Problem med Windows

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
lokpest

SV: Problem med Windows

Inlägg av lokpest »

LMAO @ Mekaniserad Apelsin
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

HAHAHAHAHA.... "Mekaniserad Apelsin" du är för roooolig...
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Spara som PDF!!
-> "Cute PDF" eller "Cute PDF Writer". Fungerar som en skrivare - men det blir pdf'er
eller
-> Open Office

filändelse bestämmer vad som görs med filen?
Ja, det tog mig lång tid att förstå att så inte var fallet i linux. Ibland kan man ändra förvalet genom att högerklicka och välja öppna med (där kan man ändra default-installningen ibland). Denna inställning kan man ändra när man installerar nya progarm. Installerar du winamp kommer troligen allt som har med musik och film att göra öppnas i winamp. Uppdaterar du dagen efter windows media player kommer det vara den som gäller. Så håller de på och slåss på det sättet.

Usel "sök" finktion i Internet Explorer.
-> installera firefox. Funkar bra i Windows.

ingen möjlighet att montera ISO filer.
Läs upp om hur du bränner t.ex. ubuntu på skiva på ubuntu-se.org så klarnar det nog.

går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Troligen inte heller "C:\Program Files" eller min favorit: "C:\Program\Files". Det är bara att acceptera. Jag tvivlar på att man kan flytta home i *nix* utan att paja något.

Ologiskt menysystem.
-> Alt+F4 tror jag funkar.
-> Win+L ger dig lock screen

Kan inte starta om GUI!!!
-> man får starta om ofta - det får man acceptera. Ibland räcker det med att logga ut och sen in igen.

Outlook har inte stöd för webcalender.
-> Mozilla Thunderbird + pluginet ligtning tror jag det heter,
eller
-> Mozilla Sunbird

Paint håller inte måttet!
-> Irfanview, Gimp, ...

Hope that helps,
Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Barre skrev: [...]
15 la till min dotter som lokal administratör
16 loggade in som min dotter
17 installerade spelet
18 provade att start spelet... DET FUNGERADE ;D
19. loggade in som mig och tog bort min dotter som lokal administratör
20 loggade in som min dotter igen och provade, det fungerade fortfarande ;D
[...]
Jag har byggt windows installers en gång i tiden - man kan göra sjuka saker. Det jag skulle kunna tänka mig är att en miljövariabel sätts eller att en fil sparas på kontot till den som installerar spelet. Om du installerar spelet som admin är det admin som installerar det - inte din dotter. Hon får du troligen inte filerna eller miljövariablerna osv.

Spel-tillverkarna antar att man
1. har en användare som är admin
  eller
2. alla är admin

skulle jag tro.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Ha ha ha! Varför har jag missat den här tråden?  ;D
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Svarar som en Windows-van andändare som är frustrerad på Linux ;D

per9000 skrev: Spara som PDF!!
-> "Cute PDF" eller "Cute PDF Writer". Fungerar som en skrivare - men det blir pdf'er
eller
-> Open Office
Det kan väl inte vara möjligt att behöva ladda ner en massa saker från nätet för att få så grundläggande funktioner att fungera? Dessutom finns det ingen hänvisning i windows om att det är dessa programvaror jag behöver ladda ner!!! :(
per9000 skrev: filändelse bestämmer vad som görs med filen?
Ja, det tog mig lång tid att förstå att så inte var fallet i linux. Ibland kan man ändra förvalet genom att högerklicka och välja öppna med (där kan man ändra default-installningen ibland). Denna inställning kan man ändra när man installerar nya progarm. Installerar du winamp kommer troligen allt som har med musik och film att göra öppnas i winamp. Uppdaterar du dagen efter windows media player kommer det vara den som gäller. Så håller de på och slåss på det sättet.
Absurt! jag vill att min körbara fil skall heta program och inte program.exe!  Jag upptäckte också när jag gjorde ett batch-script att detta inte går att köra... ÄVEN NÄR JAG DÖPTE DET TILL .EXE!!!!! efter mycket letande på webben och snattrande med windowsnördar fick jag reda på att dessa måste ha filändelsen .bat eller .cmd.. ??? jag blir inte klok på dessa filändelser!
per9000 skrev: Usel "sök" finktion i Internet Explorer.
Ok... jag ger upp när det kommer till internet explorer och väljer Firefox..

