Ingen internet-åtkomst, använder WEP-Key...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kalle

Inlägg av kalle »

Halloj alla glada!!!

Jag har ett fantastiskt irriterande problem, då jag är hemma får jag inte någon internet åtkomst, använder WEP-Key som sagt. Jag vet att det inte är något fel på hårdvaran i burken, kan komma åt internet i skolan.

Den enda skilnaden mellan skolan och hemmet som jag kommit fram till e att jag använder WEP-Key hemma och skolan använder ett inloggnings-sytem med "user", "pass" och "MAC-adress".

Har nyligen kollat på min router-leverantörs support och sett att de inte supportar linux. Jag tycker inte att bara för att de inte supportar linux ska det inte vara omöjligt att använda diverse linux distar tillsammans med routern. Har en burk med redhat 8.0 (trådbundet) det fungerar.

Kan även tillägga att det inte heller går att använda trådbunden internet åtkomst på ubuntu-burken. En kamrat har en exakt likadan ubuntu-burk, han får internet hemma hos sig men han använder inte WEP-Key.

Någon som har en idé förutom att kasta skit-routern ett antal gånger i väggen....

/ Kalle
Macchi

Inlägg av Macchi »

Kan du ge oss lite mer information om problemet?
Visa oss resultatet av ifconfig i ett terminal fönster samt din fil /etc/netwok/interfaces (DOCK PUBLICERA INTE WEP-LÖSENORDET som visas där i klartext!)

WEP anslutning ska inte vara något större problem för Ubuntu dock ibland kan det vara problem med svenska bokstäver i ssid eller lösenordet.

Det trådlösa nätverkskortet är troligtvis inte problem om du säger att datorn ansluter till nätverket någon annastans.

Om kabelanslutning inte fungerar så har du något konfigurationsfel antigen på din dator (laptop?) eller på din router, eller i värsta fall på båda. Det händer till och med att kablar går sönder ...

Hör av dig
/M
kalle

Inlägg av kalle »

Ok... här e det jag fick tag på

ifconfig:

eth1 Link encap:Ethernet HWaddr **:**:**:**:**:**
inet6 addr: fe80::212:f0ff:fee5:84be/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:1175 errors:522 dropped:543 overruns:0 frame:0
TX packets:76 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:18864 (18.4 KiB)
Interrupt:233 Base address:0x8000 Memory:d0400000-d0400fff

interfaces:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

iface eth1 inet dhcp
wireless-essid Demolition
wireless-key *************

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

auto eth1

Hoppas att det var detta du ville se, jag har inte så stor koll eftersom att jag nyss börjat använda ubuntu.
Jag kollade vad för paket som skickas till och från min burk(laptop) och routern/nat-boxen, det ända jag såg var broadcast dhcp-discovery från min burk, inget svar från routern/nat-boxen. Men jag vet inte hur mycket man ska lite på det eftersom mitt nätverkskort inte riktigt vill fungera bra i promiscuous-mod.

Efter lite meckande fick jag igång den trådbundan kommunikationen med routren/nat-boxen. Men det trådlösa e fortfarande elakt mot mig.

/ Kalle
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej igen Kalle,

Bra att du åtminstone har fått kabelanslutningen att fungera, det är en bra början.

Fick du det att fungera med statiska IP adresser (som man matar in för hand)?
I din ifconfig ser man ingen IP-adress, broadcast-adress och netmask. Det kan vara tecken på att dhcp-servern på din router kanske inte är aktiverad eftersom din /etc/network/interfaces för eth0 (nätverkskortet- kabel)

För att få det trådlösa nätverket att fungera är det bra att kontrollera några saker både i datorn och i den trådlösaroutern:

I datorn:
System->Administration->Nätverk mm med inställningar.
Har det trådlösa grämssnittet fungerat tidigare med Ubuntu? Jag tror att du sa att det är okej.
Försök att "pinga" från ett terminalfönster i datorn, till exempel:

Kod: Markera allt

ping -c 3 192.168.0.1

ping -c 3 kth.se
OBS det är bra att använda tillval "-c 2 eller 3" vid ping för att inte skapa onödig trafik

I den trådlösaroutern:
DHCP ska vara aktiverad. ( Det är mer praktiskt så)
ssid och WEP lösenord ska vara förstås korrekta, med rätt längd och antigen ASCII eller hexadecimalt.
Dubbelkolla att det är ätt nyckel. Svenska tecken kan orsaka problem.
Blockerar routern vissa Media Access Control (MAC) -adresser?
Kontrollera också inställningarna mot internetsidan med IP-address, DNS och gateway.
Kanalerna kan störa kommunikationen, i praktiken kan man använda bara kanal 1, 6 och 11 i äldre utrustning.
Klassiskt - har du den senaste versionen av programvaran på routern? Dock var noggrant med kompatibiliteten mellan versionerna i maskinvaran och programvaran!

