FreeNX skaunder inga omständigheter ändra på grub. Aldrig.bobba skrev: Tja, har fått igång NXfree på min ena burk som jag använder som filserver. Men jag har ett problem baramåste ändra grub, eftersom att det inte är rätt inställt. Så om datorn skulle av nån anledning starta om så kommer den inte längre en till grub menyn. Jag vill alltså få rättigheter så att jag kan ändra filer som tex grubs menu.lst, jag vet inte om det är NX som är problemet men jag provar att skriva här iaf.
MVH bobba
Kod: Markera allt
sudo nano /boot/grub/menu.lst
Kör du nx så har du ju hela den grafiska miljön framför dig och kan starta synaptic på en gång, precis som om du satt lokalt.bobba skrev: men om man sitter och kör via nx och kommer på att jag vill installera ett program måste man då oxå göra det via ssh lr finns det nått grafiskt alternativ lr direkt i terminalen vi nx?
Kod: Markera allt
Failed to run /usr/sbin/synaptic '--hide-main-window' '--non-interactive' '--parent-window-id' '27262979' '--update-at-startup' as user root.
The underlying authorization mechanism (sudo) does not allow you to run this program. Contact the system administrator.
Ja, det går alldeles utmärkt. Du kan ansluta som vilken användare som helst.bobba skrev: kan man logain med kontot man skapade under installationen av ubuntu igenom nx efter som att jag har ju skapat ett nytt konto som jag använder när jag logar in genom nx.