Problem med USB Disk
Problem med USB Disk
Hej hopp.
Jag har precis installerat Ubuntu på bärbara... igen.
Hursomhelst, jag har en USB hårddisk som jag hade tänkt att använda till Ubuntu datorn.
Jag har haft den på en windows maskin tidigare så den är för tillfället en NTFS.
Jag har inga problem med att komma åt den och se allt som finns på den, men när jag vill ta bort allt som finns på den så skiter det sig rejält.
Den är read-only och jag har letat överallt på hur jag ska kunna ge mig rättigheter att ta tömma den men hittar inget.
Hittar inget alternativ där jag kan formatera den heller.
Så, jag behöver alltså hjälp med att få rättigheter till att tömma/formatera (helst formatera) disken så jag kan nyttja den.
När jag kopplar i den så mountas den i /Media. Är det rätt?
Tack på förhand!
/ En ödmjuk nybörjare
Jag har precis installerat Ubuntu på bärbara... igen.
Hursomhelst, jag har en USB hårddisk som jag hade tänkt att använda till Ubuntu datorn.
Jag har haft den på en windows maskin tidigare så den är för tillfället en NTFS.
Jag har inga problem med att komma åt den och se allt som finns på den, men när jag vill ta bort allt som finns på den så skiter det sig rejält.
Den är read-only och jag har letat överallt på hur jag ska kunna ge mig rättigheter att ta tömma den men hittar inget.
Hittar inget alternativ där jag kan formatera den heller.
Så, jag behöver alltså hjälp med att få rättigheter till att tömma/formatera (helst formatera) disken så jag kan nyttja den.
När jag kopplar i den så mountas den i /Media. Är det rätt?
Tack på förhand!
/ En ödmjuk nybörjare
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Problem med USB Disk
Jag kan minnas helt fel här men jag har för mig att om du väljer att installera gparted (finns i synaptic: system - administration - synaptic) och sedan startar det (system - adminstration - partitionshanterare) (jag kan ha fel på de svenska orden här) så ska du kunna formatera om hårddisken efter ditt hjärtas behag.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det trodde jag också, men ack så fel jag hade.Mekaniserad Apelsin skrev: Jag kan minnas helt fel här men jag har för mig att om du väljer att installera gparted (finns i synaptic: system - administration - synaptic) och sedan startar det (system - adminstration - partitionshanterare) (jag kan ha fel på de svenska orden här) så ska du kunna formatera om hårddisken efter ditt hjärtas behag.
Väljer USB disken i gparted och sen kan jag inte göra nånting mer överhuvudtaget.
Hur som helst, när jag vaknar ska jag prova att plugga in disken i min windowsmaskin och formatera den som Fat32 istället. Förhoppningsvis borde det underlätta lite.
kör i en konsoll och klistra in utskriften här...
Kod: Markera allt
mount
Gotus sum, Cave cornua
Ok, jag formaterade skiten i Win och kopplade sedan in den i Ubuntu maskinen igen.
Nu funkar det iaf att använda Gparted på den så nu blir min fråga: Ska jag skapa som "Primary partition" eller "Extended partition"?
Vilket filsystem rekommenderas?
Nu funkar det iaf att använda Gparted på den så nu blir min fråga: Ska jag skapa som "Primary partition" eller "Extended partition"?
Vilket filsystem rekommenderas?
er som den bara ska innehålla data så funkar extended brea. ETX3 låter då som ett bra val.
Gotus sum, Cave cornua
Okidok.
Var så jag tänkte också.
Tack för all hjälp!
Var så jag tänkte också.
Tack för all hjälp!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om den ska vara en utökad partition eller primär kan förklaras av den här fina sagan (jag tänkte först säga att det diskuterats förr och säga vilka sökord det var på, men jag var tvungen att söka på ordet fyra för att hitta den, och har jag laggt ner så mycket tid på det kan jag lika bra posta hela jävla sagan):
Sju stycken styrelseledamöter satt på möte och skulle lista ut vilka regler som skulle gälla för deras nya fina vita låda... De hade redan bestämt att det enda man fick stoppa i den vita lådan var blå lådor (eftersom styrelseledamot #5 tyckte bäst om blått, efter vitt förstås). Vad man stoppade i de blå lådorna brydde sig de inte om, ledamot #2 tänkte spara musik, ledamot #6 rapporter om gräsväxten i närke under 60-talet och ledamot #7 tänkte spara sin samling av bilder på läddklädda damer i sina blå lådor.
Efter mycket diskuterande kom de fram till att man skulle få ha hur många blå lådor man ville i en vit, så länge man inte ville ha fler än 4. Efter att ha beslutat det såg ledamot #3 glad ut och frågade sig varför någon skulle behöva fler än 4 blå lådor. Så bestämdes det.
Efter ett par år så hade man byggt massor med maskiner som använde de vita lådorna, och några ledamoter hade börjat vilja ha fler än 4 blå lådor i en vit låda. Men när man försökte stoppa i fem eller fler blå lådor i den vita lådan så funkade inte maskinerna längre. Så man hade möte igen...
"Varför bestämde vi att man bara får ha fyra blå lådor?" gnällde ledamot #4.
