Suddig text.
Suddig text.
Vet inte om det är jag som borde skaffa glasögon, kanske. Det är nämligen så att jag upplever texten på skärmen som oerhört suddig när jag kör Ubuntu, men det som är lite extra konstigt är att det bara gäller vissa delar av skärmen. Ute i kanterna är det skarpt, men på mitten är det så suddigt att man blir vimmelkantig.
Och det ser helt ok ut i XP, så det borde inte vara skärmens fel.
Någon här som har en idé vad som kan orsaka detta?
Och det ser helt ok ut i XP, så det borde inte vara skärmens fel.
Någon här som har en idé vad som kan orsaka detta?
Suddig text.
Du kör inte på ett högre Hz tal då?
Suddig text.
Vad har du för updateringsfrekvens? Kanske grafikdrivrutiner inte är installerade, ordentligt.
Suddig text.
Uppdateringsfrekvensen står på 60Hz, 75 går inte alls utan då är allt suddigt. Men på 60 är som sagt delar av skärmen oskarp.
Suddig text.
Konstigt. Har du rätt drivrutiner då? Klistra in i terminalen
och posta resultatet här. Och gärna namn och modell på datorn.
Kod: Markera allt
lspci
Suddig text.
Känner igen det där med att det känns suddigt. Även jag uppfattar Ubuntu/Gnome som suddigare än XP. Fast jag kör på en stenålders PII 450 så det är väl kanske därför.
I alla fall så köpte jag ett nytt grafikkort av äldre modell (GeForce MX4000/64Mb PCI, 350 kronor) igår, Det blev betydligt mycket skarpare, främst för att det nu orkar driva min 19" TFT skärm i dess standardupplösning 1280 x 1024 i 60 Hz, vilket inte gick med den inbyggda 4 Mb ATI Rage Pro grafiken från -98
Men jag håller ändå med; det är INTE lika skarpt som i XP.
Så här ser det ut hos mig:
I alla fall så köpte jag ett nytt grafikkort av äldre modell (GeForce MX4000/64Mb PCI, 350 kronor) igår, Det blev betydligt mycket skarpare, främst för att det nu orkar driva min 19" TFT skärm i dess standardupplösning 1280 x 1024 i 60 Hz, vilket inte gick med den inbyggda 4 Mb ATI Rage Pro grafiken från -98

Men jag håller ändå med; det är INTE lika skarpt som i XP.
Så här ser det ut hos mig:
$ lspci
0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX Host bridge (rev 02)
0000:00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 440BX/ZX/DX - 82443BX/ZX/DX AGP bridge (rev 02)
0000:00:07.0 ISA bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 02)
0000:00:07.1 IDE interface: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
0000:00:07.2 USB Controller: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
0000:00:07.3 Bridge: Intel Corporation 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 02)
0000:00:0d.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV18 [GeForce4 MX 4000 AGP 8x] (rev c1)
0000:00:10.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6105 [Rhine-III] (rev 86)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc 3D Rage Pro AGP 1X/2X (rev 5c)
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.
Suddig text.
Danne: Du har installerat nya kortet men den gamla är kvar i maskinen? Eller i alla fall drivrutiner? Ditt lspci sista rad skvallrar om det.
Vet faktiskt inte hur man tar bort de gamla drivrutinerna och om det är nödvändigt.
skapar en ny xorg.conf till ett nytt kort.
Grafikkortets minne spelar naturligtvis roll om hur bilden ser ut. I min 200MHz/96MB som har Mystique vars minne jag inte minns ritar bilden skarpt i Xubuntu och tidigare Breezy.
Vet faktiskt inte hur man tar bort de gamla drivrutinerna och om det är nödvändigt.
sudo dpkg-reconfigure -phigh xorg-xserver
Grafikkortets minne spelar naturligtvis roll om hur bilden ser ut. I min 200MHz/96MB som har Mystique vars minne jag inte minns ritar bilden skarpt i Xubuntu och tidigare Breezy.
Suddig text.
Antar att det är de två följande raderna som är intressanta. Och de borde väl stämma då det sitter ett 128MB ATI Radeon X300 SE i burken.
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV370 5B60 [Radeon X300 (PCIE)]
0000:01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV370 [Radeon X300SE]
0000:01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV370 5B60 [Radeon X300 (PCIE)]
0000:01:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc RV370 [Radeon X300SE]
Suddig text.
Min tidigare fråga var till Danne, sorry , har ändrat det nu.
000: Ditt grafikkort verkar vara installerat iaf. När du kör fglrxinfo i terminal får du svar ATI eller Mesa. Ifall den svarar Mesa så kan du installera fglrx-drivrutiner med guiden http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Jag antar att du har TFT-skärm och inte CRT? Skum fel, om inte fglrx hjälper så
000: Ditt grafikkort verkar vara installerat iaf. När du kör fglrxinfo i terminal får du svar ATI eller Mesa. Ifall den svarar Mesa så kan du installera fglrx-drivrutiner med guiden http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Jag antar att du har TFT-skärm och inte CRT? Skum fel, om inte fglrx hjälper så

Suddig text.
[quote="petri0"]Du har installerat nya kortet men den gamla är kvar i maskinen? Eller i alla fall drivrutiner? Ditt lspci sista rad skvallrar om det.[/quote]
Ja det är inbyggt på moderkortet. Funderade ett tag på att bända bort kretsen men jag tror jag struntar i det
[quote="petri0"]Vet faktiskt inte hur man tar bort de gamla drivrutinerna och om det är nödvändigt.[/quote]
Det verkar ju funka ändå så dom får vara kvar.
[quote="petri0"]
skapar en ny xorg.conf till ett nytt kort.[/quote]
Vad gör -phigh?
Ja det är inbyggt på moderkortet. Funderade ett tag på att bända bort kretsen men jag tror jag struntar i det

[quote="petri0"]Vet faktiskt inte hur man tar bort de gamla drivrutinerna och om det är nödvändigt.[/quote]
Det verkar ju funka ändå så dom får vara kvar.
[quote="petri0"]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xorg-xserver
Vad gör -phigh?
Suddig text.
Det står i xorg.conf och någonstans läste jag att man ska köra det kommandot när man byter grafikkort.# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Bända vad då?

Du har väl installerat drivrutiner och kollat att det står någonting med "nv" eller "nvidia" i xorg.conf i Section "Device" istället för "ati" eller "vesa".
Har du avaktiverat den inbyggda grafikchipset i BIOS så är det kanske bara en skitig skärm som ger suddig intryck.

Suddig text.
AGP-kretsen som sitter fastlödd på moderkortet....petri0 skrev:Bända vad då?

Jodå, och det hela funkar, jag tycker bara inte att texten är tillnärmelsevis lika skarp som i XP.Du har väl installerat drivrutiner och kollat att det står någonting med "nv" eller "nvidia" i xorg.conf i Section "Device" istället för "ati" eller "vesa".
Nej jag har inte avaktiverat det...tror knappast att det skulle göra nån skillnad heller, men kanske är värt ett försök.Har du avaktiverat den inbyggda grafikchipset i BIOS så är det kanske bara en skitig skärm som ger suddig intryck.![]()
Har nu provat att rengöra skärmen (wipe -s /all ajax-xtra-clean) men det hjälpte inte.

Suddig text.
Kör du edgy kanske detta kan vara något: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2173