HUR AVINSTALLERAR JAG INTERNET EXPLORER??
per9000 skrev: ingen möjlighet att montera ISO filer.
Läs upp om hur du bränner t.ex. ubuntu på skiva på ubuntu-se.org så klarnar det nog.
Så du menar att jag måste KÖPA ett program från tredjepart för att bränna en CD skiva?  Har du en aning om vad en windows licens kostar? Så nu måste jag lägga ut mer pengar för att kunna använda det????
per9000 skrev: går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Troligen inte heller "C:\Program Files" eller min favorit: "C:\Program\Files". Det är bara att acceptera. Jag tvivlar på att man kan flytta home i *nix* utan att paja något.
Det går alldeles utmärkt att flytta i Linux!
Om jag vill ha det på en egen partition så kopierar jag bara innehåller i /home och monterar den nya partitionen som /home.
Vill jag ha en annan sökväg än /home behöver jag bara uppdatera /etc/passwd filen för att peka på den nya sökvägen för användarna....

Detta MÅSTE gå att göra i windows också! (och hänvisa mig nu inte till något himla registry..)
per9000 skrev: Ologiskt menysystem.
menar du att jag kan byta namn på start-menyn om jag klickar på Alt+F4???
och nu lurade du mig :( jag klickade på Alt-F4 och Internet explorer stängde ner... UTAN ATT SPARA MIN SESSION... nu var jag tvungen att skriva om hela detta svar  >:(
per9000 skrev: Kan inte starta om GUI!!!
-> man får starta om ofta - det får man acceptera. Ibland räcker det med att logga ut och sen in igen.
Oacceptabelt! Detta måste fixas innan jag helt kan gå över till windows!!
per9000 skrev: Outlook har inte stöd för webcalender.
eller
-> Mozilla Sunbird
Återigen ber du mig installera programvara som inte följer med Windows, dessutom från någon konstig hemsida som jag inte hittar några referenser att de har med Windows och Microsoft att göra... Jag kör nu Windows och vill självklart att samtliga komponenter är officiella och Microsoftgodkända...
per9000 skrev: Paint håller inte måttet!
-> Irfanview, Gimp, ...

Hope that helps,
Per
*suck*
Jag vill som sagt köra Windows fullt ut!

;)  ::)  :P
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nu har windows orsakat dataförlust för mig!!!!!!

Vi kör "roaming profiles" på jobbet och detta är scenariot (har gjort det några gånger nu för att verkligen kontrollera att det går att repetera)

jag startar datorn offline (utan att koppla upp mig mot AD) och skapar en mapp på skrivbordet som jag i mitt exempel döper till viktigt.
Jag skapar några dokument i den mappen.
Jag flyttar några dokument från c:\ till den mappen.
Jag stänger av datorn och startar upp den mot nätverket.

alla dokument som jag flyttat från c:\ till mappen är nu borta
de dokument som jag skapade finns dock kvar....

Hur tusan skall jag får tillbaka dokumenten?
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Barre skrev:
per9000 skrev: Spara som PDF!!
eller
-> Open Office
Det kan väl inte vara möjligt att behöva ladda ner en massa saker från nätet för att få så grundläggande funktioner att fungera? Dessutom finns det ingen hänvisning i windows om att det är dessa programvaror jag behöver ladda ner!!! :(
Du behöver väl inte använda pdf - det är annars ganska populärt att maila word dokument mellan varandra. Se bara upp så att ni använder samma version av word - annars kanske inte din kollega kan läsa innehållet. :)

Barre skrev:
per9000 skrev: filändelse bestämmer vad som görs med filen?
Absurt! jag vill att min körbara fil skall heta program och inte program.exe!  Jag upptäckte också när jag gjorde ett batch-script att detta inte går att köra... ÄVEN NÄR JAG DÖPTE DET TILL .EXE!!!!! efter mycket letande på webben och snattrande med windowsnördar fick jag reda på att dessa måste ha filändelsen .bat eller .cmd.. ??? jag blir inte klok på dessa filändelser!
:)
jag tror .exe är binära körbara filer. Installerar du python kan du köra vilka python script du vill om du från kommandoraden kör:
python foo.bar
men det är drygt o segt.

