Jag har en server med Ubuntu 7.04 med två sambautdelningar på. Dessa kommer jag åt från två andra datorer med Ubuntu (en med 7.04 och en med 7.10) med hjälp av en serveranslutning.
Går det att istället få dessa utdelningar att automatiskt bli monterade i en katalog under t.ex. /media på de andra datorerna? Problemet är ju att servern inte alltid är igång, alltså kanske den inte är igång när "klienterna" startar och servern kanske stängs av medan "klienterna" fortfarande är igång.
Gör det något? Måste servern vara igång under monteringen? Vad händer om servern stängs av när en enhet är monterad? Är det smidigare att fixa detta om de är utdelade via sshfs eller nfs?
Om någon har några tips eller idéer så är ni mycket välkomna med dem.
Automatisk montering av nätverksenhet
Automatisk montering av nätverksenhet
Senast redigerad av 1 larsk, redigerad totalt 7 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Automatisk montering av nätverksenhet
Jag skulle i ditt fall överväga att installera autofs. Den kan montera och avmontera alt eftersom du använder monteringspunkterna. Den kan även konfigureras att avmontera efter en viss tids overksamhet. Det finns en bra howto i gentoos forum/wiki (kommen inte ihåg vilken).
Det finns dessutom en enkel översättning här på forumet som jag skrev under mitt gamla nick.
Det finns dessutom en enkel översättning här på forumet som jag skrev under mitt gamla nick.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Tack! autofs verkar vara vad jag söker, får ta och titta på det till helgen.
Jag antar att den översättning som du skrev här på forumet är följande: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... 14391.html
Jag antar att den översättning som du skrev här på forumet är följande: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... 14391.html
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det stämmer.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho