hur installerar man programmen i ubuntu7.10? problem problem!!!!!
hur installerar man programmen i ubuntu7.10? problem problem!!!!!
gjorde en tråd inann om ati problem men det löste sig. men nu när jag vill installera Steam,Java,uttorent,dc++ och winrar så funkar det. jag lyckas inte installera ngn av dem, när jag laddat ner dem så trycker jag på öppna så funkar det bara inte. Så hur installerar man? :/ 

SV: hur installerar man programmen i ubuntu7.10? problem problem!!!!!
Steam: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14416.0.html
Java: sudo aptitude install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
RAR: sudo apt-get install rar - Du använder dig sedan av den arkivhanterare som finns med i Ubuntu.
Måste du använda Windowsprogram? Det finns alternativ för både DC++ och bittorrent; LinuxDC++ och Deluge, även dom finns i förråden.
Anledningen till att programen inte fungerade är att det är Windowsprogram. Det går att köra vissa program via WINE. Det är det man använder sig av för att köra Steam.
Java: sudo aptitude install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
RAR: sudo apt-get install rar - Du använder dig sedan av den arkivhanterare som finns med i Ubuntu.
Måste du använda Windowsprogram? Det finns alternativ för både DC++ och bittorrent; LinuxDC++ och Deluge, även dom finns i förråden.
Anledningen till att programen inte fungerade är att det är Windowsprogram. Det går att köra vissa program via WINE. Det är det man använder sig av för att köra Steam.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 7 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
nej absolut inte, men jag är totall noob alltid kört windows så jag kan eller vet inga linux program. Så du rekomederar att jag kör linuxdc++ och deluge istället för dc++ och utorrent ? tack för svaren innan också 

Jo ja tycker det.
Dom är minst lika bra. Om inte bättre då det är program för Linux, att köra Windowsprogram kan ju medföra vissa komplikationer.

ett bra sätt att hitta program till linux är att använda google. annars finns freshmeat. där kan man hitta ganska mycket. detta forum tar även upp massor om detta.
Gotus sum, Cave cornua
Ett annat sätt är att söka i synaptic, där det både finns en beskrivande text om programmet och det bara är att installera det man vill ha...
blogg @ Gargamel.NU
tack för svaren grabbar
jag fick igång deluge nu men grejjen är när jag försöker ladda ner något (vet inte om man får snacka om sånt men ni kan ju ta bort tråden om det bryter mot reglerna) så kommer det upp "rejected by tracker" fattar inte varför detta händer jag har dem portarna som används öppna så det ska ju inte vara några problem men av ngn konstig anleding blir att rejected by tracker hela tiden :S

Trackern(sidan) godkänner inte valet av torrentprogram. Får heltenkelt byta torrentprogram.
-
vissa trackers kräver utorrent eller azuereus. om du känner fö utorrent så rpöva anv. det genom wine.
många som godkänner utorrent går det att använda rtorrent på. testa den.
Gotus sum, Cave cornua
ok har lagt azureus nu eftersom deluge inte ville ge med sig. men azureus verkar ju inte funka heller, när jag öppnar filen eller sparar den så öppnas den med ngt konstigt bittorent program :S där går det skitsegt typ 4-10kb............ jag har 24mbit och jag brukar tanka i 2.2-2.8mbit/s så ngt fel är det på det programmet. hur ställer jag in att det ska öppnas med azureus? Och inte den konstiga bittorent programet. sen undrar jag vart hittar man linuxdc++ jag hittade den inte på deras hemsida iaf.
linuxDC++ kan du installera via APT. öppna en konsoll och skriv:
angående torrentfiler. ladda ner en torrentfil till skrivbordet. h-klicka och välj egenskaper (properties). under "öppna med" (open with) väljer du det program du vill öppna torrentfiler med i fortsättningen. klart.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install linuxdcpp
Gotus sum, Cave cornua
Vet inte vad det heter om man kör med svenska, men om du har engelskt språk kan du göra så här. Klicka på Applications->Add/Remove, när du är där ändrar du vad som ska visas längst upp till höger till "All availible applications", När du har gjort det så kan du söka på linuxdc++ så kan du lägga in det enkelt där. Bara kryssa för det och sen trycker du på Apply eller verkställ längst ner till höger.
gött fick det till att funka
men hur kan man kolla på videos på youtube? youtube funkar inte för mig :S den bara står och laddar händer inget. Behöver man ngn codec eller är det ngn inställning ngnstans vad ska jag göra för att få det att funka? sen hur installerar jag compiz fusion? sorry för mina noob frågor

Jag installerade Flashplayer(tror jag den hette?) via synaptic, sök på det. Sen funkade youtube för mig.
Jag började med att installera den inbyggda spelare i firefox som rent ut sagt sög. Tog bort den och körde in flashplayer(?)
Kommer inte riktigt ihåg namnet, någon annan kanske kan peta in namnet här?
samma sak gäller compiz fusion, dvs in i synaptic och sök sedan bara installera, sen är det lite utav config-göra ibland. Vissa har haft samma problem som du kanskekommer få, kan söka i forumet om någon har samma problem annars bara skriva om du stöter på problem.
Jag började med att installera den inbyggda spelare i firefox som rent ut sagt sög. Tog bort den och körde in flashplayer(?)
Kommer inte riktigt ihåg namnet, någon annan kanske kan peta in namnet här?
samma sak gäller compiz fusion, dvs in i synaptic och sök sedan bara installera, sen är det lite utav config-göra ibland. Vissa har haft samma problem som du kanskekommer få, kan söka i forumet om någon har samma problem annars bara skriva om du stöter på problem.
Det är bara att fråga, kul att det är någon som kan mindre än mig så jag får chansen att hjälpa nån någon gång medztar skrev: sen hur installerar jag compiz fusion? sorry för mina noob frågor

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att compiz fusion redan ligger inne i Ubuntu 7.10? Hur som helst, för att få igång det så förklarar jag den enkla vägen steg för steg. Du får översätta till svenska om du kör med det.
1:Tryck på... Applications->add/remove->välj att den ska visa "All available applications" uppe till höger ->Sök på "ccsm"->Kryssa för allternativet som dyker upp (Advanced Desktop Effects Settings (ccsm))->Tryck Apply-> Close
2:Gå till System->Preferences->Appearance->Gå till fliken längst till höger "Visual Effects"->Markera valet längst ner "Custom"
3: För att välja vilka effekter du vill använda kan du antingen klicka på Preferences direkt till höger efter steg 2, eller så går du till: System->Preferences->Advanced Desktop Effects Settings
tack för din lilla guide gjorde som du sa men när jag klickar i längst ner på custom så kommer detta fram "this blalbalbalbla bla is not available" datorn kan väl endå inte vara för klen eller? har en core2duo 2gb ram och ett radeon x1950pro nu blir jag ledsen snart
Du måste installera XGL då du har ett ATI-grafikkort. Finns en guide här som beskriver hur du ska göra: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17718.0.html
aha nu gick det
jag klicka i alla coola efekter som kub och sont men det hur gor man finns det snabknappar eller ngt? sag as fracka filmer pa youtube dar dem snurra runt hela skrivbordet som en stor kub typ >D asball jag vill ocksa ha det sa. aven nar jag klickat i all hander ingenting
maste jag binda knappar eller natt till dem?

Du lär ha Desktop Cube och Rotate Cube aktiverat. Sedan är det Ctrl + Alt + Vänstermusknapp för att rotera kuben.