Linux Distar, hjälp!
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
SV: Linux Distar, hjälp!
opensuse har (nyligen?) kommit ut med en live version som jag tänkt testa: http://software.opensuse.org/
Jag får tyvärr känslan att Novell inte bara för gott med sig - men de står bakom mono project och det tycker jag känns bra för framtiden så jag är lite kluven...
Är det svårt att lära sig någon annan pakethanterare än synaptic/apt-get? Är det några skillnader?
/Per
Jag får tyvärr känslan att Novell inte bara för gott med sig - men de står bakom mono project och det tycker jag känns bra för framtiden så jag är lite kluven...
Är det svårt att lära sig någon annan pakethanterare än synaptic/apt-get? Är det några skillnader?
/Per
- per9000
- Kontakt:
hittade lite intro här:per9000 skrev: [...]
[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_package_formats
http://en.wikipedia.org/wiki/Package_manager
Ingen har hittills nämnt Red Hat - jag har fått för mig att RH klassas som ett stabilt företagsalternativ, men jag har aldrig lekt med RH.
Tydligen kom RH med RPM som pakethanterare, som även suse kör med.
/Per
Lite Ubuntu fanboy?Zinden skrev: 1. PCLinuxOS
Tar betalt för snabbare repo adressen som uppdateras först, dåligt med program generellt i repo.
2. Ubuntu (har vi ju testat!)
gutsy rockar.....
3. openSUSE
dem har betal länkar överallt, till och med under installationen. Hemsidan är ingen höjdare. Gamla program från grunden, jobbigt att få färskt system.
4. Fedora
Klarar inte av mycket från start, trådlöst nätverk kan man nästan glömma från start. Låser uppstarten om man har tex netgear trådlöst nätverkskort, klarar den inte av att starta den så fastnar den istället.
5. Sabayon
Grymt uppdaterad på alla program, men helsike svårt att bemästra. Svårt att förstå portage om man är ny.
6. Mint
har inte testat
7. Debian (Den tunga disten)
har inte testat
8. MEPIS
Ja, den vet inte hur man installerar grub. Den enda disten som lägger in grub totalt fel. installerade om 3 ggr utan att få igång skiten. För mycket saker från start med.
9. Mandriva
inte testat.gillar inte distarna med RPM pakethanterare.
10. Damn Small (litet live-disto, inte så mycket att installera.)
debian baserad. Räcker med ubuntu som debian baserad om man vill ha bra support
så ser det ut för mig![]()
1. PCLinuxOS
Har vad de flesta behöver i Repo de har även Gnome, XFCE, server och en massa remaster versioner. Bättre community i mitt tycke eän många andra distar.
2. Ubuntu (har vi ju testat!)
gutsy hade ett fint tema och mycket fina integrerade grejer, men många rapporter om grafikproblem vilket inte e speciellt nybörjarvänligt. Jag tycker dock att det e en bra dist.
3. openSUSE
dem har betal länkar överallt, till och med under installationen. Hemsidan är ingen höjdare. Gamla program från grunden, jobbigt att få färskt system. <--- håller helt med dig Zinden det värsta e SLED vilket var något av det sämsta jag testat.
4. Fedora
Mycket bra server distro dock inget för nybörjare.
5. Sabayon
Grymt uppdaterad på alla program, men helsike svårt att bemästra. Svårt att förstå portage om man är ny. <--- håller med
6. Mint
Ubuntu done right? Kanske...

7. Debian (Den tunga disten)
Tyngsta distron du kan installera, kan vara lite problematisk för nybörjare dock. I motsats till vad andra säger så e Debians installerare ganska lätt.. speciellt Netinstall skivan

8. MEPIS
Nu baserad på Debian o jag har personligen aldrig haft problem med den distron, Warren gör ett bra jobb.
9. Mandriva
Mandriva Powerpack 2008 är nog årets distro faktiskt väldigt användar vänligt. Deras control center slår dessutom ut i princip vilken dist som helst.
10. Damn Small (litet live-disto, inte så mycket att installera.)
Passar perfekt på äldre hårdvara.
11 Slackware (Old school disten)
Lägger till Slackware i fall du verkligen vill lära dig grunderna i Linux så ska du installera Slack o hoppa in under huven

