Ubuntu 7.10 låser sig
Ubuntu 7.10 låser sig
Hej!
Har kört Ubuntu på min dator i nån dag nu och har ett problem,Ubuntu "låser
sig" och det finns inget jag kan göra än att trycka på startknappen på datorn.
Felet uppkommer vid olika tillfällen,jag kan inte koppla det till någon speciellt jag gjort.
Jag har kollat lite i systemloggen,men vet inte var eller vad jag ska titta efter..
Hoppas nån kan hjälpa mig!
Ha'det!
Har kört Ubuntu på min dator i nån dag nu och har ett problem,Ubuntu "låser
sig" och det finns inget jag kan göra än att trycka på startknappen på datorn.
Felet uppkommer vid olika tillfällen,jag kan inte koppla det till någon speciellt jag gjort.
Jag har kollat lite i systemloggen,men vet inte var eller vad jag ska titta efter..
Hoppas nån kan hjälpa mig!
Ha'det!
SV: Ubuntu 7.10 låser sig
Hej och välkommen!
Det kan inte vara grafikkortet ditt?
Jag hade problem med att datorn frös väldigt ofta, detta berodde på vissa modeller av Nvidia kort och dom med dualcore processor. För detta finns det 3 lösningar:
1. Använda sig av "Nv" eller "Vesa" som drivrutiner.
2. Installera xserver-xgl (Vilket segade ner datorn lite).
3. Installera drivrutinerna med Envy.
Varav den sista är aboslut att föredra.
Det kan inte vara grafikkortet ditt?
Jag hade problem med att datorn frös väldigt ofta, detta berodde på vissa modeller av Nvidia kort och dom med dualcore processor. För detta finns det 3 lösningar:
1. Använda sig av "Nv" eller "Vesa" som drivrutiner.
2. Installera xserver-xgl (Vilket segade ner datorn lite).
3. Installera drivrutinerna med Envy.
Varav den sista är aboslut att föredra.

Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 31 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Du tankar möjligtvis inte torrents?
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18577.0.html
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18577.0.html
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
@Emil.se: Nope,händer inte speciellt när jag kör torrents.
@Hund: Tack=)
Jag har också funderat på om det kan vara grafikkortet,så fort jag startade upp ubuntu för första gången så var jag tvungen att installera några drivrutiner automatiskt.
Har testat att inte ha några "effekter" påslagna på skrivbordet men det gör ingen skillnad..
Jag testar att hämta Envy,så får vi se...Jag återkommer=)
@Hund: Tack=)
Jag har också funderat på om det kan vara grafikkortet,så fort jag startade upp ubuntu för första gången så var jag tvungen att installera några drivrutiner automatiskt.
Har testat att inte ha några "effekter" påslagna på skrivbordet men det gör ingen skillnad..
Jag testar att hämta Envy,så får vi se...Jag återkommer=)
Testade och ladda ner Envy,det blev error när jag försökte installera drivrutinerna,och i Envy-loggen stod det att envy inte stöder mitt OS..Det funkade dock att avinstallera drivrutinerna..
Har inte haft någon "låsning" än idag..Skärmen blir dock grå ibland när jag sitter på youtube.Vet inte om det har med saken att göra?
Har inte haft någon "låsning" än idag..Skärmen blir dock grå ibland när jag sitter på youtube.Vet inte om det har med saken att göra?
Okej,nur har jag haft dagens tre första "låsningar"..
1)Jag satt på youtube med XMMS och Pidgin igång,fick inget ljud till videon på youtube med XMMS igång,så jag stängde ner XMMS och uppdaterade youtube-sidan,fick då "grå-skärm",gick över till pidgin chatten och då låste sig hela skiten..
2)Jag satt och såg en film på youtube utan något annat än brandväggen igång..
3)Jag försökte skriva ett meddelande här,utan att något annat än brandväggen var igång..
Börjar bli lite irriterande,sitter i Xp och skriver nu..
1)Jag satt på youtube med XMMS och Pidgin igång,fick inget ljud till videon på youtube med XMMS igång,så jag stängde ner XMMS och uppdaterade youtube-sidan,fick då "grå-skärm",gick över till pidgin chatten och då låste sig hela skiten..
2)Jag satt och såg en film på youtube utan något annat än brandväggen igång..
3)Jag försökte skriva ett meddelande här,utan att något annat än brandväggen var igång..
Börjar bli lite irriterande,sitter i Xp och skriver nu..
Senast redigerad av 1 Woork, redigerad totalt 31 gånger.
Var det denna? http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... 10_all.deb
Den ska fungera för 7.10, jag använder den själv.
Den ska fungera för 7.10, jag använder den själv.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nope,hade fått tag på en äldre version..
Jag testade den nyare,och det fungerade att installera drivrutinerna,får se om det blir nått bättre med "låsningarna"..
Jag testade den nyare,och det fungerade att installera drivrutinerna,får se om det blir nått bättre med "låsningarna"..
Tack för hjälpen grabbar!Problem verkar ha löst sig efter jag installerade drivisarna via Envy!
Men jag har ett till problem till!När jag spelar upp filmer i MPlayer och filmuppspelaren så går det bra ett tag sen får spelaren tuppjuck och uppspelningen blir helt rosa,jag hör bara ljudet!
Nån codec eller nått som fattas mig eller vad är det?
Men jag har ett till problem till!När jag spelar upp filmer i MPlayer och filmuppspelaren så går det bra ett tag sen får spelaren tuppjuck och uppspelningen blir helt rosa,jag hör bara ljudet!
Nån codec eller nått som fattas mig eller vad är det?
låter ju onekligen som ett codecfel. har du testat spela filmen i någon annan spelare. typ VLC.
Vad är det för filmtyp du tittar på?
Vad är det för filmtyp du tittar på?
Gotus sum, Cave cornua
Felet har uppstått i MPlayer,VLC och Filmuppspelaren,uppstår felet i en spelare blir det likadant i alla spelare.
Och det försvinner inte förens jag startat om...
Det är vanliga avi-filer jag spelat.
Och det försvinner inte förens jag startat om...
Det är vanliga avi-filer jag spelat.
har du testat filmerna på en annan dator. är det flera olika filmer eller bara en?
Gotus sum, Cave cornua
Det är fler filer vi snackar om,uppstår felet på en fil funkar ingen..
Nyss försökte jag spela upp en .ogg fil när det inte funkade med .avi och blev "utkastad" till inloggningsskärmen och var tvungen att logga in på datorn på nytt,men nu funkar både .avi och .ogg igen..
.avi-filerna är inget fel på då jag kan spela dom utan problem i XP..
Nyss försökte jag spela upp en .ogg fil när det inte funkade med .avi och blev "utkastad" till inloggningsskärmen och var tvungen att logga in på datorn på nytt,men nu funkar både .avi och .ogg igen..
.avi-filerna är inget fel på då jag kan spela dom utan problem i XP..
vilket filsystem ligger filerna på ? ext3/ntfs etc...
Gotus sum, Cave cornua
Dom ligger på ext3..