Intrångsförsök via ssh genom bruteforce

Jimbo

Intrångsförsök via ssh genom bruteforce

Inlägg av Jimbo »

Jag har haft en del intrångsförsök via ssh där den som har försökt komma in använt sig av en bruteforce-metod.
Den som har gjort attacken har helt enkelt försökt med en massa olika ínloggningsnamn samt försökt logga in med root kontot och en massa olika lösenord, självklart har jag stängt av så man inte kan logga in genom ssh via root.

Frågan är den, finns det något bra program/script för att blockera en ip-adresser som har gjort för många misslyckade inloggningsförsök?

Tack för alla svar på förhand.
/Jim
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Intrångsförsök via ssh genom bruteforce

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kolla in denyhosts eller fail2ban

Har du redan en egen brandvägg så rekommenderar jag den första så att den andra inte förstår dina brandväggsregler.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 8 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Det kan även vara en bra idé att byta port på ssh-servern för att hindra botar och annat otyg att bara scanna på port 22 och hitta din dator. Configfilen finns i /etc/ssh/sshd_config
Bild
Jimbo

Inlägg av Jimbo »

Mekaniserad Apelsin skrev: Kolla in denyhosts eller fail2ban
Tack för tipsen, har installerat denyhosts nu, verkar vara riktigt trevligt program.
Jarulf skrev: Det kan även vara en bra idé att byta port på ssh-servern för att hindra botar och annat otyg att bara scanna på port 22 och hitta din dator. Configfilen finns i /etc/ssh/sshd_config
Att man inte tänkte på det tidigare. Har bytt port nu så förhoppningvis minskar antalet intrångsförsök.

Problemet låg i att jag använder en riktigt gammal dator som server, och om någon hela tiden försöker brute-force:a den så segar det ner den något oerhört.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Jimbo skrev: Att man inte tänkte på det tidigare. Har bytt port nu så förhoppningvis minskar antalet intrångsförsök.

Problemet låg i att jag använder en riktigt gammal dator som server, och om någon hela tiden försöker brute-force:a den så segar det ner den något oerhört.
Kanske jag skulle sagt något om, blivit lite för van kanske :D

Jag har inga som helst intrångsförsök på min ssh-server, trots att jag har statisk ip.
Jimbo

Inlägg av Jimbo »

Mekaniserad Apelsin skrev:Jag har inga som helst intrångsförsök på min ssh-server, trots att jag har statisk ip.
De senaste två dagarna har jag haft 6st olika ip-adresser som försökt bruteforce attackera mig, men efter att jag böt port på sshd igår så har jag inte haft en enda  :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Ett tips är att ha ett script som begränsar att du under ett visst tidsintervall får göra visst många inloggningsförsök. Blir det för många så blockar du så man inte kan logga in. Detta borde göra att om intet annat att det tar mycket längre tid för någon att lyckas med ett bruteforce attack.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

KiviE skrev: Ett tips är att ha ett script som begränsar att du under ett visst tidsintervall får göra visst många inloggningsförsök. Blir det för många så blockar du så man inte kan logga in. Detta borde göra att om intet annat att det tar mycket längre tid för någon att lyckas med ett bruteforce attack.
Fast det är det som denyhosts gör, bland annat. :D Det finns lite mer godis däri.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Mekaniserad Apelsin skrev:
KiviE skrev: Ett tips är att ha ett script som begränsar att du under ett visst tidsintervall får göra visst många inloggningsförsök. Blir det för många så blockar du så man inte kan logga in. Detta borde göra att om intet annat att det tar mycket längre tid för någon att lyckas med ett bruteforce attack.
Fast det är det som denyhosts gör, bland annat. :D Det finns lite mer godis däri.
Okej =) har aldrig använt denyhosts så det visste jag inte :) Man lär sig något nytt varje dag.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"