vulfgar skrev:
Little John skrev:
Jo, men min fru är en favoritpryl!
Diskmaskin ? Aldrig i livet ! Jag är miljömedveten!
LJ
En diskmaskin lär förbruka mindre energi än handdisk.
Jag har också hört det - men det måste vara en myt spridd av onda hemkunskapslärare sedan mitten på 1980-talet. (Eller var det i jämförelse med att diska under rinnande vatten).
Teorin ("diska under rinnande vatten är ondare än att diska med stillastående vatten i två hoar") måste grunda sig på att man
* antas diska med varmt vatten (går ganska bra med kallt faktiskt)
* antas spola som en galning
* antas inte samla upp det spolade vattnet för att fördiska resten.
Mitt heta tips:
* stoppa i proppen i diskhon
* ha snål stråle och diska under rinnande vatten
* gör en kö så att det du diskar skvätter på det du ska diska efteråt (den blir då fördiskad)
* är kön bra använder du dig av motströmsprincipen som "är grunden till allt biologiskt liv" (en överdrift kanske - men bra)
* använd en sprutflaska som du blandar ut diskmedel och vatten i så att du inte överdoserar diskmedel (för det är dyrt, man blir allergisk och man måste spola mer vatten som i sig är dyrt)
* diska det som är renast först och det som är smutsigast sist (den gamla myten att man ska diska glas först och kastruller sist är ett special fall av denna regel och även det utlärt av onda hemkunskapstanter (de är minsann varken matematiker eller civ.ing. i teknisk biologi och de har förmodligen aldrig läst miljökunskap)).
* blir diskhon full har du använt en för kraftfull stråle - använd snålare nästa gång
* är hon full nästa gång så stäng av strålen. Slarvdiska det som känns skitigt. Töm hon och fortsätt sedan igen.
Extremt sällan kommer jag upp i två fulla hoar. Och för att diska "utan rinnande vatten" är två hoar ett minimum.
Åh, jag blir så arg över all skit man fick lära sig i hemkunskapen. Tänk om mina hemkunskapslärare varit empiriker - då hade ovanstående algoritm för länge sedan utplånat gammal skitkunskap som säkert fortfarande lever kvar.
/Per