Lyckligtvis har jag fått Utorrent att fungera bra och har nu det som standardprogram, inställt på Windows XP i Wine.
Deluge är inte så mycket utan plugins och det är antagligen plugins som gör så Deluge plötsligt startar och stängs ner direkt igen utan att synas (förrutom vid få tillfällen programet dyker upp i en minut knappt innan det försvinner). Sedan är Deluge inte lika snyggt som Ktorrent och Utorrent. Ktorrent har strulat smått också. Stängt av sig själv någon gång när jag inte märkt det och krashat en gång. Sen kunde jag inte få det som standardprogram, fast den biten skulle nog inte vara ett problem längre.

Ktorrent är dock snyggare än Utorrent förrutom småsaker kanske, så vem vet, jag kanske byter tillbaka någon dag.
Sen, program som inte kan vidarebefodra klara filer till en annan mapp för lagring, eller program där man inte kan välja vilka filer man vill ladda ner, eller program man inte kan sätta prioriterng på filerna känns ganska meningslösa för min del. Just därför Utorrent och Ktorrent känns så bra.