12. CentOS
Mycket stabil distro som passar perfekt som server
13. ZenWalk
Lätt distro med XFCE, passar dig om du vill ha en snabb dist.
Kanske ska lägga till här att RedHat är de som utvecklade RPM först så det är väl lite självklart att de kör med det.per9000 skrev:hittade lite intro här:per9000 skrev: [...]
[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_package_formats
http://en.wikipedia.org/wiki/Package_manager
Ingen har hittills nämnt Red Hat - jag har fått för mig att RH klassas som ett stabilt företagsalternativ, men jag har aldrig lekt med RH.
Tydligen kom RH med RPM som pakethanterare, som även suse kör med.
/Per
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Efter lite sporadiskt plöjande känns Ubuntu som det självklara valet på den listan.johante skrev: Plöj igenom den här listan så har du lite att göra!
http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jep, det kan vara meckigt att ställa in men lätt att installera..Jag kör debian på en av mina maskiner och inlärningskurvan är förvånansvärt låg ..åtminstone efter att ha konverterat från KDE till Gnome..maths57 skrev: Att Debian är stabilt är det ingen som tvivlar på. Däremot brukar det vara tungt att installera och sedan också att ställa in. Man behöver mycket kunskap för att lyckas.
Låt mig säga så här: Om Ubuntu är en härlig [sätt in din favorit sportbilsmärke här] med ett par år nacken som kräver oljebyten och mekande så är Debian en [ Rolls-Royce, Bentley, Mercedes eller annan valfri Lyxbil] som bara rullar på. Vackert, pålitligt och ....lite tråkigt..
Helt riktigt! När allt bara rullar på börjar det bli lite trist.Ulsak skrev:Jep, det kan vara meckigt att ställa in men lätt att installera..Jag kör debian på en av mina maskiner och inlärningskurvan är förvånansvärt låg ..åtminstone efter att ha konverterat från KDE till Gnome..maths57 skrev: Att Debian är stabilt är det ingen som tvivlar på. Däremot brukar det vara tungt att installera och sedan också att ställa in. Man behöver mycket kunskap för att lyckas.
Låt mig säga så här: Om Ubuntu är en härlig [sätt in din favorit sportbilsmärke här] med ett par år nacken som kräver oljebyten och mekande så är Debian en [ Rolls-Royce, Bentley, Mercedes eller annan valfri Lyxbil] som bara rullar på. Vackert, pålitligt och ....lite tråkigt..

- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Då är det väl läge att gå över till Gentoo. Det verkar ju vara en riktig lekstuga. 