Barre skrev:
per9000 skrev: Usel "sök" finktion i Internet Explorer.
Ok... jag ger upp när det kommer till internet explorer och väljer Firefox..

HUR AVINSTALLERAR JAG INTERNET EXPLORER??
Går inte... :D

Dessutom tror jag att om du försöker kan du paja windows. Internet Explorer och Explorer (typ nautilus) sitter ihop väldigt mycket och går inte att plocka i sär tror jag..

Barre skrev:
per9000 skrev: ingen möjlighet att montera ISO filer.
Så du menar att jag måste KÖPA ett program från tredjepart för att bränna en CD skiva?  Har du en aning om vad en windows licens kostar? Så nu måste jag lägga ut mer pengar för att kunna använda det????
Kör du XP kan du nog bränna iso-filen på en skiva, men då har du en skiva med en iso-fil och inte en skiva med innehåller i iso-filen :)

Det tog mig en vecka innan jag lyckades bränna Knoppix rätt på den gamla onda tiden.

Barre skrev:
per9000 skrev: går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Det går alldeles utmärkt att flytta i Linux!
Om jag vill ha det på en egen partition så kopierar jag bara innehåller i /home och monterar den nya partitionen som /home.
Vill jag ha en annan sökväg än /home behöver jag bara uppdatera /etc/passwd filen för att peka på den nya sökvägen för användarna....

Detta MÅSTE gå att göra i windows också! (och hänvisa mig nu inte till något himla registry..)
Du kanske kan hacka om install-scriptet :) Nej ja visst ja - det är ju sluten käll kod.

Går det har jag ingen aning om hur man gör. Jag har dessutom hört att man ska kunna skriva om Start-menyn så att det står något annat än start, lyckas du med det får du min respekt...

Barre skrev:
per9000 skrev: Ologiskt menysystem.
menar du att jag kan byta namn på start-menyn om jag klickar på Alt+F4???
och nu lurade du mig :( jag klickade på Alt-F4 och Internet explorer stängde ner... UTAN ATT SPARA MIN SESSION... nu var jag tvungen att skriva om hela detta svar  >:(
Alt+F4 stänger ner den aktiva prylen. Finns det ingen kan man stänga av windows. Sorry about that.
Barre skrev:
per9000 skrev: Kan inte starta om GUI!!!
Oacceptabelt! Detta måste fixas innan jag helt kan gå över till windows!!
Inte oacceptabelt - bara j*vligt j*vligt jobbig.

Min kollega skulle uppdatera Adobe Nånting från X.1 till X.9 - fick starta om datorn enligt följande schema:
* X.1 -> X.2, starta om
* X.2 -> X.3, starta om
* X.3 -> X.4, starta om
* X.4 -> X.5, starta om
* X.5 -> X.6, starta om
* X.6 -> X.7, starta om
* X.7 -> X.8, starta om
* X.8 -> X.9, starta om

sad but true

[:)]-|--<

Barre skrev:
per9000 skrev: Outlook har inte stöd för webcalender.
eller
-> Mozilla Sunbird
Återigen ber du mig installera programvara som inte följer med Windows, dessutom från någon konstig hemsida som jag inte hittar några referenser att de har med Windows och Microsoft att göra... Jag kör nu Windows och vill självklart att samtliga komponenter är officiella och Microsoftgodkända...
Då har jag ingen aning om hur man gör - jag har aldrig använd Outlook eller vad programmen nu heter.
Barre skrev:
per9000 skrev: Paint håller inte måttet!
-> Irfanview, Gimp, ...

Hope that helps,
Per
*suck*
Jag vill som sagt köra Windows fullt ut!
Du ska vara glad om ditt paint stödjer "exotiska" filformat som png eller gif. På den gamla goda tiden var det enbart bmp som gällde.