Nu hinner jag inte mer för den här gången, jag måste gå och leka med min son...
/M
kalle

Inlägg av kalle »

Halloj igen

Routern updaterade jag igår och det var i samma veva som jag fick det trådbundna att fungera, men jag tror snarare att det var en inställnings kombination som jag gjorde som fixade allt, har ju helatiden fungerat på en annan dator som jag installerade redhat 8.0 på bara föra att rädda en disk och prova lite grann.

DHCP är påslaget både i routern och i datorn, jag ställde in statisk ip på en nätverks-skrivare igår och det är bara den som strår i den tabellen. Sen har jag inte sett något i MAC-filter tabellen om att min MAC-address skulle vara blockerad. Jag kan använda det trådlösa nätverkskortet i det där fantastiska operativsystemet som har en MYCKET soffistikerad slump-fels-generator, vilket brukar resultera i "Blue screens" och diverse andra "roliga" fel.

Har kollat att jag inte blir störd på kanalen, tyckte att det gick trögt så jag gjorden en

sudo iwlist eth1 scan
Mycket riktigt så var den en granne som låg på samma kanal så det e fixat sedan ett tag nu.

WEP-keyn är korrekt och jag har provat med både ASCII och hex. Inga svenska tecken.

Jag använder DHCP mot min internet-leverantör så det ska ju inte vara något problem.

Jag har märkt att jag inte får något svar på mina boradcastade DHCP-discovery paket. Och detta gör att jag inte får någon ip-address, det är därför som den inte står någon ip osv. i ifconfigen. Routern totalt ignorerar mig när jag kör Ubuntu trådlöst.

Tack vare att jag inte får någon ip-address så kan jag inte pinga, eller snarare jag får ett lite tråkigt medelande
Network unreachable
/ kalle
boje

Inlägg av boje »

Vet inte om jag ska starta en ny tråd eller hänga på denna. Jag har samma problem. Har följt alla möjliga guider om WLAN och WPA för ubuntu. Men jag får det inte att fungera. Jag börjar tröttna nu. Bör kanske tillägga att jag inte är bra på Linux. Så jag gör enbart det som står i en guide. Nått mer vet jag ju inte. Kommer det någon version av Ubunto med stöd för WLAN med WPA-PSK inbyggt? Så fall köper jag det direkt. Operativet är klockrent annars.

mvh Patrik
Macchi

Inlägg av Macchi »

Har du provat med statiska IP-adresser vid den trådlösa anslutningen?
Kom ihåg att manuellt ange ipadress, nätmask för din LAN, gateay (routerns address på LAN) samt två DNS servrar.

Det finns en risk att modulen (drivrutiner) för ditt nätverkskort kan vara kopplade till problemet.
/M
morisal

Inlägg av morisal »

Hej Ubuntu entusiaster

Ubuntu installation men internet fungerar ej.

Jag har installerat ubuntu 5.10 på en disk med Windows XP. Inst lyckades (med Grub meny) men får internet ej fungera (page not found). Om jag installerar ubuntu ensam på disken fungerar allt och frågan om uppgradering till 6.10 och lyckas. Så har jag nu 2 diskar på datorn men jag vill ha en för båda två med fungerande internet. Kan jag få det fungera.
Klockan+datum fungerar riktigt.
Datorn Hp pavilion w5595 AMD athlon 64 3800 , 1024 MB RAM HD 80 GB Sata winows XP+ 80 Gb IDE ubuntu.
Bredband anslutning trådbunden, nätverkkort integrerat. Utan internet kan jag inte uppgradera.
Försökt installera XP på annan IDE disk men samma problem om det var SATA problemet.
TACK

MVH
Morisal
MVH
morisal
Okänd

Inlägg av Okänd »

morisal: Det är nog bättre att du startar en ny tråd. Då ser fler den och du får fler svar snabbare och snabbare.

Med bra rubrik och lite mer ingående beskrivning om din dator, installation och vilket typ av nätverk bör det bli bra svar.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"