hjälp ati problem och andra problem

ztar

hjälp ati problem och andra problem

Inlägg av ztar »

hej har nyss skaffat ubuntu 7.10 istället för windows och är hur nöjd som helst. Men en jag lyckas inte installera ati drivrutiner till mitt grafikkort.När jag laddar ner den från hemsidan och sedan trycker öppna så kommer bara detta upp " Kunde inte öppna filen home/ztar/ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.Run så jag lyckas inte köra den. Installerade vlc innan och när jag spelar upp en film så hackar filmen och datorn krashar typ eller aa jag får starta om den.
Men det kanske beror på att jag inte har några drivisar till grafikkortet eller? hursomhelst skulle vilja kunna installera ati drivrutinerna någon som vet hur man gör? för jag e total nybörjare på detta.

Sen har jag en fråga till på fildisken står det 20gb used av 340gb på min 400gb hårddisk men ska ubuntu 7.10 verkligen ta upp 20gb? eller har jag gjort ngt fel under installationen.

sista frågan nu också :D finns det någon hemsida typ som windows update fast för ubuntu7.10 där man kan hämta senaste drivers? men det kankse inte behövs?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: hjälp ati problem och andra problem

Inlägg av TForsman »

1. Hämta ner drivrutinen till din hemkatalog. http://www2.ati.com/drivers/linux/ati-d ... x86_64.run [KLART]

2. Öppna en terminal och ställ in rättigheter.

Kod: Markera allt

chmod 777 ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.run

3. Kör scriptet.

sudo ./ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.run
4. Initiera din xorg.conf för den nya drivisen.

sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf
5. Eftersom drivisen inte är listad för användning med compiz måste vi inaktivera kontrollen.

echo SKIP_CHECKS="yes" >> .config/compiz/compiz-manager
6. Starta om datorn.

nr 5 är bara till för compiz, är inte compiz-manager installerad ännu så skippa den.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

angående update så använd Synaptic. finns under System->Administration->Synaptic.
Gotus sum, Cave cornua
ztar

Inlägg av ztar »

tack så mycket för svaren följde det du skrev fast det blev knas vid punkt 4 typ detta kom upp i terminalen ztar@ztar-desktop:~$ sudo aticonfig --initial --input=/etc/X11/xorg.conf
Found fglrx primary device section
Nothing to do, terminating.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

det är inget problem, han säger bara att fglrx är redan där. Då skippar den det.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"