/Per
--
Per Erik Strandberg
lord

Inlägg av lord »

Bara så du vet, tror jag att Deamon Tools kan mounta ISO filer. Om du inte vet vad Deamon Tools är, så är det ett program som "lurar" datorn att tro att det har fler cd/dvd läsare än den har, och så kan man mounta image filer genom den och lura datorn att den får i sig en skiva. Fungerar aldeles utmärkt, om man inte ska installera ett operativ eller något sådant. Men som sagt, så vet jag inte om det går med ISO filer eller inte (men jag tror det). Programmet är gratis, och går att ladda ner.

Fungerar inte det kan du alltid försöka pröva PowerISO. Skillnaden är dock att PowerISO inte är helt gratis. Det kan nämligen användas till att skapa ISO filer också, men då måste man betala. Men att mounta går bra, även om du inte betalt.

Och det där med att windows använder filändelser för att bedömma vad den ska göra med en fil, har sina styrkor och svagheter. Personligen tycker jag bara om det.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

lord: Tro mig, barre vet. Och allt du tror stämmer.

Hade för övrigt inte windows powertools förr ett verktyg som både brände och skapade iso?

Barre: jag inväntar fortfarande det där inlägget där du krossar mina argument! :D
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 7 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Mekaniserad Apelsin skrev: Barre: jag inväntar fortfarande det där inlägget där du krossar mina argument! :D
tror mig... jag har försökt, sitter i en texteditor och filar på mina svar.. det tar lite tid...
Dessutom kände jag mig lite träffad av attityden du hade ;D, det kan inte vara roligt att bli bemött på det sättet.... :-X, men otroligt sunt för åtminstone mig ;)

Men just nu sitter jag och felsöker detta.. och det är en BUG!!!
Hur rapporterar man buggar till Microsoft?
Vi slog på ALL loggning vi kunde och windows rapporterar att den helt sonika raderar filerna.... helt otroligt... många timmar jobb har försvunnit.
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 7 gånger.

Inlägg av lord »

Mekaniserad Appelsin: Lol, ok. Jag är som sagt usel på att fatta ironi, så jag tog något som jag tyckte inte verkade ironiskt och svarade på det. Bättre det än att inte hjälpa någon som behöver hjälp ;). Tycker jag i alla fall.

Barre: Den där buggen har jag aldrig råkat ut för i mitt xp. Så ditt exemplar är verkligen mysko...
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

lord skrev: Barre: Den där buggen har jag aldrig råkat ut för i mitt xp. Så ditt exemplar är verkligen mysko...
Det är när användaren har en "roaming profile" som detta uppstår!
När profilen (där skrivbordet ingår) skall synkas och en ny katalog ligger på skrivbordet (som inte låg där sen senaste synkningen) skall synkas.
OM det ligger filer i denna nya katalog som har föändringsdatum som är äldre än katalogens datumstämpel så raderar windows dessa filer....

helt klart repeterbart, vi har gjort detta på tre oberoende datorer och resultatet är alltid samma... windows logging rapporterar att "The file is deleted"..
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Barre skrev: Hur rapporterar man buggar till Microsoft?
Har du kollat i msdn och "kb" att det inte är en välkänd "feature"? Annars är det http://support.microsoft.com/gp/contactbug/ som gäller (jag skojar inte, den sidan är finfin)!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Har du kollat i msdn och "kb" att det inte är en välkänd "feature"? Annars är det http://support.microsoft.com/gp/contactbug/ som gäller (jag skojar inte, den sidan är finfin)!
Jag har sökt i "kb" men inte hittat något som påminner om de problem vi upplever... tänk va bra det hade varit med opensource, så hade vi kunna fixa detta själva och sen repporterat in en fix...
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Barre skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev:
Jag har sökt i "kb" men inte hittat något som påminner om de problem vi upplever... tänk va bra det hade varit med opensource, så hade vi kunna fixa detta själva och sen repporterat in en fix...
Nej, nej - ni hade säkert bara byggt in svagheter i systemet med flit :)
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Barre skrev: [...]
går inte att flytta "C:\Documents and Settings"
Jag har försökt att flytta C:\Documents and Settings till en annan partition. Anledningen till detta är för att jag vill behålla mina "hemkataloger" (eller profiler som windows envisas att kalla dem). Detta Går helt enkelt inte att göra!!! åter igen, idiotiskt.
[...]
Från http://support.microsoft.com/kb/236621
NOTE: This method relocates key Windows components. Use this method only if you require the "Documents and Settings" folder to be moved or renamed and you cannot use the Unattend.txt file to change the name during installation.

