FS x1546

dampwall

FS x1546

Inlägg av dampwall »

Tjenare jag har en Fujitsi siemens x1546 dator och jag kan verkligne inte få ljudet att funka i ubuntu, jag tankar hem dom senaste realtek drivisarna men får det inte att funka, säger bara att jag ska ta bort dom nuvarande drivisarna men har ju inga i?

Någon som kan rädda mig från winodws?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: FS x1546

Inlägg av DeepThought »

Det tog lång tid innan jag lyckades ta reda på vad som satt i den datorn, men om jag förstått det rätt är det Realtek ALC880 Audio Codec :) Mitt tips isåfall är att kompilera senaste versionen av ALSA själv. Inte svårt, se bara till att vara noggrann.

Börja med att installera beroenden:
    sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext libncurses5-dev linux-headers-`uname -r`

Hämta sedan alsa-driver, alsa-lib och alsa-utils (version 1.0.15) härifrån: http://www.alsa-project.org

Kör sedan följande kommandon i terminalen (glöm inte punkten på rad 3!):
    sudo mkdir -p /usr/src/alsa

cd /usr/src/alsa

sudo cp ~/ALSA .

sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2

sudo tar xjf alsa-lib-1.0.15.tar.bz2

sudo tar xjf alsa-utils-1.0.15.tar.bz2

Kompilera alsa-driver:
    cd alsa-driver-1.0.15

sudo ./configure --with-cards=hda-intel

sudo make

sudo make install

Kompilera alsa-lib:
    cd ../alsa-lib-1.0.15

sudo ./configure

sudo make

sudo make install

Kompilera alsa-utils:
    cd ../alsa-utils-1.0.15

sudo ./configure

sudo make

sudo make install

Starta om. Fungerar inte ljudet efter uppstart kan du testa att öppna filen /etc/modprobe/alsa-base och lägga till följande rad sist i den filen:
    options snd-hda-intel model=fujitsu

Och fungerar inte det kan du testa att ersätta fujitsu med något av de alternativ som står efter rad 787 i följande fil (öppna i en texteditor och sök efter ALC880):
/usr/src/alsa/alsa-driver-1.0.15/alsa-kernel/Documentation/ALSA-Configuration.txt

(Nej, jag har inte lagt en halv eftermiddag på att skriva ovanstående, jag kopierade det från ett annat ställe där jag skrivit samma sak ;)).

Mer info:
https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"