Konstigt? Även Alsamixer ser ok ut.
"speaker-test -Dplug:surround51 -c6 -twav -l1" så funkar allt perfekt men inte när man kör filmer...Konstigt? Även Alsamixer ser ok ut.
- Konservburk
Det är för att du här säger åt speaker-test att använda alsa-devicen "surround51"Samber skrev: När jag kör:
med 6 ljudkanaler istället för den vanliga med 2. Du vill tala om för mplayer/vlc eller
vad du nu spelar upp film med att även det programmet ska använda surround51
och 6 kanaler.
Okey jag ska prova att gå in på inställningar i VLC och Mplayer och se om det ordnar sig!
- Konservburk
I mplayer tror jag det räcker att sätta antalet kanaler till 6:Samber skrev: Okey jag ska prova att gå in på inställningar i VLC och Mplayer och se om det ordnar sig!
mplayer -channels 6 din_film.mkv
mplayer -channels 6 -ao alsa:device=plug=surround51 din_film.mkv
channels=6
ao=alsa:device=plug=surround51