problem med arbetsytor

SvanteLinux

problem med arbetsytor

Inlägg av SvanteLinux »

jag fick allting att fungera strålande bra efter en ominstallation. När jag satt och fibblade runt lite med mina 7 arbetsytor så hände något.

Nu efter att jag har resetat gnome, enligt en how to,  så har jag 4 arbetsytor, 1 är aktiv (alla var aktiva förut) jag kan inte längre "dra" ett fönster igenom arbetsytorna. Och jag kan endast byta arbetsyta genom att scrolla om muspekaren är just på arbetsytorna.
Alla arbetsytor är tomma förutom panelerna, vilket de inte var innan, då alla var cloner. Alla ikoner fanns med.

Om någon har tips och idéer eller någon form av guide till vad alla options i compiz egentligen betyder eller en walkthrough så är jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: problem med arbetsytor

Inlägg av DeepThought »

Hejsan SvanteLinux, och välkommen!

Nu kör jag inte GNOME, så det kan hända att jag missar något. Vilken version kör du? Jag misstänker Gutsy, så säg till om du kör något annat.

Börja med att installera Inställningshanteraren för Compiz genom att köra:
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager

Starta det sedan, t.ex. via menyn eller genom att köra ccsm i terminal eller med Alt-F2. Då får du upp ett inställningsfönster, där du skall gå in under Allmäna alternativ och sedan fliken Desktop Size. Här skall du ställa in:
Virtuell horisontell storlek: 7
Vertikal virtuell storlek: 1
Antal skrivbord: 1

Då skall du få 7 arbetsytor i horisontalled, en i vertikalled och slipper sannolikt vissa problem. Förhoppningsvis fungerar detta.

Jag länkade i ett annat inlägg till några filmer där effekterna i Compiz Fusion undersöks:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17667.msg135329.html#msg135329
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SvanteLinux

Inlägg av SvanteLinux »

tack för ett snabbt svar.

Jag kör gnome jag också och gutsy. Och har även installerat om alla compiz filer med synaptics. Jag misstänker att jag har förstört någonting. Enda räddningen är en ominstallation?

ändringarna i allmäna alternativ hjälpte inte, även fast de var ändrade innan (av mig)

Alltså det fungerar som det ska, jag får byta fönster om jag klickar på ett skrivbordsfält, jag kan byta skrivbord med scroll (om jag har musen just på arbetsyta fälten) Men jag kan inte se vad som finns på ett "icke aktivt" arbetsfält och kan inte heller änvända drag and drop emellan skrivborden.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Prova att skapa en ny användare, logga in med denna "nya" användare och kontrollera ifall det blir samma/liknande problem.

Om inte, så är felet lokaliserat till konfigurationen som ligger i din hemkatalok och inte installationen, och då är det onödigt att installera om :)

Inlägg av SvanteLinux »

Barre:
kan du assistera mig med återställning av hemkatalogen? Jag vet inte riktigt hur jag går vidare härifrån, men jag är naturligtvis villig att prova alla alternativ, ominstallation känns lite onödigt.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Fungerade det för med en ny användare?

Inlägg av SvanteLinux »

ah den är solved, jag installerade om.

Tack för hjälpen iallafall :) tillbaka till studierna, tjingeling
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: problem med arbetsytor

Inlägg av Victor »

Tror jag återupplivar denna tråd lite. Jag kan väl säga att jag har problem med arbetsytorna och compiz-fusion jag med - kanske inte riktigt på samma sätt dock. Mitt problem är att jag inte kan scrolla på skrivbordet för att byta arbetsyta, vilket jag tror är som default. Jag har alltså råkat göra nått som jag inte borde göra :P

Någon som kan hjälpa mig med den inställningen för jag hittar den inte?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"