Problem med Gnome
Problem med Gnome
Hej hej.
idag när jag startade upp min ubuntu burk så hade jag först problem med att min "virtuella kub" inte fanns så jag gick in i ccsm och sen allmäna alternativ och ändrade min virtuella horizontella storlek till 4 och när min kub inte kom fram så startade jag om datorn, när jag bootat om datorn så startade inte gnome själv vet jag inte hur jag ska få igång gnome eftersom jag är väldigt ny när det gäller ubuntu och linux
idag när jag startade upp min ubuntu burk så hade jag först problem med att min "virtuella kub" inte fanns så jag gick in i ccsm och sen allmäna alternativ och ändrade min virtuella horizontella storlek till 4 och när min kub inte kom fram så startade jag om datorn, när jag bootat om datorn så startade inte gnome själv vet jag inte hur jag ska få igång gnome eftersom jag är väldigt ny när det gäller ubuntu och linux
- TForsman
- Kontakt:
SV: Problem med Gnome
Får du nåt felmeddelande när du försöker starta gnome?
Går det att starta Gnome i felsäkert läge?
Gick den sönder efter uppdatering av nåt slag? (om du vet att du gjorde nån uppdatering)
Går det att starta Gnome i felsäkert läge?
Gick den sönder efter uppdatering av nåt slag? (om du vet att du gjorde nån uppdatering)
ja, när jag startade ubuntu första gången idag så scannade datorn efter uppdateringar och jag valde att uppdatera det som fanns i listan.
om jag kunde hitta sökvägen till gnome så skulle jag kunna försöka starta det
tack för det snabba svaret btw
om jag kunde hitta sökvägen till gnome så skulle jag kunna försöka starta det
tack för det snabba svaret btw
- TForsman
- Kontakt:
när du startar datan, kommer det inte fram en nedräknare som räknar ner från 5 till 0 sen försöker den starta gnome?
om du ser det, då ska du trycka escape. Då kommer du in i grub meny och kan starta i felsäkert läge.
återkom hur det går/är.
om du ser det, då ska du trycka escape. Då kommer du in i grub meny och kan starta i felsäkert läge.
återkom hur det går/är.
jag har startat datorn i felsäkert läge nu. gnome laddades 

- TForsman
- Kontakt:
Det kan vara nåt grafikproblem eller nåt annat som uppdaterades som gick lite snett. Kolla om det finns mer uppdateringar sen starta gnome normalt igen.
Försök beskriv vad datorn säger när den inte kan ladda gnome, så ska vi försöka lösa det här problemet.
Försök beskriv vad datorn säger när den inte kan ladda gnome, så ska vi försöka lösa det här problemet.
jag fick alldrig något felmedelande, men efter att ha startat om datorn vanligt efter att ha startat den i felsäkert läge så verkar allt utom kuben fungera
- TForsman
- Kontakt:
starta terminalen via program/tillbehör/terminal sen skriv:
räcker att du ger mig denna information från det kommandot:
Kod: Markera allt
glxinfo
Kod: Markera allt
[zinden@localhost ~]$ glxinfo
name of display: :0.0
display: :0 screen: 0
direct rendering: Yes