Systemet fryser med effekter. NVIDIA-valsen ur takt.
-
Systemet fryser med effekter. NVIDIA-valsen ur takt.
Jag har ett problem med effekterna. Har installerat NVIDIA och har ett GeForce 6200 Turbocache grafikkort. När effekterna är i gång fryser systemet helt, kan inte göra ett smack annat än att starta om datorn. Sätter jag "Visual effekcs" till off så fungerar det, men jag vill ju gärna ha igång dessa angenäma och beroendeframkallande smällkarameller. Hade samma bekymmer med 7.04, hade hoppats på att bli kvitt dem nu med uppgraderingen, men tyvärr. Det känns som om det är en liten, liten parameter som är felinställd. Tips på problemlösning = ett steg mot mina drömmars mål.
SV: Systemet fryser med effekter. NVIDIA-valsen ur takt.
Jag hade samma problem förut. Det berodde på en bugg i drivrutinerna för mitt Nvidiakort. Det drabbade dom som hade multicore processor och visssa modeller av grafikkort.
Jag löste det genom att installera xserver-xgl. Nu har det ordnat sig sedan jag installerade drivrutinerna med Envy och jag slipper xserver-xgl.
Kan det vara lika för dig?
Jag löste det genom att installera xserver-xgl. Nu har det ordnat sig sedan jag installerade drivrutinerna med Envy och jag slipper xserver-xgl.
Kan det vara lika för dig?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Detta verkar vara en rimlig åtgärd Jag är inte helt på det klara med detaljerna, vart hittar jag mer information och installationsanvisningar? Jag har inte full koll på detta så jag behöver lite mer king xserver-xgl och Envy och någon form av guide för att ta mig an dilemmat.
sudo apt-get install xserver-xgl starta sedan om X.
Och om du vill pröva Envy så laddar du hem det här (Avinstallera xserver-xgl innan): http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u8_all.deb
Dubbelklicka på filen och välj installera. Hur man installerar drivrutinerna med Envy är så enkelt att ingen instruktion behövs. Man trycker på 1 eller 2 knappar bara.
Och om du vill pröva Envy så laddar du hem det här (Avinstallera xserver-xgl innan): http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/ ... u8_all.deb
Dubbelklicka på filen och välj installera. Hur man installerar drivrutinerna med Envy är så enkelt att ingen instruktion behövs. Man trycker på 1 eller 2 knappar bara.

-
Vet inte om det blir riktigt rätt vid installation...jag får följande när jag kör "sudo apt-get install xserver-xgl"
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet xserver-xgl
Det sista får mig att tro att allt inte klaffade.
När jag försöker installera Envy får jag meddelandet "Error: Dependency is not satisfiable: xserver-xorg-dev"
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet xserver-xgl
Det sista får mig att tro att allt inte klaffade.
När jag försöker installera Envy får jag meddelandet "Error: Dependency is not satisfiable: xserver-xorg-dev"
Installera xserver-xorg-dev: sudo apt-get install xserver-xorg-dev sedan ska det gå att installera Envy.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hej!
Jag har nyss installerat drivrutiner för Nvidia med hjälp av Boissemans "script" Det fungerade bra.
Provade "kugghjulen" med hjälp av testverktyget i Cedega (går det att starta det testet på annat sätt?).
Open GL direkt rendering och 3D Accelaration funktioner klarade testet (de andra funktionerna också). Men kugghjulen gick lite "hackigt".
Har tyvärr också fått skrivbordet långt åt höger. Med hjälp av skärminställningarna (LG Flatron Wide) har jag fått fram halva avstängningsknappen. Men då är inställningarna max åt vänster.
Hur kan man justera mera? jag har 5-6 mm svart rand på vänster sida av skärmen.
Jag har upplösning 1680x1050 då det var rekomenderad upplösning. Kanske nån annan vore bättre?
Jag har nyss installerat drivrutiner för Nvidia med hjälp av Boissemans "script" Det fungerade bra.
Provade "kugghjulen" med hjälp av testverktyget i Cedega (går det att starta det testet på annat sätt?).
Open GL direkt rendering och 3D Accelaration funktioner klarade testet (de andra funktionerna också). Men kugghjulen gick lite "hackigt".
Har tyvärr också fått skrivbordet långt åt höger. Med hjälp av skärminställningarna (LG Flatron Wide) har jag fått fram halva avstängningsknappen. Men då är inställningarna max åt vänster.
Hur kan man justera mera? jag har 5-6 mm svart rand på vänster sida av skärmen.
Jag har upplösning 1680x1050 då det var rekomenderad upplösning. Kanske nån annan vore bättre?
-
körde scriptet, utan resultat. när jag försöker få igång nvidia-settings efter omstart blir jag uppmanad att köra nvidia-xconfig under root. jag gör det men får samma besked efter omstart. undrar om det inte är någon lite hake någonstans som ställer till. känner för att göra en ominstallation och ta det från början.
reparera system, finns det som alternativ i alternate cd:n vad händer när detta körs? någon som vet
reparera system, finns det som alternativ i alternate cd:n vad händer när detta körs? någon som vet