tillbaka till windows :(

martinKalmar

Inlägg av martinKalmar »

Hej, jag ska låna ut min dator till min bror och han behöver windows för att kunna jobba på den med sitt jobb (han vet inget om linux... jag vet nästan inget ;) )

så hur ska jag kunna installera windows (inte i linux, utan helt egen partition)
Hittade inget om det på nätet.

Sen kommer jag att ha en del windows och en del linux så jag slipper detta problem :D

/Martin

PS. tacksam för snabbt svar, min bror behöver datorn i helgen när han åker iväg :(
Okänd

Inlägg av Okänd »

Behövs 3d grafik?
Behövs ljud? Mediafiler kan man ju spela i ubuntu!

Är svaret nej på dessa frågor så rekomenderar jag vmware server. Du får windows som en process. Mycket smidigt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du vet väl att OpenOffice.org kan öppna MS Office filer samt spara i MS Office format? Det kanske "duger" då med Ubuntu?

Finns det inget viktigt i Ubuntu nu så är det bara installera windows på den, möjligtvis formatera med liveCD först.

Ett alternativ är att göra en partition till XP? w2k? och försöka installera MS där. Då måste du installera om grub till MBR eftersom windows skriver över den. Både XP och w2k borde klara av att sitta i en annan partition än den första men kan vara lite riskabelt.

Bästa alternativet är nog mcNils förslag om wmserver, den bör du hitta i Synaptic. Jag har en windowspartition som bara ligger och tar plats, ska snart ta mig i kragen och istallera den med wmserver istället.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="martinKalmar"]så hur ska jag kunna installera windows (inte i linux, utan helt egen partition)
Hittade inget om det på nätet.[/quote]
som jag förstår det vill du göra en dualboot på din lådda?!?

enklaste sättet är tyvärr att formatera skiten (ursäkta uttrycket) installera sWin först och sedan installera Ubuntu. (men observera att jag kan ha fel)

petri0 och mcNils: tror inte martinKalmar behöver övertalas att fortsätta använda Ubuntu men däremot hans bror :D
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

[quote="petri0"]Du vet väl att OpenOffice.org kan öppna MS Office filer samt spara i MS Office format? Det kanske "duger" då med Ubuntu?[/quote]
den klarar inta att spara i MS Office.
Har till och med testat i win xp, men det blev inte bätre så ingen sparning i MS Office format.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pie-or-paj: Jo, du måste välja filformat du vill spara i. Kan vara klurig att hitta för den har ingen vit ruta, bara text.
Sen är det en annan sak att avancerade layouter inte visas precis lika i windows eller vice versa men normala dokument brukar fungera.
martinKalmar

Inlägg av martinKalmar »

[quote="Trazan"][quote="martinKalmar"]så hur ska jag kunna installera windows (inte i linux, utan helt egen partition)
Hittade inget om det på nätet.[/quote]
som jag förstår det vill du göra en dualboot på din lådda?!?

enklaste sättet är tyvärr att formatera skiten (ursäkta uttrycket) installera sWin först och sedan installera Ubuntu. (men observera att jag kan ha fel)

petri0 och mcNils: tror inte martinKalmar behöver övertalas att fortsätta använda Ubuntu men däremot hans bror :D[/quote]
installera windows först, det är precis vad jag försöker :( men jag får det inte att lyckas. Jag kan inte mycket om linux, men jag vill lära mig.

Det datorn ska testas till är inom säkerhet och ska testas med windows (Inte linux med ett alternativ så att det fungerar som windows... det skall vara windows :( )
Jag vet inte riktigt vad han gör, med det är något i den stilen.

Nu är det ändå för sent :( han fick låna en annans dator, men jag vill fortfarande ha win installerat nu :P

en dualboot låter väll som rätt gissar jag. windows hittar numera inte min HD över huvud taget. har t.o.m. förökt att rensa och lämna första delen av HD oformaterad.

/Martin
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Starta ubuntu instalationen
och välj redigera partionstabbelen manuelt (när du komer dit), markera linuxpartionerna formatera dem
sen stoppa i win skivan och installera win
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du menar windows installation hittar inte hårddisken? Har jag uppfattat rätt?

Du skulle kunna prova med Partition Magic om du har tillgång till en eller ladda ned GParted LiveCD som i stort sett gör samma sak: http://gparted.sourceforge.net/

När du lyckats med det så finns det en bra guide till dualboot med windows här: http://www.users.bigpond.net.au/hermanzone/
Okänd

Inlägg av Okänd »

När jag installerade windows efter att ha kört linux var jag tvungen att boota maskinen med en msboot floppy sedan körde jag delpart.exe. Finns att ladda ner hos microsoft.
martinKalmar

Inlägg av martinKalmar »

tack för alla svar, men jag struntar i att installera windows \o/ får försöka övertala hela världen att tillbe Tux ;)

btw, du hade rätt att jag inte hittar HD... och jag har försökt formatera med Ubuntu CDn... men partition magic har jag inte försökt med

Tack
/Martin
Okänd

Inlägg av Okänd »

Rätta takter!

Möter du problem så fråga här på forumet, ävne om vi inte alltid kan så vill vi hjälpa till ;)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"