Krångel med 7.10
Krångel med 7.10
Har nu tragglat i 2 veckor med 7.10, det hela började med en uppdatering av 7.04 som ställde till problem,den som kom strax före 7.10 och sen dess har jag provat 7.10 386 resp64 bitars och ett oräknerligt antal ominst. och formateringar och idag höll det på att bli (ursäkta) xp igen, för då jag formaterat och inst 7.04 igen blev det samma tendenser som tidigare med 7.10, trögt, men till slut har det börjat fungera bra, väldigt bra, så nu kommer jag att avhålla mig i det längsta från att uppgradera el. ny installera 7.10 för den är uppenbarligen inte klar, verkar fortfarande vara en beta, efter alla mina och andras problem som red. här på forumet så behöver man vara mer eller mindre expert för att få saker och ting att fung. eller också är det så att det är nåt skräp som sitter mellan skärmen ock ryggstödet här hemma mvh.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Krångel med 7.10
Kan bara säga att jag inte håller med dig om 7.10. Har inte haft ett enda problem egentligen, jag körde iofs aldrig 7.04 men 7.10 har funkat kanonbra. Så det verkar vara som om 7.10 funkar olika bra för olika datorer. Men så är det alltid.
Jao samma för mig med 7.10, i med skivan, starta installation från live-cd, omstart, allt funkar perfa, ända tills jag ändrar för mycket i tex xorg.conf etc
men det är en annan femma. Fick igång apsnygga themes och grejjer med bara copy/paste från diverse forum
Aja som sagt, olika för olika datorer

Aja som sagt, olika för olika datorer
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Prova en annan distribution. Jag hade en dator som vägrade ubuntu, men debian gick in klockrent. Kolla in distrowatch. Håll dig undan från suse, xandros, freespire och turbolinux.kg5311 skrev: Har nu tragglat i 2 veckor med 7.10, det hela började med en uppdatering av 7.04 som ställde till problem,den som kom strax före 7.10 och sen dess har jag provat 7.10 386 resp64 bitars och ett oräknerligt antal ominst. och formateringar och idag höll det på att bli (ursäkta) xp igen, för då jag formaterat och inst 7.04 igen blev det samma tendenser som tidigare med 7.10, trögt, men till slut har det börjat fungera bra, väldigt bra, så nu kommer jag att avhålla mig i det längsta från att uppgradera el. ny installera 7.10 för den är uppenbarligen inte klar, verkar fortfarande vara en beta, efter alla mina och andras problem som red. här på forumet så behöver man vara mer eller mindre expert för att få saker och ting att fung. eller också är det så att det är nåt skräp som sitter mellan skärmen ock ryggstödet här hemma mvh.
Nackdelen med andra är att de inte har ubuntu communityt...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- Ulsak
Gillar man ubuntu och vill ha ett alternativ så debian stable det absolut bästa.
Dom har lite mer avigt och von oben-aktig community..så var beredd på RTFM...
Dom har lite mer avigt och von oben-aktig community..så var beredd på RTFM...

Tack för råden ska titta runt lite, fn fungerar 7.04 men som sagt det tar tid innan det går att göra något efter uppstart men sen går det hyfsat och tilläggas bör att jag inte har ändrar på ngt mer än satt igång nätverket och lagt till några program
Fortsätter med en dåres envishet, såg ett inlägg om envy och så klart måste det provas och prg installerades och ställde om en del och det verkade fungera så inte vis av erfarenhet upgradera till 7.10 och såg ett prgram för nvidia som inte har uppenbarat sig tidigare, men återigen körde jag envy och peppar peppar det verkar fungera förutom att prossesorena jobbar 40- 80 % utan att ngt uträttas får väl fråga i ny tråd, ännu hoppfull, har tydligen jobbat färdigt nu har hållit på i ca 30 min så kanske äntligen en väl fung dator
Senast redigerad av 1 kg5311, redigerad totalt 7 gånger.
- Ulsak
Ubuntu är värt en liten fajt..
ehh, en liten kontrollfråga: har du bockat i rutan som du hittar i
System -> Adminstration ->Proprietära drivrutinener -Accelerarad grafikdrivrutin för NVIDIA ?
ehh, en liten kontrollfråga: har du bockat i rutan som du hittar i
System -> Adminstration ->Proprietära drivrutinener -Accelerarad grafikdrivrutin för NVIDIA ?
Senast redigerad av 1 Ulsak, redigerad totalt 7 gånger.
rutan är inte ibockad men väl en bock vid sidan varefter det står används, en fråga till vad är roaming läge för på 7.04 fung. bra utan och 7.10 måste den bockas i
- Ulsak
roaming är för nätverkinställningar så vitt jag vet.
du bör bocka i NVIDIA
du bör bocka i NVIDIA
- DeepThought
Starta en terminal och kör programmet top så får du en lista över alla processer som äter mycket CPU. Det kan också vara intressant att installera htop, som är en aning bättre. Detta installeras t.ex. via Synaptic eller via terminal:
sudo apt-get install htop
sudo apt-get install htop
Inte om man installerar drivrutinerna manuellt eller med envy (vilket personen i fråga har gjort), eller vill köra med fria drivrutiner.Ulsak skrev: du bör bocka i NVIDIA
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Har installerat htop och så vitt jag kan förstå så verkar det ok, det som var (är) problemet som tog lite tid att fatta var att när jag lagt in domän namnet fungerade allt ok men efter omstart blev det samma sak igen och upptäckte till slut att jag måste lägga in det varje gång har provat att ge platsen ett namn men måste gå och markera detta varje omstart vet inte om det går att lösa på ngt enklare sätt, men nu med envy och senaste upptäckten av nätverks inst så börjar det kännas lite roligare igen, den här prossessen som tog tid efter uppgrad hade nog samma orsak.
Senast redigerad av 1 kg5311, redigerad totalt 8 gånger.