To specify a different folder for the entire "Documents and Settings" folder, including key system components, follow these steps:
1. Log on to the computer as an administrator.
2. Create a new folder.
3. Open the current "Documents and Settings" folder.
4. On the Tools menu, click Folder Options, and then click the View tab.
5. Under Advanced settings click Show hidden files and folders, and then click to clear the Hide file extensions for known file types and Hide protected operating system files check boxes.
6. Click OK.
7. Click and drag to copy all the folders to the new folder, except for the currently logged on users folder.
8. In Control Panel, double-click System, and then click the User Profiles tab.
9. Copy the current user's profile to the new folder.
10. Click OK, close Control Panel, and then log off and log on to the computer as an administrator again.
11. In Registry Editor, click Find on the Edit menu.
12. Type documents and settings, and then click Find.
13. Replace the value data or rename the value or registry key to the new path for each and every registry key and value that contains the original path.NOTE: You must complete this change for every instance in the registry or your computer may not start. It is imperative that you update all registry keys and values with the new path.
14. Restart the computer.
15. You can now safely remove the original "Documents and Settings" folder.
Note If you search the registry for "Documents and Settings," you will find a string value in the following subkey: HKLM\system\controlset001\control\hivelist. This string value is \Device\HarddiskVolume#\Documents and Settings. Do not change this string value. After you finish searching for "Documents and Settings," also search for the short file name "Docume~1." Change the path for those results.
/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Om du övergår till enbart Windows kan du inte längre använda
Linux-bc där du får hundratals decimaler på pi. Att integtera omöjliga
skrivbara formler blir mycket svårare och skärpan i matematiken försvinner.
Allt det skrivna ordet har också en tendens att åldras då Windowsformaten ändras
med jämna mellanrum.

Windows vill också använda sina egna Office och ritprogram. Det blir till att
betala skjortan, stjäla eller olagligt kopiera. MS-advokater kommer att jaga dig med ljus och lykta
för att kontrollera att inget obetalt används i din eller företagets dator. De
lever ju på att få skriva ut skadestånd och att få ut så stor ekonomisk vinning som möjligt
från sitt Windows. Tycker synd om alla de millioner, som inte har annat än MS-Paint och MS-Works.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Läser tråden och skrattar mycket. Men samtidigt finns det en underliggande sanning i att ju mer man kan systemen desto mer gnyr man över hur dom fungerar (eller inte gör det).

Hur många användare har behovet för att flytta en mapp som home eller Documents & Settings t.ex? Samma gäller dom flesta andra saker som skrivits i tråden, skriva ut till pdf o.s.v, funktioner som jag själv vill ha men min pops aldrig frågat efter...

Drömmen för många är ju att ha en dator som fungerar som gamla PalmOS gjorde, sätt på (startar på 3 sekunder typ) gör vad du skall & stäng av (tar en sekund). Det skall fungera till 100% "out of the box" och operativet ligger på ROM - användaren kan använda allt & ändra nada. Linux & MacOS är ju mer åt det hållet än Windoze redan om inte annat...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

farmfield skrev: Hur många användare har behovet för att flytta en mapp som home eller Documents & Settings t.ex? Samma gäller dom flesta andra saker som skrivits i tråden, skriva ut till pdf o.s.v, funktioner som jag själv vill ha men min pops aldrig frågat efter...
Jag och jag? Flyttade documents och settings vid varje installation, och pdf-skrivare klarar man sig inte utan.
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"