"Varför ska alla ha så många blå lådor?" gnylltade ledamot #1
"Vart tog min samling av pinup-fotografier vägen?" yrde ledamot #7 (efter en hårddiskkrasch).
"Jag har en idé," sa ledamot #3 "om vi låter en cyanfärgad box (de är ju endå bara ljusblå egentligen), ersätta en blå box, så man får ha hur många blåa lådor man vill, om man inte vill ha fler än 4, och en av de blå får vara cyanfärgad."
"Men det ändrar väl ingenting" sa de andra ledamöterna
"Jo," sa ledamot #3 "för i den cyanfärgade får man ha hur många gröna boxar man vill, men bara gröna lådor, och inga andra färger på lådorna."
"Jippie" sa alla ledamoterna.
Så idag kan man ha vita lådor, där man får stoppa i max fyra lådor och de ska ha en nyans av blå. Max en av de blå får vara ljusblå, och i den får man stoppa hur många lådor man vill, bara de är gröna.
vit låda= hårddisk
blå låda= primär partition
cyan låda= utökad partition
grön låda= logisk partition
-----------------
Så vad sagan säger är att det inte spelar någon roll, ska du bara ha en partition på den så är primary lika bra som extended. (om någon av någon anledning tycker primary är bättre så vill jag veta varför).
Har du gjort en extended partition så har du alltså valt att göra en cyanfärgad låda som fyller upp hela din vita låda, och den cyanfärgade fylls totalt upp av en grön.
Eller hoppsan:
Har du gjort en extended partition så har du alltså valt att göra en logisk partition som fyller upp hela din hårddisk, och den logiska partitionen fylls totalt upp av en extended partition.
Hade du gjort en primary så hade hela din vita låda tagits upp av en blå: Din hårddisk hade haft en primary partition, and that's it.
Sju stycken styrelseledamöter satt på möte och skulle lista ut vilka regler som skulle gälla för deras nya fina vita låda... De hade redan bestämt att det enda man fick stoppa i den vita lådan var blå lådor (eftersom styrelseledamot #5 tyckte bäst om blått, efter vitt förstås). Vad man stoppade i de blå lådorna brydde sig de inte om, ledamot #2 tänkte spara musik, ledamot #6 rapporter om gräsväxten i närke under 60-talet och ledamot #7 tänkte spara sin samling av bilder på läddklädda damer i sina blå lådor.
Efter mycket diskuterande kom de fram till att man skulle få ha hur många blå lådor man ville i en vit, så länge man inte ville ha fler än 4. Efter att ha beslutat det såg ledamot #3 glad ut och frågade sig varför någon skulle behöva fler än 4 blå lådor. Så bestämdes det.
Efter ett par år så hade man byggt massor med maskiner som använde de vita lådorna, och några ledamoter hade börjat vilja ha fler än 4 blå lådor i en vit låda. Men när man försökte stoppa i fem eller fler blå lådor i den vita lådan så funkade inte maskinerna längre. Så man hade möte igen...
"Varför bestämde vi att man bara får ha fyra blå lådor?" gnällde ledamot #4.
"Varför ska alla ha så många blå lådor?" gnylltade ledamot #1
"Vart tog min samling av pinup-fotografier vägen?" yrde ledamot #7 (efter en hårddiskkrasch).
"Jag har en idé," sa ledamot #3 "om vi låter en cyanfärgad box (de är ju endå bara ljusblå egentligen), ersätta en blå box, så man får ha hur många blåa lådor man vill, om man inte vill ha fler än 4, och en av de blå får vara cyanfärgad."
"Men det ändrar väl ingenting" sa de andra ledamöterna
"Jo," sa ledamot #3 "för i den cyanfärgade får man ha hur många gröna boxar man vill, men bara gröna lådor, och inga andra färger på lådorna."
"Jippie" sa alla ledamoterna.
Så idag kan man ha vita lådor, där man får stoppa i max fyra lådor och de ska ha en nyans av blå. Max en av de blå får vara ljusblå, och i den får man stoppa hur många lådor man vill, bara de är gröna.
vit låda= hårddisk
blå låda= primär partition
cyan låda= utökad partition
grön låda= logisk partition
-----------------
Så vad sagan säger är att det inte spelar någon roll, ska du bara ha en partition på den så är primary lika bra som extended. (om någon av någon anledning tycker primary är bättre så vill jag veta varför).
Har du gjort en extended partition så har du alltså valt att göra en cyanfärgad låda som fyller upp hela din vita låda, och den cyanfärgade fylls totalt upp av en grön.
Eller hoppsan:
Har du gjort en extended partition så har du alltså valt att göra en logisk partition som fyller upp hela din hårddisk, och den logiska partitionen fylls totalt upp av en extended partition.
Hade du gjort en primary så hade hela din vita låda tagits upp av en blå: Din hårddisk hade haft en primary partition, and that's it.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 7 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
hahaha den var nice 
men brukar man inte alltid installera systemet på primär. kan ju vara en kvarleva från window iof. de har ju en massa dumma saker för sig.

men brukar man inte alltid installera systemet på primär. kan ju vara en kvarleva från window iof. de har ju en massa dumma saker för sig.
Gotus sum, Cave cornua