2 datorer 2 ispar och eget privat nätverk mellan datorerna.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

2 datorer 2 ispar och eget privat nätverk mellan datorerna.

Inlägg av joni8135 »

Jagg har 2 datorer till olika ISPar och mellan dem ett 1GBbits-nät

sunet              bbb
      |                      |
      |                      |
    dhcp              dhcp
  DATOR1 ____ DATOR2
  10.1.1.1        10.1.1.2

Det är alltså kontakten mellan DATOR1 och DATOR2 som inte funkar alltid. Ibland dör bara ett nätverkskort och jag tror att jag kanske missat fylla i något. Den ena datorn är Dapper och den andra Gutsy. Felet kom nog efter att jag installerat Gutsy. Jag har även Firestarter som brandväggskonfigurerare.

För Gutsy DATOR1 har jag angivet för internet kortet är  (DHCP) och för kortet till min andra dator Statisk ip 10.1.1.1 mask 255.255.255.0. Sedan inte fyllt i Gatwayadress (tomt) Jag vill inte komma ut på www från detta kort. På host ser jag har dels 127.0.0.1 localhost DATOR2 och 127.0.1.1 DATOR2. DNS Servis har jag, eller om den fått det av bredbandsdelaren, dess ip-adress (192.168..1)  och den fungerar som en DNS-cache.

På Dapper maskinen har jag oxå angivit DHCP för internet och för det andra kortet fast ip: 10.1.1.2 mask 255.255.255.0 medans Gatwayadressraden är tom. Men på Dapper kan man välja vilket nätverkskort som är Gateway, och då angivet kortet som går till bbb. Sedan på andra datorn står det: 127.0.0.1 localhost 127.0.1.1 DATOR1. Jag har via DHCP fått några DNS-servrar.

Inte på något har jag angivet domän.

Nu är det så att Gutsyns nätverkskort (DATOR1) bara dör ibland. För hände det när jag startade Virtualbox, sendan har det hänt lite då och då, fast jag inte startat virtualbox. Jag kan misstänka att det är något jag inte riktigt definerar så ibland vet den inte vad som händer (T ex Virtualbox startar ett virtuellt nätverk eller så.)
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"