Ny till ubuntu (banta ubuntu?)

decar

Inlägg av decar »

Hej!
Har nu börjat lite smått med linux och tycker ubuntu verkar fint :)

Har en Amd opteron 165 processor. Ska jag då köra 64versionen eller är det bättre med 32versionen när det gäller drivrutiner osv?

Sen undrar jag om man kan få en så liten installation som möjligt. Vill nämligen inte ha alla program som följer med ubuntu. Kanske ni kan komma med förslag på program också?
Program jag behöver: Musikspelare[gärna som foobar2000], Filmspelare[gärna som Vlc], Ircklient[xchat är nog bra?], Msnklient, Firefox, Thunderbird och Openoffice.

Tack på förhand
Dennis
Okänd

Inlägg av Okänd »

Själv försökte jag ta bort program som jag inte ville ha efter installationen, typ mailprogrammet evolution, men det gick inte (utan att ta bort annat viktigt). Så jag undrar det samma?

Jag kör själv 64bit och jag har inte haft några problem hittills. Har däremot inte installerat 3d för grafikkort än men det borde inte vara några problem tycker jag. (Har inte heller installerat min webkamera och skanner än kanske jag ska tillägga.)

Program som följer med ubuntus grundinstallation:
Firefox 1.0.7
GAIM internet messenger (stöd för msn men utan video)
Xchat (vet inte om den är bra för har inte provat)
OpenOffice

Program som går att installera direkt från Ubuntu (synaptic: system/Administration/Synaptic. Du behöver lägga till stöd för multivers och univers först):
Thunderbird 1.0.7
aMSN (MSN-client med video. Men du måste nog fixa drivrutin till kameran först?)
Vlc

Programversioner du måste installera själv (om du inte vill vänta till nästa släpp av ubuntu dvs):
Firefox 1.5
Thunderbird 1.5

Och vad gäller mp3-spelare. Vill du endast ha med spellista som i foobar?
decar

Inlägg av decar »

När jag läst div saker så står det ofta tex "Only on 32". Verkar vara lite skillnad mellan dem.

Jag använde foobar i windows så vill ha någon som är lik den. Lätt, simpel och lätt att söka i.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="decar"]När jag läst div saker så står det ofta tex "Only on 32". Verkar vara lite skillnad mellan dem.

Jag använde foobar i windows så vill ha någon som är lik den. Lätt, simpel och lätt att söka i.[/quote]
Är inget jag stött på men kolla skillnaderna o se om det är saker du kan vara utan. Och borde vara så att de funktionerna är på gång i 64bit versionen tycker jag. Hör med de som gör programmet.

Firefox går ju att köra i 32 bit i ubuntu 64bit med lite extra paket. Kanske det går med fler program?

Rhythembox följer med när du installerar Ubuntu. Kanske det är något du skulle tycka om?
http://www.gnome.org/projects/rhythmbox ... shots.html
Fast den fungerar med databas. Du kan för tilllagda låtar dela upp dom på artist, spelantal, betyg mm. Öppnar du en låt som inte finns med i databasen läggs den till och finns alltså där sen också. Om det inte är funktioner för dej så finns det flera andra enkla spelare. Tex:

Eina
http://www.cuarentaydos.com/proyectos/eina#shots

Siren
http://jodrell.net/projects/siren

Muine
http://muine-player.org/wiki/Image:Jorn ... enshot.png

En parantes är att för att kunna spela "begränsade" format såsom mp3 måste du ofta ha lagt till stöd för det. Men enkelt att göra.
Jens

Inlägg av Jens »

Om du vill ha en lätt,simpel och lätt att söka i spelare så rekomenderar jag XMMS.
Visserligen är den en klon av winamp men matchar ändå det som du beskrev att du ville ha, men vet dock inte om den är så lik foobar.
Bild
decar

Inlägg av decar »

Aa i för sig.. tar nog 64bitars verionen och föröker ännumer..
Angående XMMS så gillar jag inte winamp ;) så det blir nog rythmboxen :)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="decar"]Har en Amd opteron 165 processor. Ska jag då köra 64versionen eller är det bättre med 32versionen när det gäller drivrutiner osv?[/quote]
Har hört att det finns folk som har installerat 64-bitars, som sedan har fått installera 32-bitars versionen eftersom att de inte fick flash och dylikt att fungera, men jag har dock inga egna erfarenheter.

[quote="decar"]Sen undrar jag om man kan få en så liten installation som möjligt. Vill nämligen inte ha alla program som följer med ubuntu. Kanske ni kan komma med förslag på program också?
Program jag behöver: Musikspelare[gärna som foobar2000], Filmspelare[gärna som Vlc], Ircklient[xchat är nog bra?], Msnklient, Firefox, Thunderbird och Openoffice.[/quote]
Det borde fungera att göra en server-installation och sedan installera de paket du vill ha, men detta har jag heller ingen erfarenhet av eftersom att jag var fullt nöjd med det som följde med. :D

Hade jag suttit med din dator och dina kunskaper (det lät som att du var ganska ny på linux) så tror jag att jag hade valt att göra en helt vanlig 32-bitars installation eftersom att det är lättast och förmodligen kommer att ge minst strul. Men det gör jag inte, så det är helt upp till dig. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Flash ska inte vara några problem att få igång så länge man kör Firefox i 32bit. Se guiden FirefoxAMD64FlashJava
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="JohanUpp"]Flash ska inte vara några problem att få igång så länge man kör Firefox i 32bit. Se guiden FirefoxAMD64FlashJava[/quote]
Så även om man kör 64-bitars ubuntu så kan man installera 32-bitars paket och köra dem i 32-bitars läge?

Jag hade för mig att det inte fungerade...

Ok läste guiden... (början :P)

Så om man kör:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ia32-libs ia32-libs-gtk linux32
så kommer man att kunna köra vilka 32-bitars paket man vill i 64-bitars ubuntu?

Ifall det är så, så finns det ju ingen anledning att köra 32-bitars ubuntu på en 64-bitars processor. :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ingen aning. Det enda jag vet är att det fungerar bra på Firefox. Jag läste guiden som sagt.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="decar"]Jag använde foobar i windows så vill ha någon som är lik den. Lätt, simpel och lätt att söka i.[/quote]
Själv använder jag fortfarande foobar även fast jag kör Ubuntu. Fungerar nästan prickfritt under wine. Rekommenderas.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"