- per9000
- Kontakt:
Jag hoppas du är lite ironisk nu.BrigTSD skrev: Då är det väl läge att gå över till Gentoo. Det verkar ju vara en riktig lekstuga.![]()
Jag har visserligen bara testa att installera Ubuntu (+Xubuntu) utöver Gentoo - men Gentoo dog stenhårt i mitten av installationen och dödade allt den kunde se.
/Per
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Snackar du inte om sabayon nu?per9000 skrev:Jag hoppas du är lite ironisk nu.BrigTSD skrev: Då är det väl läge att gå över till Gentoo. Det verkar ju vara en riktig lekstuga.![]()
Jag har visserligen bara testa att installera Ubuntu (+Xubuntu) utöver Gentoo - men Gentoo dog stenhårt i mitten av installationen och dödade allt den kunde se.
/Per
Hade precis kört ett hårdisk-test och allt var fint och 100% fungerande, tryckte in sabayon och det dödande den ena disken och formaterade den andra (ja jag kollade noga vad den skulle formatera, men den struntade tydligen i vad det stod på listan jag fick godkänna en extra gång.)
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Gentoo är jag tvetydig till nuförtiden. Skall man testa en källkodsdistro så är det og Gentoo som gäller. Men i ärlighetens namn är det väldigt skönt att kunna slänga in ett nytt program på några sekunder, testa det, och lika snabbt ta bort det.
Abusus non tollit usum
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Sabayon är min hat distro! Den fattar inte ett dugg av vad jag säger!!
(Sorry Zinden...)
(Sorry Zinden...)
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
He he... Nja, jag menade inte att Gentoo var lätt. Som jag har förstått så har Gentoo lika många frihetsgrader som Slackware, men skillnaden är att Slackware profilierar sig som en allmoge-dist som inte byter ut system bara för att de är gamla, inte lagar något som inte är trasigt och inte stressar på uppdateringar bara för att "hänga med". Gentoo å andra sidan främjar alla former av pillande, trixande och experimenterande med motivet att ingen utveckling sker om man inte försöker.per9000 skrev:Jag hoppas du är lite ironisk nu.BrigTSD skrev: Då är det väl läge att gå över till Gentoo. Det verkar ju vara en riktig lekstuga.![]()
/Per
Det är också då man inte lär sig något...Kerath skrev:Helt riktigt! När allt bara rullar på börjar det bli lite trist.Ulsak skrev:Jep, det kan vara meckigt att ställa in men lätt att installera..Jag kör debian på en av mina maskiner och inlärningskurvan är förvånansvärt låg ..åtminstone efter att ha konverterat från KDE till Gnome..maths57 skrev: Att Debian är stabilt är det ingen som tvivlar på. Däremot brukar det vara tungt att installera och sedan också att ställa in. Man behöver mycket kunskap för att lyckas.
![]()
Okay för att jag kommer hit mycket när det strular, men nu kan jag mycket, testar det och får det att funka.
Vi kommunicerar bra Gutsy och jag.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ha ha, Jag har provat Debian ett tag men min fru ställde ett ultimatum:Debian ska bort och ersättas av Gutsy eller Windoze ..
- fonsterbage 2.0
Ibland kostar det på att försvara "fyra nyanser av brunt". Det svider och öronen blir både röda och långa när jag försökt ubuntisera våra hemdatorer.
PClinuxos är tydligen det mest användarvänliga. Om man får tro min lilla testgrupp bestående av döttrar och sambo (dom är rätt trötta på mina "försök"). I vart fall tycks kde föredras före gnome.
För egen del testar jag just nu Mandriva 2008 på laptopen.
Vad ska man säga? När det gäller användarvänlighet då det gäller inställningspillet har nog ett nytt golv lagts. Kommer kde4 integreras på ett bra sätt får övriga distar tävla om andraplatsen.
Att sedan hela ryska skolväsendet kommer mandriviseras på ett par år borgar för en fortsatt stark utveckling. För Linux i allmänhet och Mandriva i synnerhet.
När många ryssar (och för all del kineser) slutar att lägga krut på piratkopiering av ms-relaterade produkter och i stället mer aktivt deltar i utvecklandet av öppen programvara kommer det hända grejer.
Delvis är det redan så. Även inom EU för övrigt, där jag uppfattar det som att sydeuropa i dag är betydligt mer ms-kritiska än vi här i norr är.
Det går framåt med bra fart nu. Att ubuntu, mandriva, suse, pclinuxos och kanske ett par till "tävlar" om användarvänligheten bådar gott.
PClinuxos är tydligen det mest användarvänliga. Om man får tro min lilla testgrupp bestående av döttrar och sambo (dom är rätt trötta på mina "försök"). I vart fall tycks kde föredras före gnome.
För egen del testar jag just nu Mandriva 2008 på laptopen.
Vad ska man säga? När det gäller användarvänlighet då det gäller inställningspillet har nog ett nytt golv lagts. Kommer kde4 integreras på ett bra sätt får övriga distar tävla om andraplatsen.
Att sedan hela ryska skolväsendet kommer mandriviseras på ett par år borgar för en fortsatt stark utveckling. För Linux i allmänhet och Mandriva i synnerhet.
När många ryssar (och för all del kineser) slutar att lägga krut på piratkopiering av ms-relaterade produkter och i stället mer aktivt deltar i utvecklandet av öppen programvara kommer det hända grejer.
Delvis är det redan så. Även inom EU för övrigt, där jag uppfattar det som att sydeuropa i dag är betydligt mer ms-kritiska än vi här i norr är.
Det går framåt med bra fart nu. Att ubuntu, mandriva, suse, pclinuxos och kanske ett par till "tävlar" om användarvänligheten bådar gott.

- TForsman
- Kontakt:
Finns idag bara 2 distar som kör med "rullande uppdateringar". Där man kan få nya program i disten utan att uppgradera en version.
Foresight Linux & PCLinuxOs. Dem kör rulllande uppdateringar.
Aldrig tråkigt att sitta med ett sånt system.
Aldrig tråkigt att sitta med ett sånt system.

- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Och Debian Sid. Och Gentoo. Och Arch. Och ...osv.Zinden skrev: Finns idag bara 2 distar som kör med "rullande uppdateringar". Där man kan få nya program i disten utan att uppgradera en version.
Aldrig tråkigt att sitta med ett sånt system.![]()
Om jag inte är helt ute och cycklar
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Yepp, arch kör med rullande uppdateringar. Dessutom kan man rösta på vilka paket man vill de skall arbeta på.
Abusus non tollit usum
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har smaskat in OpenSUSE som en VM under VirtualBox och den ser kanon ut så sett... Betal-länkar & sånt har jag inte kollat nåt efter men sånt e lite surt i så fall... Jag gillar iaf. deras start-meny (även om åsikterna går ordentligt isär om den när man läser om Suse)...per9000 skrev: opensuse har (nyligen?) kommit ut med en live version som jag tänkt testa: http://software.opensuse.org/
/Per
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<