Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Synpunkter på nuvarande forumsstruktur med sektionsuppdelningar

Inlägg av vulfgar »

Jag måste få fråga en sak: Ni som inte varit här länge nog för att vänja er vid den förra strukturen - upplever ni att utvecklingen är positiv eller negativ? Det är ju faktiskt inte en färdig struktur just nu, det är en stor förändringsprocess som påverkats hela tiden genom den här tråden.
Håller med, vill också ha lite feedback från fler nya medlemmar. Att dom som varit medlemmar ett tag vill ha det "som förr" är kanske ingen större överraskning.  ;)
Vad jag undrar är alltså, är det svårt att hitta var man ska posta? Verkar strukturen logisk eller ologisk? Gärna förslag vad som kan bli bättre, men framför allt feedback på hur forumsstrukturen upplevs.
Inget är ristat i sten och det kommer fler förändringar den närmaste tiden. Det finns väldigt många olika synpunkter på viljen typ av struktur som verkar enklast.  ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Forumet behandlar alla aspekter av Ubuntu / Kubunto /Xubuntu, det är ett enormt ämnesområde. Hur man ska kunna göra det möjligt att hitta rätt utan omfattande sektionsuppdelningar förstår jag inte. Alternativet är att använda sök-funktionen flitigt, men det kan man ju göra ovavsett antal undertavlor.

Jag tycker inte den nuvarande sturkturen är svår, men texten på huvudrubrikerna i de bruna fälten borde framhävas mer. Med den nuvarande layouten syns underrubrikerna tydligare än huvudrubrikerna. Kanske räcker det att göra stilstorleken större på huvudrubrikerna?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Varför inte göra en omröstning om hur lätt/svår dom tycker att forumets layout ser ut?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev: Varför inte göra en omröstning om hur lätt/svår dom tycker att forumets layout ser ut?
Jo, har funderat lite på det, mycket troligt att det blir en omröstning.
stv

Inlägg av stv »

Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller ej, men tycker den passar in halv-bra här :)

En funktion/knapp som gör att man kan navigera i dom trådarna man själv har gjort/skrivit i vore kanon, om man ska kompletera sitt svar eller så. Det är ganska jobbigt att behöva navigera till just den tråden, eller söka...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

stv skrev: Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller ej, men tycker den passar in halv-bra här :)

En funktion/knapp som gör att man kan navigera i dom trådarna man själv har gjort/skrivit i vore kanon, om man ska kompletera sitt svar eller så. Det är ganska jobbigt att behöva navigera till just den tråden, eller söka...
Två klick: "Profil" + "Visa senaste inläggen för denna person" ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

cattan skrev: Efter att ha använt Ubuntu-Kubuntu under 4 månader undrar jag hur länge man är "Nybörjare". Om jag ställer en fråga behöver jag troligtvis för all framtid att behöva svar på "Nybörjarnivå". Jag läser här flitigt för att lära mig men förstår sällan svaren till olika frågeställare eftersom min tekniska kunskapsnivå är för låg. Faktum är att jag ofta inte ens förstår frågan.  :-[

Skulle rubriken kunna ändras till "Nybörjare och tekniska idioter" (finns säkert en bättre term men ni förstår vad jag är ute efter). Kanske "Nybörjare och farmor"?  :-\
Onekligen är "nybörjare" ett gummibegrepp. Vi hade någon annan formulering tidigare, men den ansågs nedsättande tror jag, även om den inte var lika grov som "tekniska idioter". Dock bestämmer man i hög grad själv om man är nybörjare. När man börjat botanisera i de andra tavlorna bör man nog posta där -- även om man inte är något tekniskt underbarn.

Vi bör försöka skriva begripligt i alla tavlorna så vitt möjligt, men naturligtvis kan avancerade frågor behöva avancerade svar ibland.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
stv

Inlägg av stv »

upnorth skrev:
stv skrev: Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller ej, men tycker den passar in halv-bra här :)

Två klick: "Profil" + "Visa senaste inläggen för denna person" ;)
Tack, jag antog att det fanns, men hittade inte. :)
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

jag tycker faktiskt det ganska rörigt med så många forum avdelningar ni har nu. Ser inte riktigt vitsen med att 7.10 har ett eget forum.
EN sak jag har tänkt på är att man har en sida där alla trådar som handlar om ubuntu problem och tips (alltså inte Övrigt och eller Föreningen Ubuntu Sverige.)
Det skulle ge en mer total ögonblick.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

fedor skrev: jag tycker faktiskt det ganska rörigt med så många forum avdelningar ni har nu. Ser inte riktigt vitsen med att 7.10 har ett eget forum.
EN sak jag har tänkt på är att man har en sida där alla trådar som handlar om ubuntu problem och tips (alltså inte Övrigt och eller Föreningen Ubuntu Sverige.)
Det skulle ge en mer total ögonblick.
Jag tror det är för att somliga saker ändrar sig mellan olika versioner och därför inte blanda ihop hjälp som ska vara på ett sätt i en version och ett annat sätt på en annan version (iaf inte för mycket). Till exempel skulle det vara tråkigt om någon använder tips till hoary i gutsy som inte fungerar alls efter en sökning i forumet. :D

Fast vad vet jag...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag tror det är för att somliga saker ändrar sig mellan olika versioner och därför inte blanda ihop hjälp som ska vara på ett sätt i en version och ett annat sätt på en annan version (iaf inte för mycket). Till exempel skulle det vara tråkigt om någon använder tips till hoary i gutsy som inte fungerar alls efter en sökning i forumet. :D
Helt riktigt, det är därför vi har delat upp.  :)
Kubuntu-tavlan tillkom också eftersom en del kubuntu-användare inte trodde att dom var välkomna osv.
fedor

Inlägg av fedor »

vist är det skillnad mellan versionerna men då tycker jag att man bör påpeka vilken version man kör i  tråden istället.
Hur som helst så skulle det vara bra med en sida där man har en  överblick på alla de senaste trådarna. 
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

fedor skrev: vist är det skillnad mellan versionerna men då tycker jag att man bör påpeka vilken version man kör i  tråden istället.
Hur som helst så skulle det vara bra med en sida där man har en  överblick på alla de senaste trådarna. 
Problem nr 2 löses genom att klicka på länken Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök. som finns precis under huvudmenyn :)
fedor

Inlägg av fedor »

tack för tipset får duga så länge :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"